  • 1. Data: 2016-12-19 15:07:31
    Temat: Pralka Bosch Logixx 8 - pompka wody kręci w drugą stronę.
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Taka qrde "niespodzianka" przes samymi Świętami:

    pralka WAS28460PL
    pompka spustowa wody Askoll Mod.M215, Art.292245

    Pralka przestała wypompowywać wodę.
    Okazało się, że silnik pompy kręci w drugą stronę.

    Spotkał się ktoś z tym, aby tego typu silniczek nagle "naumiał się"
    kręcić w lewo?
    Kręci dość mocno, palcem trudno wirnik zatrzymać.

    Da się ją ponownie nauczyć prawidłowo kręcić?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2016-12-19 15:26:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości
> [...]

    >kręcić w lewo?
    >Kręci dość mocno, palcem trudno wirnik zatrzymać.

    A jaki tam silnik ? Spodziewalbym sie indukcyjnego.
    Zeby ten sie inaczej zaczal krecic ... zwarcie kondensatora ?

    No chyba ze ... nie ma tam dwoch wylotow z pompy ?
    Sa takie pralki, ze np woda z ostatniego plukania jest przechowywana
    do nastepnego prania wstepnego, moze to kierunkiem obrotow wybieraja ?

    J.

  • 3. Data: 2016-12-19 15:27:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Pralka przestała wypompowywać wodę.
    > Okazało się, że silnik pompy kręci w drugą stronę.
    >
    > Spotkał się ktoś z tym, aby tego typu silniczek
    > nagle "naumiał się" kręcić w lewo?

    Pralka ma dość ograniczone środki wyrazu, ale też
    postanowiła zrobić coś na znak protestu.

    > Kręci dość mocno, palcem trudno wirnik zatrzymać.
    >
    > Da się ją ponownie nauczyć prawidłowo kręcić?

    Będą czynione wysiłki.

    Jarek

    --
    Naprzód pierś podaj nagą!
    Niech flaga na niebo zawiewa!

  • 4. Data: 2016-12-19 15:32:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No chyba ze ... nie ma tam dwoch wylotow z pompy ?
    > Sa takie pralki, ze np woda z ostatniego plukania jest przechowywana
    > do nastepnego prania wstepnego, moze to kierunkiem obrotow wybieraja ?

    Teoria całkiem sensowna. Kiedyś myślałem, że w samochodzie są dwie
    osobne pompki -- do psiukacza przedniej i tylnej szyby. A tu się
    okazało, że mam jedną -- w zależności od kierunku przepływu prądu
    (zwykły silniczek komutatorowy) tłoczy wodę w jedną albo drugą rurkę.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2016-12-19 16:11:41
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > okazało, że mam jedną -- w zależności od kierunku przepływu prądu
    > (zwykły silniczek komutatorowy) tłoczy wodę w jedną albo drugą rurkę.

    Jeden wylot, ewidentnie asymetryczny.
    Silniczek indukcyjny, raczej bezszczotkowy, zasilany jednofazowo -
    dochodzą dwa przewody.

    Tutaj dałem fotkę złośnika:

    http://oi65.tinypic.com/13zwfpg.jpg

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2016-12-19 16:27:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Jeden wylot, ewidentnie asymetryczny.
    > Silniczek indukcyjny, raczej bezszczotkowy, zasilany
    > jednofazowo - dochodzą dwa przewody.
    >
    > Tutaj dałem fotkę złośnika:
    >
    > http://oi65.tinypic.com/13zwfpg.jpg

    Lewactwo ukrywa się za jakimiś plastikami. Ale wygląda mi na
    takiego, jak to za dawnych czasów były w gramofonach (Bambino)
    albo wentylatorach (Zefir). Czyli z przesunięciem fazy
    realizowanym przez zwarte zwoje w rdzeniu. Nie ma siły, i tak
    trzeba rozkręcić (kablologicznie nie da rady nic wykombinować).
    Może się okazać, że coś się rozwarło (rozlutowało, rozgrzało,
    rozspawało).

    Jarek

    --
    Pralka kocha pranie
    Kocha też Rafałka

  • 7. Data: 2016-12-19 16:54:24
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-12-19 o 16:11, Adam pisze:

    > Jeden wylot, ewidentnie asymetryczny.
    > Silniczek indukcyjny, raczej bezszczotkowy, zasilany jednofazowo -
    > dochodzą dwa przewody.
    >
    > Tutaj dałem fotkę złośnika:
    >
    > http://oi65.tinypic.com/13zwfpg.jpg

    Qrde, pomyliłem się :(

    Wylot wody jest dokładnie symetryczny, więc kierunek obrotów nie ma nic
    do rzeczy:

    http://www.tinypic.pl/j27tj6atiy0z

    Oporność uzwojeń wynosi ok. 170 omów (Metex M-3860D).

    http://www.tinypic.pl/5mdifnc5lvdv

    Nie wiem, nie siedzę w silnikach elektrycznych.
    Jakieś zwarcie wewnątrz uzwojeń i stracił moc?
    Bo obroty są zależne chyba tylko od częstotliwości.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2016-12-19 17:17:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >nic do rzeczy:

    >http://www.tinypic.pl/j27tj6atiy0z
    >Oporność uzwojeń wynosi ok. 170 omów (Metex M-3860D).

    Czy ja dobrze widze, ze rdzen obejmuje taka plastikowa "rurke", a
    wirnik kreci sie w niej, izolowany od otoczenia ?
    A uzwojenia wyprowadzone sa osobno, czy jako jedno (dwa piny tylko)?

    Nie widac chocby zwartych zwojow na rdzeniu ... to chyba jakas inna
    odmiana silnika - histerezowy ?
    Byc moze z domieszka indukcyjnego.

    Widywalem podobne ... tzn podobnie tajemnicze, ktore nie wiadomo jak
    startowaly :-)

    >Jakieś zwarcie wewnątrz uzwojeń i stracił moc?

    Ale pisales, ze mocno kreci. A strona mu obojetna jak widac.

    Uzwojenia wygladaja dobrze, choc zwarcia to nie wyklucza.

    J.

  • 9. Data: 2016-12-19 17:37:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Qrde, pomyliłem się :(
    >
    > Wylot wody jest dokładnie symetryczny, więc kierunek
    > obrotów nie ma nic do rzeczy:

    Jaki by ten wylot nie był, to pompy tego typu są zazwyczaj
    pompami odśrodkowymi. Zmiana kierunku obrotów może osłabić
    pompowanie (gdy łopatki ukształtowane asymetrycznie), ale
    nie zmienii się kierunek przepływu.

    > http://www.tinypic.pl/j27tj6atiy0z

    Jeśli to w środku na fotce to łopatki, to kierunek nie ma
    żadnego znaczenia.

    > Oporność uzwojeń wynosi ok. 170 omów (Metex M-3860D).
    >
    > http://www.tinypic.pl/5mdifnc5lvdv

    Tu nie widzę tych zwojów, widać je choćby w tym silniku:

    http://sprzedajemy.pl/silniczek-do-gramofonu-bambino
    -nr24654807

    To te czarne obok wirnika.

    > Nie wiem, nie siedzę w silnikach elektrycznych.
    > Jakieś zwarcie wewnątrz uzwojeń i stracił moc?
    > Bo obroty są zależne chyba tylko od częstotliwości.

    To ja bym w takiej sytuacji jeszcze raz na spokojnie zweryfikował
    hipotezę pierwotną -- tę o zmianie kierunku (pompowania i obrotów).
    Z pompowaniem powinno pójść gładko. Ale co do obrotów -- nie widomo
    przecież jak było kiedyś.

    Jarek

    --
    Nie ma jak pompa,
    marmury, wielki dzwon,

  • 10. Data: 2016-12-19 17:53:07
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-12-19 o 17:17, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości grup

    > Czy ja dobrze widze, ze rdzen obejmuje taka plastikowa "rurke", a wirnik
    > kreci sie w niej, izolowany od otoczenia ?

    http://files.tinypic.pl/i/00852/ynf3raj83ke9.jpg

    Na to wygląda.
    Wydaje mi się to błędem konstrukcyjnym - im większa odległość
    stojan/wirnik, tym mniejsza SEM.
    A przynajmniej tak zawsze było, jak naprawiałem magneta w motorach.

    > A uzwojenia wyprowadzone sa osobno, czy jako jedno (dwa piny tylko)?

    Połączone szeregowo, dwa piny do zasilania.

    > Nie widac chocby zwartych zwojow na rdzeniu ... to chyba jakas inna
    > odmiana silnika - histerezowy ?
    > Byc moze z domieszka indukcyjnego.

    cHGW.
    W wirniku prawdopodobnie magnes.
    Kręcąc palcem, poczynając od godziny 12, do godziny 3 wzrasta opór,
    później przed godz. 4 przeskakuje na godz. 6. Drugie pół obrotu
    analogicznie.

    Czyli rodzaj indukcyjnego.

    > Widywalem podobne ... tzn podobnie tajemnicze, ktore nie wiadomo jak
    > startowaly :-)

    Pewnie pole el-mag ze stojana przesunięte względem biegunów magnesu w
    wirniku. Nadaje mu "kopa", a później leci bezwładnością.
    Uczyłem się elektromechaniki tylko w szkole średniej, zresztą była
    bardzo pobieżna. Nie pamiętam już :(

    > Ale pisales, ze mocno kreci. A strona mu obojetna jak widac.

    "Mocno" to pojęcie względne ;)
    Palcem dotykałem osi wentylatora, w dodatku mokrego, więc małe tarcie.
    Naciskałem względnie mocno - pracował.
    Wentylatora nie próbowałem zatrzymywać za śmigła.

    > Uzwojenia wygladaja dobrze, choc zwarcia to nie wyklucza.

    Zamówiłem:

    https://north.pl/karta/silnik-pompy-odplywowej-29093
    6-do-pralki-electrolux,732-HT-3695.html

    zmierzę, jak przyjdzie.