  • Data: 2011-07-18 21:17:10
    Temat: Re: Software warranties
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 18/07/2011 11:27, Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Andrzej Jarzabek"
    >
    > Łomatko. Ty usilnie starasz się nie zrozumieć, czy tylko udajesz?

    Jeszcze raz przywołam kontekst "jakby zrównując oprogramowanie z
    obiektami fizycznymi, których kopiować się nie da" - to jest absurd, bo
    skoro w takim sensie jak piszesz obiektów fizycznych kopiować się nie
    da, to nie ma potrzeby również istnienia praw zabraniających robienia
    tego. Prawo autorskie dotyczy treści utworów, którą jak najbardziej
    kopiować się da - i w związku z tym prawo zabrania kopiowania treści
    beez zezwolenia autora - z wyjątkiem szczególnych przypadków. Dla
    oprogramowania katalog tych szczególnych przypadków jest po prostu nieco
    inny niż dla innych dzieł. Nie w tym żadnego szczególnego podobieństwa
    do obiektów fizycznych.

    > Czyżbyś właśnie odkrył druk? Witamy w fafnastym wieku.

    Ksero to nie druk.

    > Jeśli uważasz, że cena egzemplarza książki zależy w istotnym stopniu od
    > honorarium twórcy, to musi to być istotny składnik tejże, nieprawdaż?

    To jest nieistotne. Istotne jest to, że żeby twórca dostał honorarium,
    ma prawo dysponować swoim dziełem. To, że możesz w ogóle z tego dzieła
    skorzystać wynika tylko z tego, że twórca nim tak zadysponował, żebyś
    mógł. Bez tego jeśli chcesz sobie przeczytać nową powieść Stephena
    Kinga, to musiałbyś skontaktować się ze Stephenem Kingiem i zapłacić mu
    za napisanie powieści.

    I na takiej właśnie zasadzie opierało się utrzymywanie się z
    działalności twórczej do 19. wieku - nazywało się to mecenatem.

    > Och, oczywiście. Podobnie, jak mamy zasadę taką, że mogę w Warszawie
    > poruszać się transportem ZTM, albo transportem ZTM. A, i jeszcze może
    > być transport ZTM.

    Kup se auto.

    > Kurczę, poważnie? To po co np. DMCA, skoro bodźce do tworzenia były
    > wystarczające?

    Żeby skuteczniej zwalczać piractwo, oczywiście.

    > No i? To coś zmienia w kwestii umieszczenia przez ciebie początków prawa
    > autorskiego w 19 wieku?

    Nic takiego nie napisałem.

    > Rozmawiamy o prawie autorskim. Absurdalne wydłużanie czasu dojenia jest
    > elementem jego obecnej praktyki.

    Jednym z wielu elementów. Akurat nie należącym do tych, o których
    rozmawialiśmy.

    > Znowu - mylnie utożsamiasz producenta z autorem.

    Nie utożsamiam. Przyjęta norma jest taka, że prawo autora do honorarium
    realizowane jest w ten sposób, że bez zgody autora nie można
    rozprowadzać jego dzieł. W ten sposób autor może sobie wyznaczyć warunki
    jakie chce, i przy takich warunkach albo się znajdzie ktoś, kto będzie
    go wydawał, albo się nie znajdzie, i wtedy nikt inny nie ma prawa go
    wydać. Natomiast autor jeśli nie znajdzie wydawcy i jeśli uważa, że jego
    dzieła się tak świetnie sprzedadzą, że warunki, które wszyscy wydawcy
    odrzucili, były rzeczywiście dla nick korzystne - zawsze ma prawo się
    wydać własnym sumptem.

    > BTW, skoro tak bronisz praw biednych autorów, powiedz mi gdzie mogę
    > wyegzekwować swoje prawa jako odbiorcy. Zapłaciłem wieki temu za płytę
    > wydaną na winylu. Skoro teraz wyszło to samo na CD, chcę za niewielką
    > opłatą (koszt tłoczenia CD jest IIRC rzędu 1-2zł) to samo w postaci CD.
    > W końcu za sam utwór już zapłaciłem i mam prawo do korzystania z niego.

    Po pierwsze zapłaciłeś za egzemplarz utworu, nie za "sam utwór". Nie
    daje ci to żadnych praw do otrzymywania kolejnych egzemplarzy.

    Natomiast mam dla ciebie dobrą wiadomość: w ramach własnego użytku
    osobistego masz jak najbardziej prawo do zgrania sobie tego na komputer
    i wypalenia na CD. Są nawet specjalne gramofony na USB.