    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przyciski dotykowe
    Date: Fri, 30 Dec 2016 20:50:43 +0100

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
    news:0Td58f8kIqvqNv8%gof@news.chmurka.net...

    > A to nie wiedziałem...

    No, całość wypycha para wodna, w wysokiej temperaturze rozpuszczalność gazów
    w cieczach raczej maleje (ustaw szklankę z wodą, jedna w zimnie, druga w
    cieple, poczekaj, zobacz, co się hmm... po godzinie? stanie). Wewnątrz para
    wodna, kończymy gotować, temperatura maleje, wieczko zaciska się na
    uszczelce zanim ciśnienie zmaleje na tyle, by zassać powietrze, stygnąc,
    ciśnienie wewnątrz spada poniżej otoczenia, zatem samo dociska wieczko do
    uszczelki. Przyuważ, że zabezpiecza to również przed jej parcieniem - a bo
    to jednego wecka otworzyłem, że gumka się pokruszyła i trzeba było z
    wyczuciem (lubią pękać!) wieczko podważać, aby odeszło, a uszczelka pod
    samym wieczkiem mięciutka, giętka, gładka, bez spękań. Za dawnych czasów u
    śp. Babci był przyrząd, polski ZTCP, nakładało się na wieczko i słoik,
    pociągało dźwigienkę i słoik zostawał otwarty. Elementem wykonawczym był
    plastykowy klin, wchodzący między szkła słoika, było to dla uszczelki (i dla
    własnych palców) daleko bezpieczniejsze, niż jej wyciąganie palcami, a potem
    podważanie wieczka nożem, gdy gumkę urwało. Bo w większości przypadków,
    uszczelka taka nadawała się do dalszego wykorzystania. A palców nie musiało
    potem szyć pogotowie.
    "Wecki" takie, potrafiły nawet kilkanaście lat wytrzymać w dobrym stanie,
    jeśli niczego nie zaniedbało się przy produkcji. Niestety, newralgicznym
    momentem całości było grzanie, słoiki lubiły pękać od szoku termicznego. Nie
    to, co dręczona przeze mnie przepalona żarówka halogenowa 220V 500W -
    palnikiem gazowym grzałem do pomarańczowego i sru, do zimnej wody, nie
    chciała świnia pęknąć, ceramiki i kit (na doprowadzeniach) dawno się od tego
    odkruszyły, druciki stopiły, a szkło całe, bez jednej ryski nawet.

    --
    ...Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
    tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.