  • 11. Data: 2010-03-18 20:07:15
    Temat: Re: Tot OT do Janka Muzykanta
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-03-18 19:12:28 +0100, Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> said:

    > Skoro "OT", to off-topicowo zapytam, czy naprawdę "Jankowi"? W
    > mianowniku jest "Janko". Gdyby chodziło o nazwisko, to chyba w
    > celowniku byłoby "Jance", ale nie wiem, czy zasady dla imion są takie
    > same jak dla nazwisk.

    Zasady odmiany nazwisk w j.polskim są takie same jak imion. Jankowi
    Muzykantowi. W j.polskim odmieniamy nawet obce imiona i nazwiska.
    Barackowi Obamie.
    Janko to nie nazwisko, to imię, a muzykant to ksywa. Oczywiście mówimy
    o nowelowym,
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2010-03-18 20:25:18
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 18/03/2010 21:07, JA wrote:
    > Zasady odmiany nazwisk w j.polskim są takie same jak imion. Jankowi
    > Muzykantowi. W j.polskim odmieniamy nawet obce imiona i nazwiska.
    > Barackowi Obamie.

    Tu jednak chodzi imię, które kończy się na "-o", Janko. Wiem, że Fredro
    (końcówka również "-o") odmienia się Fredro, bez Fredry, komu/czemu
    Fredrze... Z tego powodu pytam, dlaczego jest "Jankowi". Nie
    kwestionuję, tylko pytam.

    Ludek

  • 13. Data: 2010-03-18 21:14:35
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Ludek Vasta pisze:

> [...]
    > (końcówka również "-o") odmienia się Fredro, bez Fredry, komu/czemu
    > Fredrze... Z tego powodu pytam, dlaczego jest "Jankowi". Nie

    Czuję się dziwnie, ktoś mi wyznaje miłość publicznie i jest to facet,
    gdzieś odmieniają przez przypadki moją ksywę, ktoś chce wydać 240
    milionów dolarów na film o mnie... nie powiem, w pewien sposób to miłe... ;)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 14. Data: 2010-03-18 21:41:30
    Od: "Gil" <g...@o...pl>

    > Czuję się dziwnie,...
    > pozdrawia Adam

    Uważaj na kumpli o imieniu Staszek.
    http://uczymysie.pl/Pytanie/21/825/0/dlaczego-Janko-
    Muzykant-zmarl.html

  • 15. Data: 2010-03-18 21:59:35
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-03-18 22:14:35 +0100, Janko Muzykant <j...@w...pl> said:

> [...]
    > gdzieś odmieniają przez przypadki moją ksywę, ktoś chce wydać 240
    > milionów dolarów na film o mnie... nie powiem, w pewien sposób to

    No miało być miłe.
    :D
    Ale film będzie super.

  • 16. Data: 2010-03-18 21:59:37
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-03-18 21:25:18 +0100, Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> said:

    > Tu jednak chodzi imię, które kończy się na "-o", Janko.

    Nie ma takiego imienia. To jest Jan. A Janko ot taka wiejska odmiana.

  • 17. Data: 2010-03-18 23:42:48
    Od: nb <n...@n...net>

    at Thu 18 of Mar 2010 19:12, Ludek Vasta wrote:

    > Skoro "OT", to off-topicowo zapytam, czy naprawdę "Jankowi"? W
    > mianowniku jest "Janko". Gdyby chodziło o nazwisko, to chyba w
    > celowniku byłoby "Jance",

    Ciężka sprawa. Chyba trzeba popytać na pl.hum.polszczyzna

    Janko, jako imię, na pewno odmienia się jak Janek.

    > ale nie wiem, czy zasady dla imion są takie same jak dla nazwisk.

    Nazwiska mogą mieć inną odmianę niż nazwy pospolite.
    Na przykład gołąb/gołębia ale Gołąb/Gołąba. Trudno mi znaleźć przykład
    z celownikiem. Jeśli jest pan Zbyszko Zbyszko to w celowniku będzie
    Zbyszkowi Zbyszce. Ale nie jestem pewien, czy tak ma być i z jakich
    zadsad ogólnych miałoby to wynikać.

    PS
    Właśnie mnie straszy Marco Polo, ale nie dam się temu Marku Pole...
    Markowi Polu... Marku Polowi...

    --
    nb

  • 18. Data: 2010-03-19 01:58:40
    Od: nb <n...@n...net>

    at Thu 18 of Mar 2010 22:59, JA wrote:

    > Nie ma takiego imienia. To jest Jan. A Janko ot taka wiejska odmiana.

    Jeżeli jest wiejska odmiana, znaczy jest takie imię.
    To że wiejska, niejska, gwarowa czy salonowa nie ma znaczenia.
    Jest takie imię i już.

    --
    nb

  • 19. Data: 2010-03-19 07:14:02
    Od: Ziemo <n...@e...com>

    JA pisze:

    > Komu czemu - Jankowi.

    Komu czemu - temu misiu ;)

    --
    Ziemo

  • 20. Data: 2010-03-19 08:41:03
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Ludek Vasta napisał(a):

> [...]
    > (końcówka również "-o") odmienia się Fredro, bez Fredry, komu/czemu
    > Fredrze... Z tego powodu pytam, dlaczego jest "Jankowi". Nie

    Hmmm... pytanie jest rzeczywiście trudne. Może będzie pomocny fakt, że w
    zakończeniu rozdzierająco smutnej noweli "Janko Muzykant" znajduje się
    zdanie "nad Jankiem szumiały brzozy".

    Jak widać Mistrz, a prawie Wieszcze ponad 100 lat temu odmieniał 'Janko'
    tak, jakby to był 'Janek'.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)