eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyZakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
  • Data: 2012-02-12 22:57:53
    Temat: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w wiadomości
    news:jh7qet.6s4.0@poczta.onet.pl...
    > "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote in message
    > news:jh700k$h4q$1@inews.gazeta.pl...
    >> Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w wiadomości
    >> news:9288577356$20120212004347@squadack.com...
    >>> Hello yabba,
    >>>
    >>> Saturday, February 11, 2012, 11:47:42 PM, you wrote:
    >>>
    >>>>> Tektura służy temu, żeby ograniczyć wahania temperatury wynikające z
    >>>>> nadmiernego przechłodzenia płynu w chłodnicy. W Polonezie bez
    >>>>> przesłonięcia chłodnicy temperatura skacze pomiędzy poniżej 70 a 90
    >>>>> stopniami cyklicznie. Po przesłonięciu się uspokaja i stabilizuje.
    >>>>> Trzeba tylko wiosną pamiętać, żeby wszelkie przesłony posciągać, bo
    >>>>> się robi za ciepło.
    >>>>> Wyjaśnienie zjawiska jest banalnie proste - przed otwarciem termostatu
    >>>>> plyn w silniku ogrzewa się do 90 stopni a w chlodnicy mamy zmrożony
    >>>>> płyn - otwiera się termostat i masa zimnego płynu wpada od dołu do
    >>>>> silnika i zanim dotrze do termostatu - obniża temperature silnika o
    >>>>> ponad 20 stopni (za pierwszym razem nawet więcej).
    >>>> Ale termostat nie działa 0/1. Chyba, że układ w Polonezie miał dużą
    >>>> histerezę, układ miał długi czas odpowiedzi i wpadał w oscylacje?
    >>>
    >>> Zanim zimne doleci do termostatu, to już pozamiatane. W mieście ten
    >>> problem nie był zauważalny, bo przepływ powietrza przez chłodnicę
    >>> słaby a i częste postoje na światłach ułatwiały "złapanie temperatury"
    >>> przez całą masę płynu. Ale w trasie była masakra.
    >>>
    >>
    >> Czyli duża stała czasowa. :)
    >
    > Czyli dalej nie tak jak trzeba - nie pozamiatane bo termostat otwiera się
    > bardzo powoli a nie momentalnie. Stała czasowa termostatu jest podobna
    > do stałej czasowej mieszania się płynów z chłodnicy z tymi w silniku.

    A jednak w praktyce działa to inaczej, jak zeznają posiadacze Polonezów.
    Termostat zaczyna wypuszczać małym strumieniem gorący płyn z silnika
    (załóżmy 85C), a w tym czasie silnik zaczyna się chłodzić się płynem z
    chłodnicy o temperaturze -20C. Temperatura silnika spada, płyn podgrzany do
    +20C dociera w końcu do termostatu i ten się zamyka. Gorący płyn w chłodnicy
    stygnie do -20, silnik rozgrzewa się do 85C i sytuacja się powtarza.
    Sytuacja taka może mieć miejsce przy pojemnej chłodnicy i mało wydajnym
    małym obiegu.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: