  • 51. Data: 2015-08-13 08:00:57
    Temat: Re: Tak się ginie
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Pyra h...@s...spam.spam ...

    > Tu trening:
    > https://www.youtube.com/watch?v=56DA2J07JYg
    >
    > A tu sytuacja w warunkach bojowych:
    > https://www.youtube.com/watch?v=wanTahN2tac

    Super :)

  • 52. Data: 2015-08-13 09:13:30
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2015-08-13 o 00:51, Tomasz Pyra pisze:
    > Tu trening:
    > https://www.youtube.com/watch?v=56DA2J07JYg

    A jest gdzieś teoria? Tzn wyjaśnienie jak manewrować w takiej sytuacji?

    ps. Muszę gdzieś znaleźć takie lotnisko. Żona chce poćwiczyć ruszanie ;)

  • 53. Data: 2015-08-13 09:19:32
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-08-13 09:13, Miroo wrote:

    > A jest gdzieś teoria? Tzn wyjaśnienie jak manewrować w takiej sytuacji?
    >
    > ps. Muszę gdzieś znaleźć takie lotnisko. Żona chce poćwiczyć ruszanie ;)

    Mi mówili, że w teorii należy po prostu kontrować połowę tego co ci się
    wydaje że powinieneś i hamować, byle nie za mocno;) A więcej to rajdowcy
    potrafią a ja nie powinienem się sugerować tym co oni wyprawiają, bo
    tylko pogorszę sytuację;)

    Shrek

  • 54. Data: 2015-08-13 09:59:32
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2015-08-13 o 09:19, Shrek pisze:

> [...]
    > wydaje że powinieneś i hamować, byle nie za mocno;) A więcej to rajdowcy
    > potrafią a ja nie powinienem się sugerować tym co oni wyprawiają, bo

    I w dodatku kontrować o połowę wcześniej niż się wydaje.
    Ale tak na oko moim zdaniem hamowanie w takiej sytuacji tylko pogarsza
    sprawę, bo pojawia się nadsterowność. Dodanie gazu połączone z
    wyciszaniem "harmonicznych" kierownicą powinno lepiej zadziałać.
    Ale to tylko teoria.

    Pozdrawiam

  • 55. Data: 2015-08-13 10:01:57
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2015-08-13 o 02:50, Tomasz Pyra pisze:

    > Hamowanie by się udało na początku, bo z kolei od pewnego etapu to już
    > pogorszy sprawę - mam wrażenie że właśnie na sam koniec zaczął hamować,
    > wtedy pociągnęło go na pobocze z którego odbił pod ciężarówkę.
    >
    > Bo tak szamotać się jak wcześniej pewnie był w stanie jeszcze jakiś czas.
    >
    > Ogólnie kumulacja wielu błędów.

    Tak się dzieje jak baba trajkocze nad uchem. Wiem z doświadczenia.
    Marudziła "zwolnij, zwolnij", aż się rozbiliśmy :)
    Ja wam mówię - wszystko przez te baby :P

    Pozdrawiam

  • 56. Data: 2015-08-13 10:02:54
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 13 Aug 2015 09:13:30 +0200, Miroo napisał(a):

    > A jest gdzieś teoria? Tzn wyjaśnienie jak manewrować w takiej sytuacji?

    Teoria jest w sumie prosta - kontry kierownicą.

    Gaz (w FWD) powoduje że buja mniej, ale częściej zmienia stronę.
    Hamowanie, albo ujęcie gazu powoduje że buja głębiej, ale rzadziej.

    Za późna kontra powoduje zwiększanie oscylacji, a za szybka utratę obranego
    toru jazdy.

    A żeby trafiać w punkt trzeba po prostu ćwiczyć, bo moment chwilowego
    odzyskania przyczepności który przerzuca tył na drugą stronę zawsze
    zaskakuje.

  • 57. Data: 2015-08-13 10:15:51
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-08-13 09:59, Miroo wrote:

    > I w dodatku kontrować o połowę wcześniej niż się wydaje.
    > Ale tak na oko moim zdaniem hamowanie w takiej sytuacji tylko pogarsza
    > sprawę, bo pojawia się nadsterowność.

    Dlatego delikatnie. Z takim poślizgiem jest tak, że większość ludzi go
    nie wyprowadzi, więc trzeba kombinować jak tu się zatrzymać. Bo jak
    zaczniesz przyspieszać, to większość ludzi też się wyłoży, tylko dalej i
    z większą prędkością. Tyle mojego zdania. Może i najlepiej dać w palnik,
    kontrować mało i wcześniej, tylko ja zdaję sobię sprawę, że pewnie mi
    się to nie uda i skończy się "ostatnią kontrą: i dalej zależy od szczęścia.

    > Dodanie gazu połączone z
    > wyciszaniem "harmonicznych" kierownicą powinno lepiej zadziałać.
    > Ale to tylko teoria.

    Mój znajomy instruktor mówił, że jak nie masz naprawdę dobrych
    umiejętności to praktyka jebie toerię. A naj masz umiejętności, to
    zwykle i tak nie masz miejsca na drodze na efektowne wygibasy;)

    Shrek.

  • 58. Data: 2015-08-13 11:06:44
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2015-08-13 o 10:02, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > Hamowanie, albo ujęcie gazu powoduje że buja głębiej, ale rzadziej.
    >
    > Za późna kontra powoduje zwiększanie oscylacji, a za szybka utratę obranego

    Czyli dodanie gazu jest opcją wyłącznie dla kierowcy, który potrafi
    utrzymać przednie koła idealnie w kierunku jazdy.
    Dziękuję za wyjaśnienie.

    > A żeby trafiać w punkt trzeba po prostu ćwiczyć, bo moment chwilowego
    > odzyskania przyczepności który przerzuca tył na drugą stronę zawsze
    > zaskakuje.

    No cóż, przeciętny kierowca ma małe szanse na ćwiczenie i wyćwiczenie
    odpowiednich odruchów. Pozostaje niekozaczenie i dbanie o amortyzatory,
    żeby kontrola trakcji niezgłupiała i wyprowadziła samochód z takiej
    sytuacji. A problem nie jest rzadki - bardzo często widzi się takie
    zarzucanie na filmikach z kamerek samochodowych.

    Pozdrawiam

  • 59. Data: 2015-08-13 11:07:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Thursday, August 13, 2015, 2:47:44 AM, you wrote:

    > Na śniegu wszystko się dzieje za wolno :)
    > Najlepiej trenować na suchym asfalcie, tylko trzeba mieć dużo opon po 50zł
    > sztuka ;)

    Na suchym asfalcie boję się rolki :( Ja mam stare, cywilne auto...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 60. Data: 2015-08-13 11:13:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Miroo,

    Thursday, August 13, 2015, 11:06:44 AM, you wrote:

    > Czyli dodanie gazu jest opcją wyłącznie dla kierowcy, który potrafi
    > utrzymać przednie koła idealnie w kierunku jazdy.
    > Dziękuję za wyjaśnienie.

    Jak grzejesz słabym autkiem 180+, to dodanie czy ujęcie gazu już
    niewiele zmienia. Ja w takich sytuacjach zazwyczaj ratowałem się
    krótkim przyhamowaniem, odpuszczeniem, wyprostowaniem auta już przy
    mniejszej prędkości i ponownym przyhamowaniem. Oczywiście bez
    rozpaczliwego kręcenia kierownicą i zanim tył zacznie wyprzedzać
    przód. Jeszcze żyję ;)

    [...]

    --
    Best regards,