  • Data: 2010-12-11 23:28:17
    Temat: Re: Spacerzoom do Pentaxa K-x
    Od: dominik <u...@d...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2010-12-06 18:58, Marek Wyszomirski wrote:
    > Wiem, bo to mój najczęściej używany obiektyw - kilka razy częściej od
    > hiperzooma:-)

    Tak, i jest mega uniwersalny za swoje światło :) Dla mnie właśnie dlatego,
    że jest jasno, a nie, że ma duże ogniskowe :)

    > Ale niestety aby uzyskać kadr taki, jak z 18-250 pzry najdłuższej
    > ogniskowej trzeba powiększyć aż 5x...

    Owszem :)

    > Przy 6.3 na najdłuższej ogniskowej ten hiperzoom jest cienki - jak już
    > pisałem to obiektyw na dobre warunki oświetleniowe kiedy można go o
    > działkę lub dwie przymknąć.

    I dla mnie się robi nieuniwersalnie jak muszę tak bardzo przymknąć, na nic
    mi ogniskowa, jak czas mi zdjęcie kładzie :) A już na pewno na długiej
    ogniskowej :)

    > Nie wiem, czy pamiętasz te czasy, ale kiedyś
    > wszelkie podręczniki fotografii zalecały, aby zawsze obiektyw przymykać o
    > 2 do 3 działek przysłony, gdyż dopiero wtedy będzie ostry:-)

    Trochę inne były wtedy szkła do wyboru :]

    > Wyłaziła, gdy oglądałem w skali 1:1 na monitorze. Do odbitek 10x15 czy
    > nawet 15x21 jakość była bardzo OK. A czy zawsze potrzebujesz zdjęć w
    > formacie wystawowym? Jeśli z danej sesji przewidujesz powiększenia 30x45
    > to faktycznie lepiej zrobisz zakładając inny obiektyw.

    10x15 to tak 2Mpix.

    > Zgadza się - stałki są lekkie, ale.. ile trzeba się nimi nażonglować...
    > Jak widać - przy porównywalnym ciężarze coś za coś - albo lepsza jakość,
    > albo większa wygoda pracy.

    Ale za to światło jakie :) A taki mały obiektyw to się nie wymienia trudno
    :) Co innego jak masz kilowe szkła do przekładania :)

    > Zgadza się - plastik zapewnia mniejszą masę, a przy okazji często niższe
    > koszty wykonania. A z wytrzymałoscią i trwałością plastiku może być różnie
    > - istnieją plastiki bardzo trwałe i odporne, ale często dla dalszej
    > redukcji kosztów producenci pakują plastik kiepskiej jakości.

    Tak, w każdym razie plastik w takim obiektywie ma IMHO same zalety.

    > Rozumiem, że częściej je wyrzucam, bo i tak już na siebie zarobiły?;-)

    Chodziło o to raczej, że amatorzy, często każdą ryskę i drobinkę brudu
    traktują jako plamę na honorze. Za to jeszcze nie widziałem zawodowca,
    który by się tym przejął, dopóki by mu to przeszkadzało. :)
    Czyli zawodowiec pobrudzi puszkę, ale ją potem wyczyści i nie będzie się
    tym przejmował.

    > A ja czasami w takich sytuacjach żałuję - bo gdybym miał zdjęcie - mógłbym
    > się swoją radością z kimś podzielić, a i wspominanie chwili po pewnym
    > czasie byłoby łatwiejsze.

    Okazji do zdjęć jest sporo w każdej chwili :) Nie ma się co przejmować
    jednym zdjęciem, którego nie ma.

    > Wszystko zależy od charakteru zdjęć jakie robisz. Przy fotografowaniu
    > dzikich zwierząt czasem każdy dodatkowy milimetr ogniskowej się przydaje -
    > przy ptaszku wielkości wróbla nawet z ogniskową 500mm trzeba podejść
    > bardzo blisko aby ptaszek wypełnił kadr. I - często się okazuje, że
    > odległość ucieczki zostaje przekroczona i ptaszek wykonuje szybki odwrót...

    Nie bardzo interesuje mnie fotografia przyrodnicza tego typu. Do takich
    zastosowań jednak jeszcze wypadałoby trochę światła, bo ptaszek nie będzie
    czekał na Twoje pstryk. Dlatego ZTCW w takim temacie rządzą szkła długie i
    jasne.

    > Jak będę miał matrycę z która będę mógł pracować bez problemu przy ISO3200
    > lub większym? Czemu nie? A obecny postęp w technologii matryc i
    > algorytmach odszumiania pozwala żywić nadzieję, że w całkiem niedługim
    > czasie się takich matryc doczekamy.

    Ale nie o to chodziło mi :) tylko to że tak wielka ogniskowa ma małą
    użyteczność w terenie i normalnym pstrykaniu :)

    > Bo są nieświadomi i dają się ogłupić reklamom. I z tym tzreba walczyć
    > szerząc rzetelna wiedzę - aby mieli świadomość, ze kupując taki obiektyw
    > muszą się pogodzić z jego ograniczeniami.

    Sami się do tego przyzwyczaili poprzez lata, gdy większość aparatów była
    stałoogniskowa. Zoom to był luksus. Efekty tego widać teraz.

    > Postaram się sklecić - ale trochę czasu to potrwa - mam kilka innych
    > pilniejszych spraw na głowie:-)

    Pewnie :)

    BTW: odnośnie tamrona VC i tego czy się opłaca on im do sony - jak widać
    opłaca, po prostu do canona wypuścili jeszcze jedną, pośrednią wersję z
    silnikiem. Teraz w sony jest oczywista polityka odnośnie silników w
    szkłach i kilka dni temu tamron zapowiedział 18-270 również do sony, z VC
    i silnikiem.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564