  • 11. Data: 2009-04-06 09:36:15
    Temat: Re: Przedłużanie impulsów 50ns
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > Ale za to dobre - przerwania nie zgubisz.

    > Dwa przerzutniki D taktowane zegarem procka ? Tak zeby na pewno
    > impuls nie byl zbyt krotki ?
    > [lub wiekszy licznik - zalezy od procka]
    Dobre (jak na protezę)!
    Szybki licznik taktowany sygnałem zegarowym z uKontrolera.
    na wejście zerujące - ten krótki sygnał wejściowy 50ns, który wyzeruje
    wszystkie wyjścia Qn.
    W zależności jaki długi czas sygnału jest potrzebny - wybieramy odpowiednie
    wyjście licznika Qn.
    A co robi ten program, bo trudno mi sobie wyobrazić w 2009 roku, aby nie
    można wymienić uKontrolera na szybszy, który "widzi" te 50ns impulsy?
    Można pewnie dostać taki, który ma taką samą obudowę.

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 12. Data: 2009-04-06 09:46:11
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

> [...]
    > wszystkie wyjścia Qn.
    > W zależności jaki długi czas sygnału jest potrzebny - wybieramy
    Opss...
    Myślałem o rejestrze przesuwającym.

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 13. Data: 2009-04-06 11:41:07
    Od: Adam Górski <t...@m...pl>

    Sylwester Łazar pisze:
    > Użytkownik "Adam Górski" <t...@m...pl> napisał w wiadomości

    > Szanowny Kolego!
    > Czy Twoje rozwiązanie też opiewa na kwotę 3$?

    Szanowny kolego,

    Widzę że kolega żartu nie dostrzegł.
    Stosowanie procesorów do takich trywialnych zadań to lekka przesada.
    Również ekonomiczna.

    Pozdrawiam

    Górski Adam

  • 14. Data: 2009-04-06 12:28:40
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > Szanowny kolego,
    >
    > Widzę że kolega żartu nie dostrzegł.
    > Stosowanie procesorów do takich trywialnych zadań to lekka przesada.
> [...]
    Ale jest miło :-)
    Dostrzegłem, a nawet przeczułem to uzasadnienie:
    "Stosowanie procesorów do takich trywialnych zadań to lekka przesada.
    Również ekonomiczna."
    Otóż wydaje mi się, że w istocie problemu tak wychodzi taniej i prościej.
    Po co stosować zbyt wolny uKontroler+układ czasowy, czyli 2 elementy,
    zamiast:
    jeden szybszy uKontroler.

    Oczywiście wydaje się, że zrobienie samego układu wydłużającego impuls na
    uKontrolerze DSP to nadbudowa.
    Równie dobrze można powiedzieć: "Jadę po bułki Fordem Transitem".
    Co w tym złego?
    Po bułki można pojechać nawet maluchem.
    Czy żona zrobi mi awanturę, że Transit jest za duży, aby nim pojechać po
    bułki na kolację?

    Jednak DSP to już nie jest coś takiego drogiego i skomplikowanego.
    Teraz granica między procesorami DSP a uKontrolerami już się rozmyła.
    Zresztą nigdy nie była to różnica sprzętowa, tylko parametryczna -
    prędkości, długości rejestrów i kilku rozkazów.
    A teraz: czym się różni 74121 od dsPIC30F2011?
    Dla mnie jeden jest w obudowie SO-14, a drugi SO-18.
    Poza tym ten w SO-18 potrzebuje w tym zastosowaniu 0 elementów zewnętrznych,
    a 74121 przynajmniej R i C.
    Cena zakupu jest zbliżona, zwłaszcza jak wliczymy koszt przesyłki.
    Fakt, że:
    - jakikolwiek uKontroler potrzebuje programu.
    - trzeba mieć programator.
    Jednak i tak jest jakiś mikrokontroler w układzie i ma swój programator.
    Trzeba poszukać jaki inny szybki uKontroler jest obsługiwany przez ten
    programator.
    Program - do napisania w 1h.
    Uruchomienie - nie dłuższe niż dobranie R i C w 74121.
    Przepraszam, ale znowu muszę wlać trochę wiosennego powiewu :-)
    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 15. Data: 2009-04-07 06:29:10
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Sylwester Łazar napisał:

> [...]
    > Po bułki można pojechać nawet maluchem.
    > Czy żona zrobi mi awanturę, że Transit jest za duży, aby nim pojechać po

    Chyba nie do końca Kolega ma rację. Opiszę to na bardziej drastycznym
    przykładzie ;-) Pojechać po bułki "maluchem", czy 25-cio tonową
    ciężarówką z naczepą ? Zakładam, ze ową ciężarówkę udało mi się
    okazyjnie zakupić w cenie "malucha", a może nawet trochę taniej. To
    czemu nie miałbym pojechać ciężarówką ? Ano jest "mały" problem :-( Moje
    prawo jazdy pozwala mi na kierowanie pojazdami o masie nie
    przekraczającej 2,5tony i bez naczepy :-( Oczywiście mogę się zapisać na
    kurs i zrobić stosowne uprawnienia, ale.... ale czy szybciej nie będzie
    po te bułki pójść piechotą ? ;-)

    Przekładając to na nasze. Czy uważa Kolega, że np dołączanie do
    ATmega128 dodatkowej pamięci RAM (bo zabrakło tych 4kB) to proteza.
    Skoro można wsadzić pierwszego lepszego ARM-a, który często kosztuje
    mniej niż goła ATmega. Ale sprawa nie kończy się przecież na kupieniu
    ARM-a w sklepie. Problem to owo "prawo jazdy" :-) Czas i środki
    potrzebne na jego zdobycie są niewspółmierne do kosztów zakupu "kostki"
    w sklepie.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 16. Data: 2009-04-07 07:23:50
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

> [...]
    > przekraczającej 2,5tony i bez naczepy :-( Oczywiście mogę się zapisać na
    > kurs i zrobić stosowne uprawnienia, ale.... ale czy szybciej nie będzie
    No to nadal wiosennie:-)
    Napisałem, że to fakt- trzeba napisać program.
    Wiadomym jest, że trzeba to umieć.
    Nie chodzi mi o to, aby wybrać sobie ukontroler, którego się boimy i do tego
    zupełnie innej firmy.
    Najlepiej jest poszukać na stronie tego samego producenta, co ma w ofercie
    szybszego.
    Ja patrzę na Microchipa, bo tu mam doświadczenie.
    Kolega Michał Lankosz pisze, że tam jest jakiś uKontroler.
    My ciągle nie wiemy jaki. Trudno mi jednak sobie wyobrazić firmę, która w 30
    lat po wynalezieniu mikroprocesora stara się nie mieć w ofercie uKontrolera
    takiego co wykonuje instrukcje z prędkością co najmniej 20MHz..
    Z drugiej strony Grzegorzu, są inne problemy z takim podejściem.
    Ja staram się być otwarty. Oczywiście nie mam prawa jazdy na ciężarówkę.
    Koledzy w wojsku robili. Ja nie widziałem takiej potrzeby, ponieważ w
    przyszłości nie zamierzałem grzać TIRem. Dzisiaj się zastanawiam, bo fajnie
    i bezpiecznie siedzieć 2m nad większością uczestników drogi. No ale TIRy to
    kosztowna sprawa :-)
    Co innego z uKontrolerami. Siedząc w tej branży - może się przydać możliwość
    wyboru uKontrolera do różnych zastosowań.
    Ja np. nigdy w ręku nie miałem ARMa, ale czekam z niecierpliwością, kiedy
    będę "musiał" go użyć. Nie mam żadnych oporów.
    Warto zadać sobie pytanie: "Ile razy mówiłem, że prościej to zrobić na
    TTLach?"
    Nie można tak przez całe życie.
    Jeżeli znamy TTL, napisaliśmy parę programów na PICe i inne ATMELE, ARM jest
    O.K., to przy kolejnym zadaniu łatwiej nam będzie coś wybrać.
    Ja bardzo lubię TTLe, ale raczej z takiego powodu, że to takie edukacyjne.
    W praktyce- jak się położy toto na płytce to już mordęga.
    Tutaj na jednej płytce:
    TTL i obok zrobiłem jakiś procesor.
    http://www.alpro.pl/ttl/ttl.jpg
    Plik mi wskazuje na jakieś 8 lat do tyłu.
    To jest właśnie taka proteza, co kolega chce zrobić.
    Ja już to przechodziłem, dlatego doradzam tak jak to widzę teraz.
    To co robimy te prawo jazdy ? :-)

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 17. Data: 2009-04-07 20:51:47
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    > Kolega Michał Lankosz pisze, że tam jest jakiś uKontroler.
    > My ciągle nie wiemy jaki. Trudno mi jednak sobie wyobrazić firmę, która w
    > 30

    Próby fragmentów funkcjonalności wykonywałem na ATmega128. Impulsy musiałem
    wydłużyć, co zrobiłem dość 'brzydko' (na oscyloskopie nie wygląda to
    najlepiej). Prawie pełnię szczęścia da mi STM32F103V, na które to układy
    czekam. Na STM jeszcze nigdy nic nie robiłem. Wydaje mi się, że jeśli
    rejestry I/O mogą być taktowane zegarem 72MHz to nie będzie większego
    problemu, chociaż napisane jest, że mahanie pinem max 18MHz. Do tego chcę
    nietypowo wykorzystać wejście timera do wyzwalania transferów DMA. Chciałbym
    już mieć w zapasie układ, który w razie czego wepnę w sygnał wyzwlający.

    Michał

  • 18. Data: 2009-04-07 21:43:58
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

> [...]
    > rejestry I/O mogą być taktowane zegarem 72MHz to nie będzie większego
    > problemu, chociaż napisane jest, że mahanie pinem max 18MHz.
    Skoro jest tak napisane - to oznacza kłopoty z 50ns.
    Jeśli nie miałeś doświadczenia z tym, to może wybierz tego dsPICa.
    Jest tu kilku którzy Ci chętnie pomogą.
    Jak zadzwonisz np. do Gliwic firma http://www.ekiert.com/ (Pan Ekiert czasem
    się tu pojawia), to pewnie i sampla będziesz miał po Świętach.

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 19. Data: 2009-04-08 12:49:36
    Od: "Miro" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Poszukuję prostego układu przedłużającego impulsy 50ns do około 400ns.
    > Logika 3,3V. 74HC123 jest chyba za wolny przy takim napięciu? 74LV123
    > widzę nie bardzo osiągalny.

    > Kiedyś robiłem opóźnienia na bramkach TTL/CMOS z układem RC+D pomiędzy
    > bramkami, ale z tak krótkimi czasami i napięciem 3,3V nie miałem jeszcze
    > do czynienia.
    > Ma ktoś jakąś ciekawą propozycję?

    sprobuj z ukladem '14 (HC, AHC, LVC, itp).

    we - not - d - RC - not - wy

    d: dioda schottky np. bat43/bar43
    RC: R = 1-100k pull up, C = 10-1000p pull down

  • 20. Data: 2009-04-09 22:01:23
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Miro" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

    > sprobuj z ukladem '14 (HC, AHC, LVC, itp).
    >
    > we - not - d - RC - not - wy
    >
    > d: dioda schottky np. bat43/bar43
    > RC: R = 1-100k pull up, C = 10-1000p pull down

    Z diodą Szybkiego też spróbuję. Chodzi zapewne o spadek napięcia, bo AFAIR
    1N4148 mocno wolniejsza chyba nie jest.

    Michał