  • Data: 2010-04-21 09:14:18
    Temat: Re: Transmisja danych za pomocš ?wiatła?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Am 21.04.2010 00:40, schrieb Papa5merf:

    > mufisz że jestem ślepy, dzięki za uśfiadomienie:O)

    Możliwe, nie wiem. Osobiście ciebie nie znam. To, że nie widzisz
    tętnień, to sprawa bezwładności oka i jego nieliniowości. Oczopląs za to
    jest powodowany zupełnie czymś innym. Możesz mi wierzyć, zajmuję się nim
    od ponad 20 lat ;-). A co oko widzi, a co nie możesz poczytać pod hasłem
    flicker.

    > ja myślałem o transmisji na większą odległość a nie z balkonu na balkon, bo
    > wtedy to faktycznie:O)
    > skoro odległości są znaczne to laser musi być odpowiedniej mocy a te tanie
    > nie są, a optyka na znaczne odległości to koszta 10-300zł:O)

    Laser też potrzebuje optyki. Porządny laser z optyką to koszty rzędu
    200-2k zł. Laser, który wystarczy na osiągnięcie odległości
    kilkudziesięciu-kilkuset km.

    > co do leda i leda laserowego to różnica jest ogromna, ale normy ci tego nie
    > wyjaśnią, ja też daruje sobie:O)

    Teoretycznie tak, praktycznie (znaczy tutaj) niewielka.

    > jeśli idzie o podsłuchy to laser jest doskonale widoczny w postaci pięknej
    > świerlistej smużki (rozpraszanie w powietrzu) i można ją podsłuchać z
    > dowolnego miejsca za pomocą optyki, natomiast led ma małą moc, a
    > uzupełniony
    > w optykę sprawi że podsłuchiwacz musiał by się znajdować w strefie konta
    > optyki, dodatkowo musiał by dokładnie znać położenie nadajnika, żeby go
    > precyzyjnie namierzyć optyką:O)

    Pod tym względem laser i dioda LED są identyczne. Oba źródła światła
    muszą być skolimowane, inaczej dupa blada. Gęstość mocy musi być
    porównywalna, więc będzie podobnie widoczne. Są dwie różnice: światło
    lasera jest monochromatyczne i koherentne. W tym przypadku
    monochromatyczność pomaga w powiększeniu zasięgu (umożliwia stosowanie
    bardzo wąskich filtrów w odbiorniku), LEDy mają szerokość spektralną
    rzędu 30-100nm. Koherencja raczej przeszkadza, bo para wodna i inne
    świństwa po drodze powodują zdudnienia periodyczne wzmacnianie i
    osłabianie sygnału.
    Nawiasem mówiąc w systemach pomiarowych przechodzi się ostatnio z
    systemów laserowych do systemów na diodach LED. Aby było śmieszniej:
    porządna linia laserowa czerwona lub IR o mocy 30mW, grubości
    5mikrometrów i kącie otwarcia 45 stopni kosztuje ok. 200EUR, linia LED o
    mocy 10mW, 5mmm i podobnym kącie otwarcia 10x tyle.

    Waldek