eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingSoftware warrantiesRe: Software warranties
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.POSTED!not-for
    -mail
    From: "Przemek O." <p...@o...eu>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Software warranties
    Date: Mon, 11 Jul 2011 14:46:16 +0200
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 75
    Message-ID: <iveran$jvn$1@news.onet.pl>
    References: <5...@u...googlegroups.com>
    <ivef8p$1rn$1@news.onet.pl> <iveg55$ar3$1@solani.org>
    <ivend0$2qd$1@news.onet.pl> <iveopc$ar3$4@solani.org>
    NNTP-Posting-Host: 87-205-27-82.ip.netia.com.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1310388376 20471 87.205.27.82 (11 Jul 2011 12:46:16 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 11 Jul 2011 12:46:16 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; pl; rv:1.9.2.17) Gecko/20110414
    Thunderbird/3.1.10
    In-Reply-To: <iveopc$ar3$4@solani.org>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.programming:191379
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2011-07-11 14:02, Stachu 'Dozzie' K. pisze:

    > Mówisz o, dajmy na to, butach LOWA?

    Nie wiem, nie znam. Chodziło mi choćby o buty robione na zamówienie.

    > Bo okno "Wystąpił błąd. Zamykam aplikację" jest niewidoczne. Podobnie
    > niewidoczne (dla administratora aplikacji) są raporty firm zajmujących
    > się produkcją antywirusów, że w aplikacji XYZ jest luka bezpieczeństwa.
    > I podobnie niewidoczne jest dla administratora że aplikacja regularnie
    > raz na dwa tygodnie się wywala i trzeba odzyskiwać jej bazę danych
    > z backupu.

    Nie o to chodzi. Uszkodzone buty, są w każdych warunkach uszkodzone.
    Niezależnie czy leżą u klienta w szafie, są na nogach czy w serwisie
    producenta.
    Aplikacja nie uszkadza się fizycznie, a w każdym razie uszkodzenie nie
    jest stałe. Więc do odtworzenia potrzebne są identyczne warunki.

    > Wtedy po zdiagnozowaniu błędu roszczenie reklamacyjne się odrzuca.

    Ba... Pewnie, ale zgłoszenie generuje koszty, niezależnie od uznania lub
    nie, które ktoś musi pokryć.

    > Cóż, producent samochodu (inny produkt objęty gwarancją) nie ma wpływu
    > na to w jakich warunkach jest sprzedany samochód używany. Ale jeśli
    > wysiądzie coś w silniku, producent (czy tam autoryzowany serwis w jego
    > imieniu) ma obowiązek zdiagnozować usterkę, zbadać co się urwało
    > i naprawić samochód.

    Zakładając że ktoś maluchem nie 'zaciągał TIRa'. :/

    Ogólnie masz rację co do jednego i z tym się zgadzam. Producent
    oprogramowania powinien ponosić konsekwencje błędów istniejących w
    oprogramowaniu. Czyli jeśli błąd jest odtwarzany w każdych warunkach a
    nie specyficznych (gdzie owe specyficzne warunki mają wpływ na
    powstawanie tego błędu). Choć na dobrą sprawę takie coś powinno być
    wyłapanie na etapie testowania.

    > Tylko widzisz, w innych działach gospodarki jakoś nikt nie marudzi na
    > obsługę ryzyka związanego z niesłusznymi zgłoszeniami reklamacyjnymi.
    > Widać da się. A że oprogramowanie aktualnie jest wytwarzane metodami,
    > które są błędogenne? To trzeba opracować mniej błędogenne metody.

    Jak już pisałem, różnica między produktem materialnym (samochód, buty,
    cokolwiek) a produktem niematerialnym (jakim jest oprogramowanie)
    powoduje, że w pierwszym przypadku wada jest widoczna (i do odtworzenia)
    w każdych warunkach a przyczyna jej powstania najczęściej oczywista, to
    w drugim przypadku jest dokładnie odwrotnie.

    > Aktualna sytuacja jest taka, że producenci oprogramowania uchylają się
    > właściwie od wszelkiej odpowiedzialności. Niby dlaczego mieliby być
    > uprzywilejowani w stosunku do producentów z innych dziedzin gospodarki?

    I tak i nie. Przy oprogramowaniu medycznym i tak daje się gwarancję
    (nawet na samo oprogramowanie, aczkolwiek przy zastosowaniu sprzętu z
    listy referencyjnej), a dodatkowo jest ona potwierdzana przez
    certyfikaty CE, procedury odpowiedzialne za rejestrację w klasie 2a oraz
    testy kliniczne. Zapewne jest więcej działek oprogramowania, gdzie
    gwarancje producenta są wymagane. Różnica pomiędzy takim oprogramowaniem
    a resztą jest taka, że to pierwsze jest robione pod sprzęt referencyjny
    i działania na nim dotyczy gwarancja.

    > w ogóle nie dotyka urządzeń medycznych. Wtedy kupowanie programu z całą
    > stacją roboczą jest niedorzeczne.

    Każdy ma wybór, albo kupuje oprogramowanie i martwi się o zgodność
    sprzętu i to czy oprogramowanie będzie z nim działało poprawnie (albo
    czy poprawnego działania nie zakłóci coś co zainstalujemy), czy bierze
    całość (sprzęt i oprogramowanie) które działa i ma gwarancję poprawnego
    działania. Proste.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: