  • Data: 2016-06-08 20:10:50
    Temat: Re: Za dużo Amperów?
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:57581ee6$0$650$65785112@news.neostrada.pl...
    > Gdzies na to naklada sie norma USB, ktora w zasadzie zabrania poboru (i
    > podawania) ponad 0.1A bez uzgodnienia z hostem - zazwyczaj olewana, ale
    > moze wyjatkowo nie.

    W najstarszych płytach zdecydowanie olewana - w nich, jeśli włączy się za
    mocne obciążenie, to jeśli nie masz bezpiecznika, ujara się taka mała
    ceweczka. Robiłem znajomemu kompa. I się dziwiłem - "co do za LED tak
    świeci, w tym miejscu nie powinno jej być". To nie LED, po chwili
    pomarańczowego światełka zobaczyłem dymek z płyty, nawet tak nie
    smierdziało. Koszt - laminat płyty zjarany do kolejnej warstwy przewodzącej,
    na węgiel. Nie wiem, jak dalej. Zjarana też ścieżka. Na szczęście potrafię
    sobie radzić z naprawą tak uszkodzonych ścieżek, oczyściłem miejsce
    uszkodzenia ile się dało, aż się zaczęła świecić jak lustro kolejna warstwa,
    na szczęście była to masa. Kawałek kartki, superglue (coby się nowa ceweczka
    nie zwierała z odkrytą masą), połączenie ścieżek, przylutowanie nowych
    ceweczek, sprawdzenie, uff, na szczęście działa. Omomierzem sprawdzone, że
    jest na sztywno przejście wprost z plusa zasilania. Bez żadnych
    zabezpieczeń, więc pociągnie tyle, ile wytrzyma, zanim się spali, chcesz
    ampera, da ampera, nawet nie spyta. Kumplowi też robiłem sytuację - mysz mu
    nie działa. Jakimś cudem to samo, na szczęście zniszczenia znacznie
    mniejsze, wystarczyło wymienić uszkodzone ceweczki.
    Skąd to?
    Ano bo dawniejszymi czasy USB, jak się kupowało śledzia, to jedne były
    równolegle, plus przy plusie, TxD przy TxD, RxD przy RxD, masa przy masie. A
    drugie były przeciwlegle. Jak się dało "niezgodną" wersję śledzia, to się na
    linii plus zasilania robiło czyściutkie zwarcie do masy - i z tego powodu
    się mi zjarało. Najlepsze, że płyta wstawała i odpalała system, a w tym
    czasie się jej jarało... Mam parę starych, jeszcze chodzących płyt, może
    spróbuję zobaczyć, ile dam rady pociągnąć, zanim się upali? Ceweczki na
    wymianę mam, a i wyrzucić żalu nie będzie zbytniego.

    --
    Ludzie, którzy podniecają się swoim IQ, to frajerzy.
    (C) Stephen Hawking