  • Data: 2016-01-17 17:51:35
    Temat: Re: "Termotransfer" chemiczny (na zimno)
    Od: szod <b...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 13-01-2016 o 12:44, Jarek P. pisze:

    > 3) Sprawa rozpuszczalnika nitro okazała się być mocno
    > kontrowersyjna i choć na moim egzemplarzu rezultaty były
    > bardzo dobre, zacząłem testować inne składniki, dochodząc
    > w końcu do receptury IPA:Aceton 2:1 jako ideału zarówno
    > od strony ekonomicznej, jak i jakościowej. Piszę o tym
    > na swojej stronie, samą procedurę zaś dla uniknięcia
    > przekłamań zamieściłem od nowa:
    >
    > http://domwlesie.eu/moje-projekty/amatorskie-plytki-
    transfer-chemiczny/

    Ja też spróbowałem zrobić na próbę kawałek płytki. Kupiłem drukarkę HP
    LaserJet P1102w. Przy próbach okazało się, że gładki papier z okładek
    pisma EdW nie nadawał się do tego sposobu. Pomimo że toner się go słabo
    trzymał i teoretycznie powinien odejść, wszystko zostawało na papierze.
    Kalkę techniczną też próbowałem i efekty marne - nie dość że nie
    wszystko przechodziło, to jeszcze druk się rozmazywał pomimo właściwych
    proporcji Acetonu i izopropanolu. Po różnych próbach doszedłem do takiej
    metody z papierem jak to pisze na opakowaniu "kredowanym":

    1. Oczyszczenie miedzi papierem 800 i wyczyszczenie izopropanolem.
    2. Położenie wydruku na laminacie, przytrzymanie żeby się nie przesuwał
    i polanie roztworem.
    3. Dociskanie niezbyt mocne palcem po tym mokrym papierze aż papier
    zacznie podsychać. Przy mocnym dociskaniu ścieżki mogą się lekko rozlać.
    Docisk w wyczuciem wystarczy.
    4. Odłożenie i odczekanie na mocniejsze podeschnięcie.
    5. Podgrzanie płytki hotem. Ustawiłem na 150 stopni i podgrzewałem aż
    płytka będzie gorąca, ale nie parzyła. Jak się okazało, ważne jest
    dokładne wysuszenie tego papieru i tonera, bo toner jest nieco miękki od
    acetonu i przy niewystarczającym wysuszeniu uszkadza się przy odrywaniu
    papieru. A szybko nie wyschnie sam.
    6. Wrzucenie płytki do wody, odczekanie aż papier nasiąknie i usunięcie
    go. Resztki papieru w zakamarkach i w środkach otworów doskonale usuwa
    płyn od kamienia i rdzy. Ja miałem płyn ze spryskiwaczem TYTAN. Spryskać
    i lekko pocierać palcem. Pięknie się papier rozpuszcza co widać po
    mętnieniu płynu. Nie rusza nadruku.

    Ostateczny efekt takiej procedury jest tu:

    http://zapodaj.net/cbbee0b91b29c.jpg.html

    Jest to kawałek wydruku wycięty z całości.

    Te cienkie ścieżki pomiędzy nóżkami tranzystorów mają 20 milsów.
    Uszkodził mi się tylko jeden kawałek ścieżki, ale nie wiem w którym
    momencie, bo nie zauważyłem. Przy zrywaniu papieru nie widziałem na nim
    tonera, to pewnie później. Toner trzyma się sensownie, nie odłazi po
    "smyrnięciu" palcem. Trzeba go paznokciem potraktować. Nie mam
    porównania to zwykłego termotransferu, bo nie robiłem. Ale sądzę, że
    będzie bardziej zniekształcał ścieżki przy dociskaniu laminatorem niż w
    tej metodzie.