  • Data: 2010-04-21 09:27:00
    Temat: Re: Transmisja danych za pomocš ?wiatła?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Am 21.04.2010 10:59, schrieb RoMan Mandziejewicz:

    > Wszystko się zgadza, tylko zapomniałeś jeszcze o diodach DOG59
    > malowanych zielonym lakierem jak wszystkie półprzewodniki. ;)
    > Co do krzemowych, to chyba jako pierwsze pojawiła się seria BC107-109
    > razem z BF519-521 - Jarek twierdzi, że schodziły z tej samej taśmy -
    > parametry nawet pasują...
    BCP się później zwały.

    > A wcześniej chyba zaczęli z diodami krzemowymi serii DK60 - też
    > jeszcze malowane na zielono (błędnie w sieci opisywane jako
    > germanowe).
    Te były piękne. Wojskowo-zielone w kolorze wyrzyganego szpinaku.

    > Ale mnie za komuny śmieszyło jedno - oficjalnie siermiężność i
    > początki produkcji półprzewodników a w RiK (później RE) ogłoszenia i
    > wszystko dostępne. W 1976 Bogusław Dubiel opublikował słynny schemat
    > wzmacniacza 100(160)W 4 om. I jakoś nie mieliśmy problemów ze
    > znalezieniem podzespołów do jego budowy (słynne 2N3055 Hitachi czy
    > Toshiby)...
    2N3055 produkował też węgierski Tungsram. A ten wzmacniacz też zrobiłem,
    ale niestety został w PRLu.

    > Przez co najmniej dekadę odmiany tego wzmacniacza z lepszym i gorszym
    > skutkiem pokutowały w większości amatorskich konstrukcji wzmacniaczy
    > gitarowych. A już 5 lat później nie było najmniejszych problemów z
    > półprzewodnikami... Gorzej było z pozostałymi elementami - człowiek
    > potrzebował rezystorka 47 om 0.25W a w sklepie dostawał 2W MŁoTa i
    > potem kombinował, jak to w płytkę wsadzić... Podobnie z kondensatorami
    > - 220nF - tylko przez dwia wielkie 100nF/1000V storofleksy. Itd.

    A ja mam do dzisiaj oporniki MŁT 270 omów/0.5W i węglowe 330
    omów/0.125W. Kupiłem w 1978 roku w Bomisie 5kg oporników luzem ;-).
    Zrobiłem kiedyś z nich sztuczne obciążenie do wzmacniacza: pęczek
    oporników w szklance wody.
    470nF/400V styroflexy wystarczą mi też do usranej śmierci.

    A prowizorki są niekiedy całkiem trwałe. W starym telewizorze lampowym
    Orion padł opornik 10 omów/5W. Za wacka nie dało się dostać niczego
    podobnego. Ojciec "zorganizował" opornik z suwnicy, 10 omów, 200W. Do
    obudowy pasował, więc się go tam wsadziło, na szczęście nie było żadnej
    płytki ;-).

    Waldek