  • 1. Data: 2009-04-03 12:49:55
    Temat: Taktowanie atmegi
    Od: "Marcin" <y...@y...yy.pl>

    Witam,

    proszę o potwierdzenie, czy zadziała następujący układ:

    Do ATTiny25-20PU podłączam rezonator kwarcowy 17.734Mhz.
    Włączam SPI w master mode z podwójną szybkością CK/2
    Ustawiam fuse CKOUT, żeby na pinie PB4 mieć CLKO,
    czyli taktowanie 17.734Mhz.
    Na PB2/SCK powieniem mieć 2x17.734MHz.

    Do PB4 podłączam jeden układ,
    a do PB2 ATMegę z ustawieniami na taktowanie z zewnętrzego zegara.

    Zadziała ?
    Bo w ATTiny PB4 jest wspólne z XTAL2, co mnie jakoś martwi :/

    Marcin

  • 2. Data: 2009-04-03 13:13:47
    Temat: Re: Taktowanie atmegi
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > Włączam SPI w master mode z podwójną szybkością CK/2
    > Ustawiam fuse CKOUT, żeby na pinie PB4 mieć CLKO,

    Jak juz to 17,734/2.

    > Do PB4 podłączam jeden układ,
    > a do PB2 ATMegę z ustawieniami na taktowanie z zewnętrzego zegara.
    >
    > Zadziała ?
    > Bo w ATTiny PB4 jest wspólne z XTAL2, co mnie jakoś martwi :/

    Nie zadziala, bo na SCK masz zegar tylko kiedy masz jakas transmisje na
    SPI. Co prawda ATMega moze dzialac z zegarami od 0 do fmax, ale to chyba
    nie jest to o co ci chodzi.

  • 3. Data: 2009-04-03 13:40:17
    Od: "Marcin" <y...@y...yy.pl>

    > Jak juz to 17,734/2.

    Dlaczego ?
    Przecież SCK jest ustawiny jako CK/2

    > Nie zadziala, bo na SCK masz zegar tylko kiedy masz jakas transmisje na
    > SPI. Co prawda ATMega moze dzialac z zegarami od 0 do fmax, ale to chyba
    > nie jest to o co ci chodzi.

    Częstotliwość jest przykładowa.
    ATTiny będzie cały czas wysyłał 0xFF 'w przesteń'

  • 4. Data: 2009-04-03 14:49:30
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Marcin pisze:

    > Dlaczego ?
    > Przecież SCK jest ustawiny jako CK/2

    No wlasnie, skoro CK/2 to 17MHz/2 a nie razy 2.

    > Częstotliwość jest przykładowa.
    > ATTiny będzie cały czas wysyłał 0xFF 'w przesteń'

    Ale to troche bez sensu. Bedziesz musial np. po przerwaniu ustawiac
    rejestr, zeby cos wysylal, co dodatkowo zajmie ci pare pinow. Nie lepiej
    wykorzystac ATMege i timer podlaczony pod pin, zeby generowal przebieg
    zegarowy dla ATTiny? Oczywiscie uzyskana czestotlwosc bedzie nizsza niz
    CLK ATMegi.
    Albo wykorzystac po prostu zewnetrzny generator, ktorym taktujesz oba
    procki. BTW, po co ci 2 procesory w jednym projekcie?

  • 5. Data: 2009-04-03 18:23:30
    Od: "Marcin" <y...@y...yy.pl>

    > No wlasnie, skoro CK/2 to 17MHz/2 a nie razy 2.

    Kurcze, masz rację. Nie wiem dlaczego wymyśliłem sobie,
    że to będzie x2
    Dobrze jednak czasami zapytać nawet o rzeczy oczywiste.

> [...]
    > Albo wykorzystac po prostu zewnetrzny generator, ktorym taktujesz oba
    > procki. BTW, po co ci 2 procesory w jednym projekcie?

    Całe to knucie wynika z braku dostępności rezonatora 28.61818Mhz
    Mam 14.309 i chcę z niego uzyskać x2, żeby wytaktować ATMege

    Marcin

  • 6. Data: 2009-04-03 18:59:05
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Całe to knucie wynika z braku dostępności rezonatora 28.61818Mhz
    > Mam 14.309 i chcę z niego uzyskać x2, żeby wytaktować ATMege

    Ale zadna ATMega nie dziala na 28 MHz, mozesz sprobowac z XMega, maja
    rating do 32MHz. Do powielenia czestotliwosci nie mozesz wykorzystac PLL?

  • 7. Data: 2009-04-03 19:25:32
    Od: "Marcin" <y...@y...yy.pl>

    > Ale zadna ATMega nie dziala na 28 MHz, mozesz sprobowac z XMega, maja
    > rating do 32MHz. Do powielenia czestotliwosci nie mozesz wykorzystac PLL?

    Działa, działa :)
    http://belogic.com/uzebox/
    Moja chodzi teraz na 25MHz, kwestia tylko jak długo ;-)

    PLL mówisz...
    Ale jak, bo ja prostym programistą jestem, a nie elektronikiem :)

    Alterantywą jest przejście na jakiegoś małego ARMa.
    Ale o ile dobrze się czuję w atmegach, to nigdy nic nie robiłem
    jeszcze na procesorach ARM :/

    Marcin

  • 8. Data: 2009-04-04 19:23:55
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Marcin pisze:

> [...]
    > Na PB2/SCK powieniem mieć 2x17.734MHz.
    >
    > Do PB4 podłączam jeden układ,
    > a do PB2 ATMegę z ustawieniami na taktowanie z zewnętrzego zegara.

    A nie można po prostu po ludzku kupić generatora na pożądaną
    częstotliwość. EPSON robi generatory programowalne (OTP), u dystrybutora
    zamawia się już na konkretną częstotliwość. Kupowaliśmy takie do firmy
    nawet w ilości bardzo detalicznej (do prototypów).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 9. Data: 2009-04-05 08:47:48
    Od: "Marcin" <y...@y...yy.pl>

> [...]
    > zamawia się już na konkretną częstotliwość. Kupowaliśmy takie do firmy
    > nawet w ilości bardzo detalicznej (do prototypów).

    Nawet 1-5 szt. ?
    Chyba szkoda zawrać głowę dystrybutorowi :)
    Gotowe są w digikey
    http://www.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?De
    tail&name=300-8455-ND
    ale przesyłka będzie dużo droższa :)