  • Data: 2014-05-03 23:50:12
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 03.05.2014 22:09, Konrad Anikiel wrote:
    > Taki APCI, który wytwarza tlen w zakładach o wydajności zwykle 2000
    > ton/dobę (mniejsze 500), zapowiada swoją technologię membran używając
    > zdjęcia na którym w pierwszym planie jest cysterna z ich logo, a w
    > dalszym- wahadłowiec na wyrzutni. Ale masz rację, tlen z membrany
    > jest gorący. Żeby go skroplić, trzeba włożyć tyle samo energii co w
    > destylację, a z destylacji dodatkowo są inne korzyści.

    Na psk zostałem naprowadzony na wypowiedź Muska:
    http://www.space.com/21386-spacex-reusable-rockets-c
    ost.html

    Musk reiterated the origin of the SpaceX production model, saying fuel
    is only 0.3 percent of the total cost of a rocket, with construction
    materials accounting for no more than 2 percent of the total cost, which
    for the Falcon 9 is about $60 million.

    Given that the rocket's constituent materials are such a small part of
    the total vehicle cost, he said: "Clearly people were doing something
    silly in how they put those materials together. By eliminating those
    foolish things, we were able to make a rocket for much less."

    Paliwo to mniej niż procent. Materiały konstrukcyjne niewiele więcej.
    Najdroższa jest obsługa i wiedza, jak to poskładać (być może
    przemnożona przez niewydajność państwowej instytucji).

    > Wychodzi na to
    > że jakby nie stanąć to wiatr zawsze w oczy z tymi rakietami. Albo
    > zaczniemy wystrzeliwać pojazdy kosmiczne metodą elektromagnetyczną,
    > albo podbój kosmosu będzie wciąż ciekawostką, jeśli wręcz nie
    > fanaberią.

    Albo winda;-)
    Działo elektromagnetyczne potęguje pewien problem występujący już
    przy rakietach. Atmosfera na dole jest gęsta. A strzelać należy płasko;)

    Załóżmy, że chcemy dostać się na 300km, strzelanie pionowo w górę,
    satelita dolatuje na 300km i staje. Teraz tylko musimy ją pchnąć.
    Do jakiś 9 km/s. Energia którą przekazało działo a która
    wyniosła nas na 300km to jedynie ~10% potrzebnej energii.

    A jeśli będziemy strzelać płasko, opór nas zabije (w sensie
    zapotrzebowania na energię) aby to maiło sens trzeba by szyny
    wynieść na 10-20km. Są takie projekty projektów, ale to koncepcje
    z tego samego kręgu co winda.

    Wydaje się, że wszystkie rozsądne próby ominięcia tego muszą
    ominąć ciołkowskiego jakimś sposobem przekazując energię i/lub
    materaił pędny (w np tym szyny) na bieżąco. Robi to i winda,
    i działo/wielki maglev (tylko na krótszym dystansie).

    Były jeszcze pomysły ze strzelaniem laserem w statek.

    pzdr
    bartekltg