eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyZakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: Yakhub <y...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
    Date: Sun, 12 Feb 2012 16:48:41 +0100
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 68
    Message-ID: <1...@g...pl>
    References: <jgs55l$ppq$1@news.task.gda.pl> <jgs5eu$a71$1@mx1.internetia.pl>
    <jgs5if$ppq$2@news.task.gda.pl> <jgs69a$cg2$1@mx1.internetia.pl>
    <j...@p...onet.pl> <jh30ii$t9a$1@inews.gazeta.pl>
    <9201652947$20120210130238@squadack.com> <j...@p...onet.pl>
    <12l6q9t9f5ry6$.dlg@lort.hihi> <j...@p...onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: static-197-16.is.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1329061880 28913 217.144.197.16 (12 Feb 2012 15:51:20 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 12 Feb 2012 15:51:20 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <j...@p...onet.pl>
    X-Priority: 3 (Normal)
    X-Newsreader: MyGate/2.6.0.171 (http://barin.com.ua/soft/mygate/)
    X-User: yakhub
    X-Comment-To: Pszemol
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2433814
    [ ukryj nagłówki ]

    W liście datowanym 12 lutego 2012 (14:37:49) napisano:

    >>> To się mylisz... Termostat samochodowy jest urządzeniem ANALOGOWYM
    >>> gdzie rozszerzający się pod wpływem temperatury wosk otwiera powoli
    >>> przepływ płynu chłodniczego. Proces jest nie-binarny, jest ciągły,
    >>> termostat przy jakiejś temperaturze ustalonej przez producenta
    >>> ZACZNIE SIĘ OTWIERAĆ i przez malutką szczelinkę zacznie się
    >>> przesączać płyn z chłodnicy do silnika co spowoduje ponowne
    >>> przymknięcie szczeliny i zamknięcie termostatu. I znowu się ogrzeje,
    >>> zacznie się płyn sączyć i przymknie termostat... I tak w kółko.
    >>
    >> Dokładnie: w kółko.
    >> W ekstremalnych warunkach nie ma szans na stabilną
    >> pracę regulatora.

    > Ale właśnie na tym polega praca analogowego regulatora... :-)
    > Istotne jest to, że regulator nie otworzy się jak przerzutnik cyfrowy
    > sterujący kluczem ON/OFF tylko będzie się otwierał powoli, tworząc
    > małą szczelinkę przez którą zimny płyn z chłodnicy będzie się sączył
    > do silnika ochładzając go na określonej temperaturze którą określił
    > producent samochodu przewidując do niego taki a nie inny termostat.

    I tak, i nie.
    Istnieją takie pojęcia w automatyce, jak stała czasowa i stała
    opóźniająca.

    Chodzi o to, że aktualny stopień otwarcia termostatu nie jest wprost
    zależny od aktualnej temperatury, tylko zależy (w dużym uproszczeniu)
    od tego, jaka była temperatura jakiś czas temu*.

    W związku z tym, po przyjęciu kilku mało prawdopodobnych, choć nie
    niemożliwch do wystąpienia założeń, może się okazać, że cały układ
    wpadnie w oscylację, którą trudno będzie wytłumić (a wystarczy po
    prostu, że będzie to trwało bardzo długo).

    Mocno jednak wątpię w to, aby we współczesnym, sprawnym samochodzie,
    normalnych warunkach mogło do tego dojść. Jeszcze bardziej wątpię, aby
    kawałek tekturki przed chłodnicą miał w takim przypadku w czymkolwiek
    pomóc.

    Zaznaczam jednak, że na układach sterowania znam się słabo, a na
    mechanice pojazdowej - wcale :).



    *) OIDP to jest całka temperatury po czasie, ale nie dam sobie za to
    łba urwać.


    --
    Pozdrowienia,
    Yakhub

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: