-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!.POSTED!not-for-mail
From: bartekltg <b...@g...com>
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Subject: Re: Przyszlosc energetyki
Date: Sun, 04 May 2014 20:40:06 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 78
Message-ID: <lk61i6$dug$1@node2.news.atman.pl>
References: <1fgocmsegz067.udyspuzf7nlm$.dlg@40tude.net>
<lh53i6$abd$1@node2.news.atman.pl> <lh942k$jav$1@news.task.gda.pl>
<lh97mu$8m1$1@node2.news.atman.pl>
<9...@g...com>
<li38de$gl$1@news.task.gda.pl>
<f...@g...com>
<ljtcg9$peq$1@node2.news.atman.pl>
<a...@n...neostrada.pl>
<ljvt3t$a3k$1@node2.news.atman.pl>
<4...@g...com>
<lk0b7u$ofs$1@node2.news.atman.pl>
<d...@g...com>
<lk14ul$jij$1@node2.news.atman.pl>
<5...@g...com>
<lk3oal$71c$1@node2.news.atman.pl>
<f...@g...com>
NNTP-Posting-Host: 89-73-81-145.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node2.news.atman.pl 1399228806 14288 89.73.81.145 (4 May 2014 18:40:06 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 4 May 2014 18:40:06 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:24.0) Gecko/20100101
Thunderbird/24.4.0
In-Reply-To: <f...@g...com>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:33597
[ ukryj nagłówki ]On 04.05.2014 19:40, Konrad Anikiel wrote:
> On Saturday, 3 May 2014 23:50:12 UTC+2, bartekltg wrote:
>
>> Paliwo to mniej ni� procent. Materia�y konstrukcyjne niewiele
>> wi�cej.
>
> Może własciwe pytanie powinno brzmieć: jaka część kosztu rakety to
> rakieta?
No właśnie, a dyskutowaliśmy o twierdzeniu, że dla przemysłu
kosmicznego istotne ejst tanie paliwo, najlepiej kopane
koparką. Jak się okazało, na razie nie ma to znaczenia.
>
>> przemno�ona przez niewydajno�� pa�stwowej instytucji).
>
> O właśnie. Marnotrawstwo w sytuacji kiedy nie ma rynku (ani podaż ani
> popyt nie są wolne i powszechne) może przybrać dowolną skalę. Jeśli
> umieszczenie kilograma ładunku na orbicie kosztuje z grubsza tyle co
> wysłanie 40-stopowego kontenera na drugi koniec świata, to coś tu
> jest nie tak.
Bez przesady, nawet bez nadbudowy, przewiezienie kontenera
na drugi koniec świata wymaga mniejszego nakładu energii.
Samej energii w końcowej tonie (a to nic przy energii
użytej na lot) jest ~63GJ.
Zakłądając, że silnik spalinowy ma bardzo optimistyczne 50%,
to odpowiada 4000litrów benzyny
Niech nasza ciężaróweczka spala 20l/100km, mamy 20 000km.
Akurat droga na drugi koniec świata;)
Niewydajnym transportem i tylko porównując z energią
końcową wyniesionego ładunku, nie zużytą w tym procesie
energię.
A tego punktu widzenia to transport po Ziemi jest drogi;-)
>> Dzia�o elektromagnetyczne pot�guje pewien problem
>> wyst�puj�cy ju� przy rakietach. Atmosfera na dole jest
>> g�sta. A strzela� nale�y p�asko;)
>
> Nie, czemu płasko?
Hmm, dziwne, byłem pewien, że napisałe.
Chcemy dostać się np na 300km. Jak strzelisz w górę,
to podlecisz na te 300km, teraz musisz jedynie rozpędzić się do
tych 9km/s. I okazuje się, że nasz podskok to jedynie 10%
energii potrzebnej dla orbity (przeliczając na paliwo ciut
lepiej).
> Działo lektromagnetyczne na zboczu wysokiej góry,
> na szczyt. Pojazd wylatuje ze szczytu np Kilimajaro z prędkością
> kilkunastu machów, zapala się scramjet na którym dolatuje z jak
> największą prędkością jak najwyżej, aż się skonczy atmosfera i
> scramjet zgaśnie.
No i ma prędkość głownie w górę. Jeśli jest ona większa niż
druga kosmiczna, to sobie poleci w cholerę, ale jeśli nie,
to zacznie orbitować. Z minimum orbity pod powierzchnią Ziemi;-)
> A tam już cudów nie ma, trzeci stopień na rakiecie.
> Ale pierwszy i drugi za grosze, bez żadnych jednorazowych rupieci.
Tylko ten "drugi i trzeci stopień" muszą nadać rakiecie prędkość
tych 9km/s. A mamy zero. Pierwszy stopień nieszczęsnego
Saturn V nadawał prędkość 8.7km/h na jakiś 60km.
Orbita nie jest wysoko. Orbita "jest szybka".
pzdr
bartekltg
Następne wpisy z tego wątku
- 04.05.14 20:42 Konrad Anikiel
- 04.05.14 20:55 Konrad Anikiel
- 04.05.14 21:11 bartekltg
- 04.05.14 21:36 Konrad Anikiel
- 04.05.14 21:48 bartekltg
- 04.05.14 21:56 J.F.
- 04.05.14 22:02 Konrad Anikiel
- 04.05.14 22:15 Konrad Anikiel
- 04.05.14 23:01 bartekltg
- 05.05.14 00:15 J.F.
- 05.05.14 00:41 J.F.
- 05.05.14 01:02 bartekltg
- 05.05.14 09:23 Konrad Anikiel
- 06.05.14 23:00 J.F.
- 07.05.14 09:31 zbigi
Najnowsze wątki z tej grupy
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
- Klej "samopoziomujący"
- Kocioł CO po raz kolejny
- zapora Stronie Slaskie
- powodz
- Nie atom tylko fotowoltanika i elektroliza
- Test samoodkręcania nakrętek
- Budowlańcy pomóżcie
- wyciskanie/odlewanie hdpe. Co ma sens?
- Pomysł na czujnik przeciążenia siłownika.
- dokładne poziomowanie
- Kije trekkingowe tuning
- Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
Najnowsze wątki
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa
- 2024-11-09 Warszawa => Sales Executive <=
- 2024-11-09 Wrocław => SAP BTP Consultant (mid/senior) <=
- 2024-11-09 Warszawa => ECM Specialist / Consultant <=
- 2024-11-09 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-11-10 TVN donosi: Obywatelskie zatrzymanie policjanta (nie na służbie)
- 2024-11-08 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-11-08 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-08 Wrocław => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Inżynier <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=