    From: Michal Kleczek <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Software warranties
    Date: Fri, 15 Jul 2011 16:28:30 +0200
    <ivico7$vmc$1@news.onet.pl> <s...@e...rdc.pl>
    <ivjva9$tgi$1@news.onet.pl> <s...@e...rdc.pl>
    <ivmngo$1qv$1@news.onet.pl> <s...@e...rdc.pl>
    <ivms8l$8m2$3@solani.org> <s...@e...rdc.pl>
    <ivmtnq$8m2$4@solani.org> <s...@e...rdc.pl>
    <4...@x...googlegroups.com>
    <ivp4cr$llp$1@news.onet.pl>
    <8...@3...googlegroups.com>
    <ivp55s$o35$2@news.onet.pl>
    <9...@e...googlegroups.com>
    <ivp7cq$29s$1@news.onet.pl>
    <6...@s...googlegroups.com>
    <ivpedq$vot$1@news.onet.pl>
    <4...@e...googlegroups.com>

    On 2011-07-15 15:51, Andrzej Jarzabek wrote:

    > No więc właśnie odpowiedziałeś sobie sam: łączna ilość spożywanego
    > alkoholu nie ma nic do rzeczy. Szkodliwość społeczna wynika głównie z
    > picia pewnych grup ludzi, więc kwestia jest tylko taka, czy
    > przedstawiciele tych grup będą pić więcej i szkodzić więcej, jeśli
    > alkohol będzie tańszy. I moim (i nie tylko moim) zdaniem tak będzie,
    > bo właśnie w tych grupach ilość spożywanego alkoholu ograniczona jest
    > finansami.

    LOL - i ci ludzie oczywiscie nie kupuja nielegalnego alkoholu, lecz
    rezygnuja z jego spozycia ze wzgledu na zbyt wysoka cene.
    Proponuje poczytac Bastiata - on pisal o rzeczach w ekonomii, ktore
    widac i ktorych nie widac.

    > Pewnie i tak, ale ja na przykład uwazam, że akcyza na alkohol jest
    > wporzo sposobem.

    > Wcale nie pozwala: prawodawca może wprowadzić podatki jakie chce i
    > uzasadnić je jak chce.

    Formalnie tak. W praktyce nie.
    Z takiego powodu, ze jak podatki nie beda "moralnie uzasadnione" i
    "sprawiedliwe" to ludzie nie beda ich placic (vide krzywa Laffera).

    > Ja akurat jestem zadowolony, że akcyza na
    > alkohol nie jest mniejsza i w związku z tym pijaków nie stac na picie
    > więcej.

    To pobozne zyczenie.
    Prosze - wykaz w koncu te korelacje pomiedzy wysokoscia akcyzy a iloscia
    spozywanego alkoholu w spoleczenstwie (lub jakiejs grupie spolecznej).

    > Raczej, że jest nawet za tanie.

    > I co? Nic z tego przecież nie wynika. Wysokość wpływów zależy od
    > różnych czynników, np. w zmieniającej się popularności różnych
    > rodzajów napojów alkoholowych, w skuteczności w zwalczaniu przemytu
    > itd.

    "Krzywa Laffera" - mowi ci to cos?

    > Ale o czym ty mówisz? O nielegalnej sprzedaży, sprzedaży poniżej
    > kosztów, czy o czym?

    O calkowitym wolumenie sprzedazy - powiedzmy w litrach czystego alkoholu.

    Z punktu widzenia tzw. "kosztow spolecznych" nie ma znaczenia, czy
    alkohol bedzie kupowany legalnie, czy nielegalnie - nie ma znaczenia,
    czy pijany kierowca wypil bimber zrobiony przez sasiada, czy tez
    obanderolowana wodke.

    --
    Michal