eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyZakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
  • Data: 2012-02-12 16:48:41
    Temat: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
    Od: Yakhub <y...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W liście datowanym 12 lutego 2012 (14:37:49) napisano:

    >>> To się mylisz... Termostat samochodowy jest urządzeniem ANALOGOWYM
    >>> gdzie rozszerzający się pod wpływem temperatury wosk otwiera powoli
    >>> przepływ płynu chłodniczego. Proces jest nie-binarny, jest ciągły,
    >>> termostat przy jakiejś temperaturze ustalonej przez producenta
    >>> ZACZNIE SIĘ OTWIERAĆ i przez malutką szczelinkę zacznie się
    >>> przesączać płyn z chłodnicy do silnika co spowoduje ponowne
    >>> przymknięcie szczeliny i zamknięcie termostatu. I znowu się ogrzeje,
    >>> zacznie się płyn sączyć i przymknie termostat... I tak w kółko.
    >>
    >> Dokładnie: w kółko.
    >> W ekstremalnych warunkach nie ma szans na stabilną
    >> pracę regulatora.

    > Ale właśnie na tym polega praca analogowego regulatora... :-)
    > Istotne jest to, że regulator nie otworzy się jak przerzutnik cyfrowy
    > sterujący kluczem ON/OFF tylko będzie się otwierał powoli, tworząc
    > małą szczelinkę przez którą zimny płyn z chłodnicy będzie się sączył
    > do silnika ochładzając go na określonej temperaturze którą określił
    > producent samochodu przewidując do niego taki a nie inny termostat.

    I tak, i nie.
    Istnieją takie pojęcia w automatyce, jak stała czasowa i stała
    opóźniająca.

    Chodzi o to, że aktualny stopień otwarcia termostatu nie jest wprost
    zależny od aktualnej temperatury, tylko zależy (w dużym uproszczeniu)
    od tego, jaka była temperatura jakiś czas temu*.

    W związku z tym, po przyjęciu kilku mało prawdopodobnych, choć nie
    niemożliwch do wystąpienia założeń, może się okazać, że cały układ
    wpadnie w oscylację, którą trudno będzie wytłumić (a wystarczy po
    prostu, że będzie to trwało bardzo długo).

    Mocno jednak wątpię w to, aby we współczesnym, sprawnym samochodzie,
    normalnych warunkach mogło do tego dojść. Jeszcze bardziej wątpię, aby
    kawałek tekturki przed chłodnicą miał w takim przypadku w czymkolwiek
    pomóc.

    Zaznaczam jednak, że na układach sterowania znam się słabo, a na
    mechanice pojazdowej - wcale :).



    *) OIDP to jest całka temperatury po czasie, ale nie dam sobie za to
    łba urwać.


    --
    Pozdrowienia,
    Yakhub

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: