  • 51. Data: 2017-03-13 11:55:56
    Temat: Re: Przyciski dotykowe
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Prozni nie, ale ujemnych cisnieniach absolutnych w cieczach sie mowi i
    > pisze.
    > I to calkiem sporych - sekwoje maja ponad 100m wysokosci.

    "Jej przepływ nie jest jednak wymuszany przez pompy tłoczące, lecz przez
    siłę ssącą transpiracji wytwarzaną przez parowanie wody z liści. Pozwala
    ona uzyskać różnicę ciśnień nawet 4 MPa (40 atm), a to umożliwia
    wyniesienie słupa wody do wysokości około 120-130 m."

    Podciśnienie 40.5 bara... że ta woda się tam nie gotuje...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 52. Data: 2017-03-13 12:26:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Wysocki napisał:

> [...]
    > wyniesienie słupa wody do wysokości około 120-130 m."
    >
    > Podciśnienie 40.5 bara... że ta woda się tam nie gotuje...

    Ogromny skrót myślowy z tymi liśćmi. Transpisacja prowadzi do zagęszczenia
    roztworu w komórce, a wtedy z komórki poniżej następuje przepływ wody
    wywołany osmozą. Kaskada milionów osmotycznych pompek ssąco-tłoczących
    w tej sekwoi siedzi.

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2017-03-14 14:37:36
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

> [...]
    > roztworu w komórce, a wtedy z komórki poniżej następuje przepływ wody
    > wywołany osmozą. Kaskada milionów osmotycznych pompek ssąco-tłoczących

    Hmm, czyli nie można tak naprawdę powiedzieć, że panują tam grube bary,
    bo różnica ciśnienia między pojedynczymi komórkami jest minimalna i to
    ich liczba sprawia, że ten słup robi się tak wysoki? To by też znaczyło,
    że nie ma praktycznego limitu wysokości drzewa?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 54. Data: 2017-03-14 15:17:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Wysocki napisał:

> [...]
    > ich liczba sprawia, że ten słup robi się tak wysoki? To by też znaczyło,
    > że nie ma praktycznego limitu wysokości drzewa?

    Praktycznie nie ma. W każdym razie nie transport wody w górę ją ogranicza.
    Nawiązując do tematyki grupy, można powiedzieć, że transport ten dokonuje
    się lokalnie, osmoza i kapilarność jest jego napędem. To podobie jak z
    prądem elektrycznym -- nie jest tak, że elektron zapiernicza z prędkością
    światła z jednego końca drutu na drugi. Kurdupel porusza się ze średnią
    prędkością ślimaka winniczka, i jedynie lokalne oddziaływania go dotyczą.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2017-03-14 16:32:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Adam Wysocki napisał:

> [...]
    >roztworu w komórce, a wtedy z komórki poniżej następuje przepływ wody
    >wywołany osmozą. Kaskada milionów osmotycznych pompek

    Tez mi sie tak wydaje, ale niektorzy sie upieraja, ze tam sa bardzo
    dlugie rurki.
    Nie mam jak sprawdzic, wiec nie mam jak zaprzeczyc.
    Podaja tez inne przeslanki, np odglos przy wierceniu.

    Co do wrzenia:
    -napiecie powierzchniowe - maly pecherzyk jest zamykany dodatkowo
    silami spojnosci cieczy, i wrzenia nie ma.
    Na ile efekt istotny ... przegrzanie cieczy jest znanym zjawiskiem,
    ale raczej nie az tak.
    -odgazowanie cieczy - braku pecherzykow sprzyja odgazowanie cieczy, a
    taka naplywajaca przez osmoze z korzeni - moze odgazowana dobrze.

    Waskie kanaly tez temu sprzyjaja.
    Ponoc jeszcze wieksze ujemne cisnienia zdarzaja sie w niektorych
    mineralach.
    Ja tam nie widzialem takiego, ktory "ciagnie wode" na ponad 10m, ale
    moze sa.
    No i sporo mineralow ma jakas tam rozpuszczalnosc w wodzie, wiec nie
    wiem czy to mozna tak interpretowac.

    Doswiadczenia z wirowkami i kapilarami byly, ale w latacch 60-tych,
    trzeba dobra biblioteke.

    J.

  • 56. Data: 2017-03-14 17:05:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Tez mi sie tak wydaje, ale niektorzy sie upieraja, ze tam sa
    > bardzo dlugie rurki.

    Najdłuższe rurki są chyba w pokrzywie (Urtica dioica). Ale to
    i tak będzie ledwie z dziesięć centymetrów.

    --
    Jarek