  • Data: 2010-12-12 10:13:31
    Temat: Re: Spacerzoom do Pentaxa K-x
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-12-12 00:28, dominik pisze:

    >[...]
    >
    > I dla mnie się robi nieuniwersalnie jak muszę tak bardzo przymknąć, na nic
    > mi ogniskowa, jak czas mi zdjęcie kładzie :) A już na pewno na długiej
    > ogniskowej :)

    Dlatego nikomu bym nie radził hiperzooma jako jedyny obiektyw. Jego sie
    zakłada wtedy, gdy wiadomo, ze światła będzie pod dostatkiem i po
    przymknięciu czas nie będzie zbyt długi. Również wtedy, gdy przewidujesz
    duże powiększenia ze zdjeć lepiej użyć innego obiektywu. Hiperzoom to
    bardzo wygodny obiektyw na pewne, szczególne sytuacje.

    > 10x15 to tak 2Mpix.

    Owszem, z 2 Mpix da się takie odbitki zrobić. Ale - czy to oznacza, że z
    lustrzanek takich odbitek się nie robi?

    > Ale za to światło jakie :) A taki mały obiektyw to się nie wymienia trudno
    > :) Co innego jak masz kilowe szkła do przekładania :)
    > [...]

    Pewnie łatwiej, ale taka wymiana wymaga jednak czasu - otwarcie torby,
    znalezienie właściwego obiektywu w torbie, zdjęcie dekielków,
    przełożenie obiektywów, założenie dekielków, schowanie do torby,
    zamknięcie torby. W sumie zajmuje to co najmniej kilkadziesiąt sekund -
    co może oznaczać, że właściwy moment do zrobienia zdjęcia minął
    bezpowrotnie. A i warunki (deszcz, pył) potrafią czasem nie sprzyjać
    zmienianiu obiektywów.

    >[...]
    >
    > Okazji do zdjęć jest sporo w każdej chwili :) Nie ma się co przejmować
    > jednym zdjęciem, którego nie ma.

    To mamy inne podejście do życia. Mi kilku takich momentów żal.
    Oczywiście pozostają wspomnienia, ale podparcie ich zarejestrowanym
    obrazem by się przydało.

    > Nie bardzo interesuje mnie fotografia przyrodnicza tego typu. Do takich
    > zastosowań jednak jeszcze wypadałoby trochę światła, bo ptaszek nie będzie
    > czekał na Twoje pstryk. Dlatego ZTCW w takim temacie rządzą szkła długie i
    > jasne.
    > [...]
    Zgadza się - jeśli wybierasz się specjalnie na fotografowanie dzikich
    ptaków - zabieranie hiperzooma byłoby błędem - przy takiej fotografii
    szeroki kąt jest zbędny i dużo lepszym rozwiązaniem jest obiektyw
    długoogniskowy (można dyskutować - zoom czy stałoogniskowy, ale na pewno
    jaśniejszy i raczej jednak dłuższy niż oferowane w hiperzoomach 250 czy
    270mm) wraz z odpowiednio solidnym statywem. Ale - załóżmy, ze idziesz
    gdzieś z rodziną czy przyjaciółmi w słoneczny dzień na dłuższy spacer
    lub wycieczkę rowerową. Zdjęcia będą raczej pamiątkowe niż ambitne,
    tematyka może być różna - jakiś widoczek szerokim kątem, pewnie parę
    zdjęć ludzi w różnych sytuacjach a może i jakiś ptaszek, czy sarenka na
    polu się trafi. A ze względów logistycznych zabieranie wielkiej torby
    sprzętu raczej odpada. I wtedy właśnie hiperzoom może być rozsądnym
    rozwiązaniem.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)