  • Data: 2011-10-27 09:37:11
    Temat: Re: Sprzęt !!! :-)
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-10-27 02:35, dominik pisze:

    >[...]
    >
    > Ale cyfrowe 35mm nie miało jakichś zatrważających parametrów jakościowych
    > lepszych od APS-C, i to od początku.

    Dynamika matryc i szumy były jednak trochę lepsze. A w czasach, gdy
    właśnie te parametry mocno w cyfrowych matrycach silnym ograniczeniem -
    nawet o te trochę warto było się bić.

    > Kwestia była cały czas tej
    > powierzchni i tego czy crop jest czy nie. Pikseli od tak 6Mpix (czyli
    > niemal każdego lustra) to nikomu normalnie nie brakowało, z dynamiką też
    > nie było tak źle w Jankowym 300D (ale zylion razy lepiej niż w wypaśnych
    > hybrydach wtedy).
    > Tego okupienia w optykę APS-C nie ma tak wiele - wszystkie lepsze stałki
    > są pełnoklatkowe,

    Przestań wreszcie powtarzać jak mantrę takie głupoty. Może u Ciebie w
    Sony tak jest, ale na Sony świat się nie kończy. U Pentaxa masz całą
    serię stałek DA Limited dedykowana do APSC - i jest wśrod nich kilka
    świetnych szkieł.

    > jak już jakiś fajniejszy zoom się pokaże, to jest tylko
    > przeliczonym z 35mm lub równolegle z nim wychodzi.

    Naprawdę? Znów - może w Sony. U Pentaxa wyszła seria DA*, a również i
    kilka zoomów DA bez '*' też uznałbym za całkiem ciekawe.

    > Tak, ale gdyby aps-c nie był robiony z myślą przewodnią o uniwersalności
    > to by był dostępny aps-c 50/1.4 (mniejszy i tańszy, bo mniejsze pole
    > krycia)

    Ile byś zaoszczędził na tym rozmiarze? Akurat pełnoklatkowe standardy
    50mm są małe i lekkie - np. FA50f1.4 waży 220g - może ze 30 czy 50g
    dałoby się zawężajac pole krycia zaoszczędzić - ale nie są to
    oszczędności które uzasadniałyby wdrażanie do produkcji nowej
    konstrukcji. Pentax zresztą poszedł w zupełnie innym kierunku -
    wprowadził ekskluzywnego DA*55f1.4, który mimo ograniczonego pola krycia
    jest koszmarnie drogi i o ponad 50% cięższy od FA50f1.4 (przy okazji -
    to jeszcze jeden dowód, że nie wszystkie lepsze stalki są
    pełnoklatkowe). Ale cóż - jeśli ktoś chce mieć luksusową portretówkę -
    musi za nią odpowiednio zapłacić.

    > A które z nich są na prawdę policzone ściśle pod cropa? Tzn. dzięki temu
    > mniejsze i lżejsze? W pentaksie pełnej klatki nie ma i póki co polityka
    > firmy przypomina tę którą miał nikon przed 2008, że crop is ok& pro, co
    > oczywiście nie przeszkadzało puszczać szkła pełnoklatkowe.

    Proszę bardzo - DA14f2.8 - 12 soczewek w 11 grupach. Pentax miał kilka
    szkieł pełnoklatkowych o ogniskowej 15mm ale były one ciemniejsze (f3.5)
    i miały 13 soczewek w 12 grupach. do etgo ważyły (w zależności od wersji
    - było ich kilka) od 550 do 600g, nowy DA14f2.8 waży 420g.
    DA*55f1.4SDM - faktycznie ten lekki i mały nie jest (375g) ale nie o
    minimalizację ciężaru i rozmiarów chodziło jego projektantom. A
    niewątpliwie jest to obiektyw świeżo projektowany dla APSC - ma 9
    soczewek w 8 grupach - która to konstrukcja nie występowała anie w
    standardach 50mm Pentaxa ani w starych obiektywach 55mm (które zresztą
    były ciemniejsze).
    DA*300f4 - 8 soczewek w 6 grupach - taka konstrukcja optyczna nie
    występowała w starych 300f4 Pentaxa (ani tych manualnych o jasnosci 4
    ani tych AF o jasności 2.8 lub 4.5), do tego mniejsza minimalna
    odległość ostrzenia (1.4m, stare 300AF miały 2m zaś manualne - 4m).
    DA*200f2.8 - ten faktycznie wydaje się być zliftingowanym starym FA*200f2.8.
    Zatem - z 4 wymienionych 3 to całkowicie nowe konstrukcje.

    > Ale nie pytałem o to ile się systemów da kupić, ale to jaki jeden byś
    > uznał za optymalny pod względem wszystkiego.

    Już pisałem - do moich potrzeb - Pentax. Ale podkreślam - do moich. Bo
    uznawanie, że istnieje jeden system optymalny dla każdego byłoby głupotą.

    > No i właśnie ta kompatybilność rujnuje optymalność tego systemu. I to w
    > obie strony - żeby być kompatybilnym system jako body ma z grubsza
    > parametry takie jak body 35mm + dotkliwa wada wizjera, natomiast podpinane
    > uniwersalne obiektywy są ciągle tak samo wielkie jak w 35mm, a wykorzystać
    > możesz połowę powierzchni koła jaką dają.

    A kto Ci każe podpinać uniwersalne pełnoklatkowe? Możesz je podpiąć jako
    uzupełnienie oferty dedykowanych do APSC - i to ważna zaleta. Ale -
    możesz też podpinać dedykowane APSC - i tu masz np. DA50-200f4-5.6ED WR
    - 68.5x79.5mm, 230g - na dodatek bryzgoszczelny. Znajdziesz równie mały
    odpowiednik dla pełnej klatki?

    >[...]
    >
    > Dopiero chwalisz pewną kompatybilność z 35mm, a teraz skaczesz na
    > argument, że mniejsze i lżejsze.

    Zrozum wreszcie, ze między 'możesz' a 'musisz' podpinać szkła FF jest
    pewna różnica. Na podobnej zasadzie większość systemów (zarówno
    lustrzanek jak i EVIL-ów) oferuje przejściówki do M42. Możliwość
    podpinania takich szkieł jest niewątpliwą zaletą - ale przecież nikt Ci
    ich podpinać nie każe.
    Krótko mówiąc - jeśli masz odpowiednie szkła APSC - cieszysz się
    lekkością. Jeśli nie masz a masz do 35mm - bez lekkości, ale też możesz
    z nich skorzystac.

    optical-discussion/

    > Najpierw odpowiedz na pytanie czy to szkło pełnoklatkowe (realnie) czy
    > jednak nie. Jeśli to pierwsze to znaczy, że zalet aps-c na nim zupełnie
    > brak i tylko przez brak wyboru trzeba je kupić.

    Rozumiem, ze dla Ciebie prawdziwy rower górski to taki, którym po równej
    drodze nie da się jechać - bo gdyby się dało, to zalet roweru górskiego
    zupełnie brak i kupuje się go tylko przez brak wyboru?
    Szkło dedykowane i projektowane do APSC. To, czy da się podpiąć do
    pełnej klatki jest w tym momencie nieistotne. Mechanicznie podpiąć się
    na pewno da, ale może się okazać, że na pełnej klatce winietuje, albo
    jakość obrazu przy brzegach jest taka sobie.

    > Nie wiem co w tym śmiesznego. Jakoś tak jednak zbyt wielki kontrast
    > finansowy komponentów zawsze dewaluuje całość ogólnie w współczynniku
    > cena/jakość. To jak byś miał jeden komponent w komputerze, który jest
    > wąskim gardłem.
    > Wracając do lustrzanek to ogólnie bardzo rzadko ktoś ma bardzo tanie body
    > w stosunku do optyki, częściej słyszy się, że ludzie kupują body najlepsze
    > jakie się da, a obiektyw się kiedyś (nigdy?) dokupi.

    I sugerujesz, ze kupują najdroższy korpus APSC i po dokupieniu kilku
    obiektywów korpus staje się najsłabszym ogniwem. Takie właśnie sugestie
    są dla mnie śmieszne.

> [...]
    > spokojnie możesz kosztem dojść do 10kzł. Pod cropa-tylko takich nie ma
    > więc i tak nie ma wyjścia. Jak możesz wydać 10kzł na stałki to spokojnie
    > znajdziesz 5kzł na body by dostać ich ukryty poza cropem bonus.

    > Jakie znów marzenie? 35mm to po prostu optymalne wykorzystanie zarówno
    > większości optyki poza bardzo (nielicznymi wyjątkami) jak i w ogóle tej
    > formy aparatu. Jedynie 4/3 był od początku do końca zrobiony wedle
    > projektu i o ile tylko komuś odpowiadał ten wymiar matrycy to nie mógł
    > narzekać na optykę i wyższej klasy zoomy miały f/2.

    Narzuciłeś sobie teorię, że APSC jest be a FF cacy i teraz próbujesz do
    niej na siłę wszystkich wokół przekonywać. I wypisujesz uparcie, ze nie
    ma dobrych obiektywów stałoogniskowych do APSC, że nie ma do niego
    ciekawych zoomów, zaczynasz nawet mi wmawiać, ze ja bym się też chętnie
    przesiadł na FF tylko nie mogę, bo Pentax nie produkuje. Mieliśmy tu już
    kiedyś jednego który uparcie przekonywał wszystkich wokół że najlepszy
    pod każdym względem jest Olympus - mam nadzieję, że nie pójdziesz ta
    drogą...

    > Widoczna winieta to bywała i w dedykowanych do FF szkłach, więc jej
    > obecność nie jest wyznacznikiem, co innego bliska 100% winieta w rogach.
    >
    > Natomiast kompatybilność z FF cropa wprost przeczy jego optymalności.
    > Gdyby od początku do końca było to zrobione w tym rozmiarze to taki system
    > by przypominał olympusowy, czyli mniejsze lustro, ale i komora lustra
    > (38.67mm vs ok. 45mm), a co za tym idzie jaśniejsza optyka (zoomy f/2 vs
    > f/2.8), do tego oczywiście dopasowane koło obrazowe, no i dzięki temu
    > często z niezłym MTF w tym kluczowym miejscu.
    >[...]

    Zmniejszenie odległości rejestrowej ułatwia pracę konstruktorom optyki
    (głównie analogowej szerokokątnej - gdyż daje często możliwość
    uniknięcia konstrukcji typu retrofocus - przy cyfrowej jest już nie tak
    słodko ze względu na wrażliwość matrycy na kąt padania światła). Olympus
    pzry cropie 2 zmniejszyl te odleglosć o ok. 7mm - o ile można by
    zmniejszyć pzry cropie 1.5? O 3, może 4mm?
    Uważasz, ze tak mała zmiana odległości ma aż tak kluczowe znaczenie?
    Ewolucja mocować aparatów formatu 35mm raczej temu przeczy. Stare,
    manualne Canony FD miały odległość rejestrową 42mm, bagnet AF Canona -
    44mm. Dawne, manualne Minolty MD miały 43.72mm, bagnet Minolty AF
    przejęty przez Sony - 44.6mm. Bagtnet Nikona ma największą chyba wśród
    lustzranek 35mm odległość rejestrową - 46.5mm - a jakoś nie słyszałem
    narzekań by optyka Nikona była z tego powodu gorsza od optyki Canona -
    nawet tej starej, manualnej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)