  • 31. Data: 2016-12-30 15:17:05
    Temat: Re: Przyciski dotykowe
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > W neonowce wystarczy. W swietlowce jakby tez.

    Ale tam jest gaz szlachetny, a nie próżnia... co jonizuje się w próżni?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 32. Data: 2016-12-30 15:18:07
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Jak nie, jak tak? Przecież przy wekowaniu kompotu, dajmy na to sliwkowego
    > (w wysokiej temperaturze), ze słoika poietrze usuwane jest całkowicie.

    A to nie wiedziałem...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 33. Data: 2016-12-30 15:20:28
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Adam Wysocki pisze:

    > Ale tam jest gaz szlachetny, a nie próżnia... co jonizuje się w próżni?

    Nie ma próżni doskonałej, zawsze coś tam zostaje.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 34. Data: 2016-12-30 15:49:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Wysocki napisał:

    > A to nie wiedziałem...

    Człowiek uczy się całe życie. Ja też nie jestem autorytetem w dziedzinie
    fizyki kuchennej, tyle że udało mi się wszcząć dyskusję na ten temat.

    Implozji nadmiernie bać się nie należy. Ciśnienie atmosferyczne wcale
    nie jest takie wielkie. Nadciśnienie w butelce napoju gazowanego jest
    o wiele wyższe, zwłaszcza gdy stoi na słońcu. Tak samo w drugą stronę.
    Zakorkowana butelka w morzu też nie imploduje. Choć jedna atmosfera,
    to zaledwie niecałe dziesięć metrów głębokości.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2016-12-30 20:38:20
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Ale tam jest gaz szlachetny, a nie próżnia... co jonizuje się w próżni?

    Nie ma idealnej próżni... Coś mi po głowie chodzi, że prof. Groszkowski,
    jeden ze swych przyrządów, które wynalazł, oparł nie wiem, czy nie właśnie o
    jonizację w wysokiej próżni, celem pomiaru tejże.
    Poza tym pole elektryczne i elektrony, przy np. przebiciu próżni (a jak, co
    przeszkadza?) popłynie prąd, liczyłbym się z tym, że w pewnych warunkach
    powstały łuk mógłby odgazować kawałek materiału, a wtedy już jest przez co
    płynąć prądowi. Temperatura w łuku wysoka, więc co innego w nim, niż jony?

    --
    ...Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
    tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

  • 36. Data: 2016-12-30 20:50:43
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > A to nie wiedziałem...

    No, całość wypycha para wodna, w wysokiej temperaturze rozpuszczalność gazów
    w cieczach raczej maleje (ustaw szklankę z wodą, jedna w zimnie, druga w
    cieple, poczekaj, zobacz, co się hmm... po godzinie? stanie). Wewnątrz para
    wodna, kończymy gotować, temperatura maleje, wieczko zaciska się na
    uszczelce zanim ciśnienie zmaleje na tyle, by zassać powietrze, stygnąc,
    ciśnienie wewnątrz spada poniżej otoczenia, zatem samo dociska wieczko do
    uszczelki. Przyuważ, że zabezpiecza to również przed jej parcieniem - a bo
    to jednego wecka otworzyłem, że gumka się pokruszyła i trzeba było z
    wyczuciem (lubią pękać!) wieczko podważać, aby odeszło, a uszczelka pod
    samym wieczkiem mięciutka, giętka, gładka, bez spękań. Za dawnych czasów u
    śp. Babci był przyrząd, polski ZTCP, nakładało się na wieczko i słoik,
    pociągało dźwigienkę i słoik zostawał otwarty. Elementem wykonawczym był
    plastykowy klin, wchodzący między szkła słoika, było to dla uszczelki (i dla
    własnych palców) daleko bezpieczniejsze, niż jej wyciąganie palcami, a potem
    podważanie wieczka nożem, gdy gumkę urwało. Bo w większości przypadków,
    uszczelka taka nadawała się do dalszego wykorzystania. A palców nie musiało
    potem szyć pogotowie.
    "Wecki" takie, potrafiły nawet kilkanaście lat wytrzymać w dobrym stanie,
    jeśli niczego nie zaniedbało się przy produkcji. Niestety, newralgicznym
    momentem całości było grzanie, słoiki lubiły pękać od szoku termicznego. Nie
    to, co dręczona przeze mnie przepalona żarówka halogenowa 220V 500W -
    palnikiem gazowym grzałem do pomarańczowego i sru, do zimnej wody, nie
    chciała świnia pęknąć, ceramiki i kit (na doprowadzeniach) dawno się od tego
    odkruszyły, druciki stopiły, a szkło całe, bez jednej ryski nawet.

  • 37. Data: 2016-12-30 20:52:04
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Nie ma próżni doskonałej, zawsze coś tam zostaje.

    W rzeczy samej. Poza tym, przy wzbudzeniu łuku, może odparowywać materiał
    elektrod, który raczej nie znika w nicości.

  • 38. Data: 2016-12-31 13:51:18
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-12-30 o 20:50, HF5BS pisze:
    > Nie to, co dręczona przeze mnie przepalona żarówka halogenowa 220V 500W
    > - palnikiem gazowym grzałem do pomarańczowego i sru, do zimnej wody, nie
    > chciała świnia pęknąć
    Może trzeba było nie wrzucać tylko polać wodą, lub zanurzyć do połowy.

    Robert

  • 39. Data: 2016-12-31 15:57:04
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Może trzeba było nie wrzucać tylko polać wodą, lub zanurzyć do połowy.

    Próbowałem wszystkiego. Wrzucanie rozżarzonego do zimnej wody na czele,
    całe, do połowy, po kawałku, nic. Polewanie jak najbardziej robiłem, ale
    wtedy zjawisko Leiden-Frosta (poprawcie pisownię,. jeśli nie taka) osłabiło,
    jednak, jak się udało zrobić bezpośredni kontakt wody z rozgrzanym szkłem,
    nie chciało pęknąć. Spróbuję to sfilmować i podrzucić na YT. Chcę zrobić
    próbę taką, że rozgrzeję szkło do nadtopienia się i wtedy wrzucę, ale
    potrzebuję znaleźć taką drugą lampkę, gdyby szkło zmiękło na tyle, by
    zassało i się rozszczelniło, chcę bowiem, by próżnia w środku stanowiła
    dodatkowe obciążenie mechaniczne. A może tu zachodzi zjawisko znane z łez
    Księcia Ruperta? Ale do sprawdzenia tego potrzebuję mieć drugą przepaloną
    lampkę, aby mieć materiał do badań, gdy jedną z nich zniszczę w próbie. Co
    lepsze, samo szło jest po brzeżkach już nieco nadpęknięte, ale nowe
    pęknięcia nie pojawiają się. Mimo usilnych moich prób szoku termicznego.

  • 40. Data: 2017-01-01 22:08:04
    Od: Janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-12-29 o 11:51, Adam Wysocki pisze:

    > Że on się nie boi, że mu ten słoik imploduje... przecież on nie jest
    > przeznaczony do podciśnienia, do tego w wysokiej temperaturze.
    >
    > Swoją drogą ciekawi mnie ta plazma - naprawdę wystarczy przyłożyć 200V DC
    No pewnie że nie, przecież wtedy by się nie bawił z diodami i
    kondesatorem HV, to co on pokazuje na mierniku to napięcie z autotrafo
    które zasila trafo z mikrofali, potem ma mostek i kondesator,
    czyli parę KV tam jest.

    --
    Pozdr

    Janusz_k