  • Data: 2010-05-23 18:16:58
    Temat: Re: Rezultat wyprzedzania na skrzyzowaniu
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości news:23052010.3B0D4725@budzik61.poznan.pl...

    > jeszcze raz powtarzam - twoje zdanie juz znamy.
    > Jestem ciekawy opinii Juranda.
    > Do Ciebie - pomysl w ten sposób - to swietny sposób, zeby sie podlozyc i
    > wyremontowac sobie samochód.
    > I rzecz oczywista - jasnym jest ze trudno udowodnic fakt wlaczenia
    > kierunkowskazu. Ja mowie o sytuacji kiedy przebieg jest jasny (wiemy ze
    > kierunkowskazy były wlaczone) i dyskutuje o przyznaniu winy w takiej
    > sytuacji.

    Ale opisywałem Ci przypadek kolegi, który w ten sposób zrobił "banana" i był
    ukarany przez sąd.

    > ja sie z czyms takim nigdy nie zgodze, zwlaszcza, jezeli dodamy do tego
    > np.
    > ewidentne zmniejszenie predkosci przez sygnalizujacego skret z glownej w
    > podporzadkowana.

    Widzisz, bo Ty źle interpretujesz PoRD.
    Do ewidentnego zmniejszenia prędkości przed skrzyżowaniem zobowiązuje Cię
    zapis o zachowaniu szczególnej ostrożności.
    Sygnalizowanie jest sygnalizowaniem i może oznaczać rózne manewry. Może to
    być manewr zmiany kierunku jazdy na skrzyżowaniu, zmiany pasa ruchu,
    wyprzedzania itd. albo chęci zatrzymania się po lewej stronie tuż za
    skrzyżowaniem.
    Z kolei na skrzyżowaniu przysługuje kolejność i pierwszeństwo przejazdu. To,
    ze ktoś sygnalizuje skręt w lewo nie oznacza, że Tobie jest wolno skręcać w
    prawo. Masz poczekać i ustąpić pierwszeństwa przejazdu temu, któremu się ono
    nalezy.
    Dam Ci kolejny przykład z własnego doświadczenia.
    Bardzo często na skrzyzowaniu skręcając w lewo, ci z lewej strony pakują się
    zanim Ty skręcisz w lewo i zakończysz manewr. Jezeli dojdzie do kolizji na
    takim skrzyżowaniu to wina jest tego, który skręca w prawo z
    podporządkowanej.
    Ponieważ dość często jeżdżę z przyczepkami dość długim składem to chyba nie
    muszę Ci tłumaczyć, ze wykonanie skrętu w lewo powoduje, że przyczepka
    pojedzie "na skróty" tzn. "zetnie" skrzyżowanie. I tak własnie kiedyś mi się
    przytrafiło, ze skręcałem takim zestawem w lewo na skrzyżowaniu
    równorzędnym, a z lewej wpakował mi się na siłę palant i na środku
    skrzyżowania po prostu się przyblokowaliśmy. On zaczął na mnie trąbić i
    wyzywać przez otwarte okno od jeb... kut..... . Miał pecha, bo akurat za mną
    nadjechała drogówka. Policjant zapytał o co chodzi i co się stało. Kiedy się
    dowiedział, kazał gościowi wycofać i zjechać na pobocze w celu wypisania
    mandatu, a mnie kazał jechać dalej.
    Niestety ludzie dość często się pakują na skrzyżowanie. Kierunkowskaz nie
    upoważnia żadnego z nich do wjazdu na skrzyżowanie, ponieważ PoRD mówi o
    pierwszeństwie przejazdu przez skrzyżowanie.

    > Jeszcze raz powotrze - rozumiem i sie nie zgadzam.
    > Odwracajac kota ogonem - ja mam rowniez prawo przypuszczac, ze inni
    > zachowuja sie zgodnie z PoRd i jezeli sygnalizuja manewr, to z intencja
    > wykonania go. Nie mozna sobie od tak zmienic decyzji na skrzyzowaniu.

    W tym rzecz, że można, a ponadto PoRD mówi o pierwszeństwie przejazdu i
    właczony kierunkowskaz nie upoważnia Cię do wjechania jako pierwszy czy też
    jednocześnie.