-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.POSTED!not-for
-mail
From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.comp.programming
Subject: Re: Software warranties
Date: Sun, 17 Jul 2011 13:04:13 +0200
Organization: http://onet.pl
Lines: 127
Message-ID: <ivufjg$mi$1@news.onet.pl>
References: <5...@u...googlegroups.com>
<ivef8p$1rn$1@news.onet.pl> <iveg55$ar3$1@solani.org>
<ivend0$2qd$1@news.onet.pl> <iveopc$ar3$4@solani.org>
<iveran$jvn$1@news.onet.pl> <ivesh5$akp$1@speranza.aioe.org>
<ivi7u8$c7n$1@news.onet.pl>
<2...@g...googlegroups.com>
<ivico7$vmc$1@news.onet.pl>
<e...@k...googlegroups.com>
<ivmpec$aiq$1@news.onet.pl> <ivmrvh$500$1@speranza.aioe.org>
<ivn3ua$pnr$1@news.onet.pl> <ivn4b5$8m2$7@solani.org>
<ivn519$u84$1@news.onet.pl> <ivnkfu$3rn$1@speranza.aioe.org>
<ivnnjk$6lr$1@news.onet.pl> <ivnpj2$fqh$1@speranza.aioe.org>
<ivns1s$jkg$1@news.onet.pl> <ivoulc$q5u$1@speranza.aioe.org>
<ivq5jk$hre$1@news.onet.pl> <ivs9ob$j7e$1@speranza.aioe.org>
NNTP-Posting-Host: 89-74-40-231.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1310900656 722 89.74.40.231 (17 Jul 2011 11:04:16 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 17 Jul 2011 11:04:16 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; en-US; rv:1.9.1.16)
Gecko/20101125 Thunderbird/3.0.11
In-Reply-To: <ivs9ob$j7e$1@speranza.aioe.org>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.programming:191589
[ ukryj nagłówki ]On 2011-07-16 17:12, Stachu 'Dozzie' K. wrote:
> Podobnie jak klient warsztatu samochodowego zapytany z jaką tolerancją
> został wykonany tłok w jego samochodzie.
O nie nie, nikt go o to nie zapyta. To wynika z budowy samochodu i bywa
że jest niedostępne dla kilentów podobnie jak kod źródłowy.
>> Mechanik nie ma milionów stopni swobody. Samochody to dośc prymitywne
>> urządzenie. Zdolniejszy absolwent zawodówki opisze jego działanie w 80%.
> No popatrz, podobnie jak w programie fakturującym. Zdolniejszy absolwent
> technikum informatycznego opisze jego działanie w 80%.
Nie opisze bo nie ma pojęcia o księgowości.
> OK, w porządku. Teraz mi objaśnij, jak często idziesz do producenta
> wymienić na gwarancji czy innej rękojmi długopis albo skarpetki.
Zdażyło się parę razy iśc do *sprzedawcy*. Zazwyczaj robią wielkie oczy
że się komuś chciało za 5zł latać do sklepu.
> Ponownie: klient musi *wykazać* że mu nie działa.
"Reklamacje odrzucam bo wykazał pan niedostatecznie". I co teraz, sąd?
> Musi udokumentować
> niedziałanie.
Ale to się dzieje tylko w parzyte miesiące przy pełni na jego komputerze
a gdzie indziej nie chce.
> Ilość elementów które mogą nie pasować nie ma znaczenia,
> jeśli klient nie udokumentował niedziałania.
Nie potrafi zazwyczaj.
>> Pewnie. Za to tracę czas i pieniądze na jego obsługę.
> Zupełnie jak w warsztacie samochodowym czy innym serwisie pralek. Nie
> wiem czy wiesz, ale serwisy często liczą sobie ryczałtową opłatę za
> nieuzasadnione zgłoszenie (to się czasem nazywa "opłata za przegląd").
Slusznie, sam taką zapłaciłem. Tylko że pomiędzy "woda się leje z pompy"
a "wyniki obliczeń tego arkusza przy 150000 iteracji są niepoprawne"
jest przepaść w diagnostyce.
> Z czytaniem warunków. Ale sam zauważyłeś, że programy to trochę
> skomplikowana sprawa. Nie masz szans na przewidzenie *wszystkiego*.
> Przy czym podobnie jest z produktami materialnymi: też nie przewidzisz
> wszystkiego; dlatego jako klienta chroni cię mechanizm gwarancji
> i rękojmi.
Mechanizm gwarancji ma za zadanie chronić komumenta przed wadliwym
*egemplarzem*. W przypadku softu akurat wszystkie są takie same. Więc
nie ma na co wymienić. Czyli mechanizmy działania są *kompletnie* inne.
>> Wystarczy że ugryzła w dupę konkurencję.
> Oczywiście, i konkurencja ci powie, że nie kupuj systemu obiegu
> dokumentów jeśli nie wytrzyma obciążenia piętnastu dokumentów dziennie.
Firmy które sprzedają takie systemy zazwyczaj nie robią tego po cichu.
> Chyba coś ci się pomieszało. Konkurencja nie chwali się nieudanymi
> wdrożeniami.
Inaczej: producent nie chwali się nieudanymi wdrożeniami. Za to udanymi
tak, o ile nie są tajne.
> Ta utopia tak właśnie działa w praktyce, jeśli nie zauważyłeś. Microsoft
> czy inna Opera Software, które mają duże produkty na koncie, mają dość
> sporo zasobów przypisanych naprawianiu błędów.
Jak to? Bez regulacji prawnych? Skandal!
> Huzar Software, który
> zajmuje się chyba wyłącznie softem do kontaktów z Urzędem Celnym,
> z kolei nie ma takiego rozbudowanego zespołu, ale błędów utrudniających
> czy uniemożliwiających pracę z ich programem pojawiało się jak na
> lekarstwo.
Czekaj, rynek samodzielnie określił ile i czy w ogole sa potrzebni? Skandal!
>> To nie ja wole. To scisła kalkulacja biznesowa. Przepisanie software
>> kończy się częściej jego smiercią. Bo konkurencja tego nie robi.
> Oczywiście. Ale jeśli kalkulacja biznesowa mówi, że przepisanie programu
> jest niewykonalne finansowo-technicznie, a obecne narzędzia
> i metodologia nie pozwalają podnieść jakości programu żeby zredukować
> ilość zgłoszeń reklamacyjnych, to ja naprawdę nie będę płakał jak taka
> firma zdechnie.
Szczególnie że akurat produkuje jedyne oprogramowanie spełniające twoje
wymogi nawet jesli jest pełne bugów.
>>>> Ale sprzedawca może mieć obowiązek wynikający z umowy. Idziesz do
>>>> takiego u ktorego możesz mieć to w umowie.
>>> Ale sprzedawca nie ma obowiązku zobowiązywać się do takiego czegoś.
>> Rynek go przymusi.
> Dziwne. W oprogramowaniu do tej pory nie przymusił.
Widocznie rynek nie chciał.
>> Na tej zasadzie MediaMarkt przyjmuje zwroty na "bo
>> tak". I wszyscy są zadowoleni.
> Nie. W MM zwroty są przyjmowane jak leci, bo taniej im jest przyjąć parę
> zwrotów nieuzasadnionych niż badać starannie wszystkie.
Czyli są przyjmowane na "bo tak". Klient zadowolony, MM zadowolony.
> Nikt ich nie
> zmuszał do przyjmowania jak leci, nawet rynek.
Jasne, bo oni dobre serce mają.
> To czysta kalkulacja
> biznesowa, że posłużę się podpatrzonym u ciebie zwrotem.
Oparta o wymogi utrzymania sie na rynku na zasadzie "bo inni tego nie
robią". Rynek jak w mordę strzelił.
>> Niezła jakośc pracy. W zasadzie mozna by napisać auto-responder który na
>> kazdego maila z gwarancją napisze że "nie udało nam się odtworzyć bledu,
>> spadaj na drzewo z gwarancją". OMG, jestem genialny.
> No popatrz, zupełnie jak u niektórych producentów sprzętu. Wyobraź sobie
> że ta patologia już dawno występuje, a mimo to system gwarancji sprawuje
> się całkiem nieźle.
Szczególnie w tych 90% sprzętu produkowanego w chinach. Mozesz żadąć
tylko kasy. Bo naprawy problemu raczej nie.
Następne wpisy z tego wątku
- 17.07.11 12:21 Mariusz Kruk
- 17.07.11 13:18 Andrzej Jarzabek
- 17.07.11 13:35 Sebastian Biały
- 17.07.11 16:12 Stachu 'Dozzie' K.
- 17.07.11 16:14 Stachu 'Dozzie' K.
- 17.07.11 16:33 Andrzej Jarzabek
- 17.07.11 18:04 gregorius
- 17.07.11 18:37 Sebastian Biały
- 17.07.11 19:47 Andrzej Jarzabek
- 17.07.11 22:12 Kviat
- 18.07.11 10:27 Mariusz Kruk
- 18.07.11 11:24 b...@n...pl
- 18.07.11 20:27 Andrzej Jarzabek
- 18.07.11 20:42 Kviat
- 18.07.11 21:17 Andrzej Jarzabek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Do czego nadaje się QDockWidget z bibl. Qt?
- Bibl. Qt jest sztucznie ograniczona - jest nieprzydatna do celów komercyjnych
- Co sciaga kretynow
- AEiC 2024 - Ada-Europe conference - Deadlines Approaching
- Jakie są dobre zasady programowania programów opartych na wtyczkach?
- sprawdzanie słów kluczowych dot. zła
- Re: W czym sie teraz pisze programy??
- Re: (PDF) Surgical Pathology of Non-neoplastic Gastrointestinal Diseases by Lizhi Zhang
- CfC 28th Ada-Europe Int. Conf. Reliable Software Technologies
- Młodzi programiści i tajna policja
- Ada 2022 Language Reference Manual to be Published by Springer
- Press Release - AEiC 2023, Ada-Europe Reliable Softw. Technol.
- Ada-Europe - AEiC 2023 early registration deadline approaching
- Ada-Europe Int.Conf. Reliable Software Technologies, AEiC 2023
- Ile cykli zajmuje mnożenie liczb 64-bitowych?
Najnowsze wątki
- 2024-06-27 Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- 2024-06-27 A co mnie to koooorwa obchodzi?
- 2024-06-28 nawigacja satelitarna
- 2024-06-28 SmartLife/Tuya i osuszanie -- mordowanie z zimną krwią...
- 2024-06-27 położyłem kafelki
- 2024-06-28 Łódź => International Freight Forwarder <=
- 2024-06-28 Łódź => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-06-28 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-06-28 Sopot => Team Leader E-Commerce for Foreign Markets <=
- 2024-06-28 Warszawa => Senior React Native Developer <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=
- 2024-06-28 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=
- 2024-06-28 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=