  • Data: 2010-12-05 17:50:18
    Temat: Re: Spacerzoom do Pentaxa K-x
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-12-05 14:47, dominik pisze:

    > No widzisz - tak jak pisałem nie dla każdego rekord zakresu ogniskowych
    > jest powodem do akceptacji słabej jakości obrazu. Gdyby koniec był na
    > 600mm i degradacja jakości by postępowała w takim tempie to również byłbym
    > przeciw. Dlatego, że gdzieś jest ta granica przyzwoitości i pasuje jej
    > chociaż trochę przestrzegać :)
    >
    > A tak w ogóle, to skoro godzisz się na rozmydlenie, to czemu nie na
    > cyfrowy zoom/crop? Taniej, a efekt ten sam :)

    Próbowałeś? Chociaż... po co pytam - gdybyś spróbował to byś takich
    rzeczy nie pisał. Weźmy np. sytuację, gdy takim Tamronem 18-250
    zamocowanym do Nikona z cropem 1.5 wykonujemy zdjęcie przy maksymalnej
    ogniskowej 250mm (przy której zresztą najsłabiej rysuje)i przysłonie 8.
    Przy takich parametrach z wykresów MTF (źródło -
    http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tes
    ts/294-tamron-af-18-250mm-f35-63-di-ii-ld-aspherical
    -if-macro-nikon-lab-test-report--review?start=1)
    można sprawdzić, że zapewnia na środku kadru rozdzielczość ok. 1890
    linii/wysokość kadru zaś przy brzegu kadru ok. 1690 linii/wysokosć
    kadru. Gdybyś chcciał uzyskać taki sam kadr o porównywalnej jakości za
    pomocą cyfrowego cropa ze zdjęcia wykonanego obiektywem o ogniskowej
    50mm musiałbyś mieć obiektyw o zdolności rozdzielczej 5x lepszej - czyli
    ok. 9450linii/wysokość kadru w środku ekranu. Pokaż mi taki obiektyw - w
    sumie nawet obojętne - stałoogniskowy czy zoom, nie mówiąć już o tym, ze
    matryca też musiałaby mieć dość sporo megapikseli aby wykorzystać
    możliwości takiego obiektywu. Tak dla ciekawości sprawdziłem jaką ma
    rozdzielczość chwalony Micro Nikkor AF 60f2.8D - i wyszło po
    przymknięciu do 8 2083.5 linii/wysokość kadru. Niewątpliwie lepiej niż w
    hiperzoomie, ale do 4x lepiej (a właśnie nieco ponad 4x trzeba by było
    zdjęcie z niego scropować aby otrzymać kadr taki jak z 250mm)jednak
    'trochę' brakuje. Oczywiście na pełnej dziurze rozdzielczość hiperzooma
    jest znacznie gorsza a poza parametrami MTF liczy si.ę jeszcze parę
    innych cech optycznych obiektywu, ale juz chyba wystarczająco wyraźnie
    wykazałem, że gadki o zastąpieniu długiej ogniskowej cyfrowym
    zoomem/cropem można sobie między bajki włożyć.

    > Umiarkowane, to te poniżej 3x (np. 24-70, 17-35, 70-200) :)

    Można się zastanawiać nad przyjęciem odpowiedniej granicy umiarkowaności:-)

    > Co do konkurowania z uniwersalnymi zoomami (24-120, 50-150, 18-105) to z
    > tego co pamiętam jakość poniżej tego uniwersalnego zakresu szkieł powyżej
    > spada na tyle, że spokojnie można cropować.

    Sprawdźmy. Przy tej samej przysłonie 8.
    Nikkor AF 24-120 przy 120mm - na środku kadru - 2006 linni/wysokość
    kadru, przy brzegu - 1819.5. Niewątpliwie lepiej niż 18-250, ale po
    koniecznym 2-krotym cropie będzie znacznie gorzej.
    Nikkora 50-150 nie znalazłem, ale jest Sigma o takim zaklresie
    ogniskowych i jasności 2.8 (nie chciało mi się sprawdzać, ale chyba
    trochę inna liga cenowa niż Tamron 18-250). Na środku kadru 2080 linii,
    z brzegu - 1918. bardzo zacne szkło, ale jak po scropowaniu będziesz
    miał rozdzielczosć na poziomie 60% wyjściowej - też będzie gorzej niz w
    hiperzoomie. A odpowiednika ogniskowej choćby nieco zbliżonej do
    uzyskiwalnej w Tamronie 18mm to juz bez składania panoram w Huginie w
    żaden sposób tą Sigmą nie uzyskasz...
    18-105 - tu chyba dość reprezentatywny jest Nikkor AF-S 18-105 - przy
    105mm i przysłonie 8 2063 linie w środku kadru i 1876 przy brzegu.
    Wymagany crop - 2.38x - bedzie również znacząco słabiej niż w 18-250.
    jak widać również w pzrypadku takich uniwersalnych zoomów teoria o
    zastępowaniu ogniskowej zoomem cyfrowym nie wytrzymuje konfrontacji z
    rzeczywistością.

    > Gdyby matryce miały znów po
    > 6Mpix to ok, ale jak przy 12Mpix kłuło w oczy, to przy 16-18Mpix dzisiaj
    > rozmydlanie sobie coraz więcej ma coraz mniejszy sens.

    Jak już powyżej wykazałem rozmydlanie zacznie wyłazić przy próbie
    zastępowania długiej ogniskowej cyfrowym zoomem.
    Nie próbuję tu bronić hiperzoomów - te obiektywy mają swoje znaczące
    ograniczenia i pod względem oferowanej jakości obrazu są gorsze od
    zoomów standardowych. Tam, gdzie bee miał czas i możliwości zmiany
    obiektywów zestaw dwóch amatorskich obiektywów (np. 18-55 i 55-300)
    zapewni mi znacznie lepszą jakość od hiperzooma. Ale... bywają sytuacje,
    w których trzeba się ograniczyć do jednego obiektywu (limity
    objętości/ciężaru bagażu, brak możliwości zmieniania obiektywu ze
    względu na zapylenie lub deszcz) wreszcie wielu ciekawych sytuacji
    zdjęciowych nie wykorzystano, bo fotografujacy miał obiektyw o
    niewłaściwej ogniskowej i zanim zdążył go zmienić było za późno. sam mam
    w swoim zestawie obiektywów również hiperzooma (właśnie Tamrona 18-250)
    i w niektórych sytuacjach go używam z całkiem dobrym skutkiem. Trzeba po
    prostu zdawać sobie sprawę z zalet i ograniczeń każdego posiadanego
    obiektywu i w zależności od warunków dobierać taki, którego zalety
    wykorzystamy a ograniczenia będą możliwie mało dokuczliwe.

    > To rozumiem, że jak by się okazało, że nowe aparaty ostrzą do f/11 i nie
    > ma przeciwskazań do przedłużenia jeszcze bardziej zoomu to byś równie
    > mówił o wygodzie przy 18-800mm? :)

    Być może kiedyś się takich obiektywów doczekamy - i może nawet będą
    użyteczne. Zauważ, że postęp w technologii wysokoczułych matryc
    powoduje, że coraz częściej daje się pracować na silnie przymkniętym
    obiektywie. A i postęp w konstrukcji obiektywów wciąż następuje. Kiedyś
    obiektyw klasy 28-200 wydawał się zoomem o niewyobrażalnej 7-krotnej
    krotności.

    > IMHO komfort jest żaden dla świadomej
    > osoby. Nieświadoma ma najczęściej aparat 0,3Mpix w swoich zdjęciach na
    > facebooka czy 1Mpix w odbitkach 10x15.
    >[...]

    Najczęściej nie znaczy zawsze. Świadoma osoba zdaje sobie sprawę z
    ograniczeń posiadanego sprzętu i dobiera sobie taki zestaw, aby w danych
    warunkach możliwie dobrze go wykorzystać. A co do komfortu pracy - to
    dobrze, ze dałeś to IMHO. Bardzo często czas nas pogania i wtedy brak
    konieczności żonglowania obiektywami oznacza znacznie wyższy komfort.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)