  • 1. Data: 2009-04-05 08:43:39
    Temat: Naświetlarka do płytek PCB
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    Witam,

    Jako, że technologia "żelazkowa" mnie zawiodła postanowiłem przejść na
    metodę fotochemiczną, czyli na Positiv 20. Pojawił się problem
    naświetlenia płytki - z góry zaznaczam, że halogen, lampa uliczna
    odpadają, ale w Google znalazłem:
    http://www.scienceprog.com/pcb-exposure-using-uv-lig
    ht-led-box/

    Ze zrozumieniem nie mam problemu, ale mam problem z wyborem diod LED.
    Czy takie diody mogą będą pasowały: Dioda LED 5mm ultrafioletowa 405nm
    68mW/sr 140°

    Czy jest w ogóle sens bawić się LED, czy lepiej jednak sięgnąć po
    halogen lub lampę UV. Ceny są zbliżone.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam.

    --
    Pozdrawiam,
    Gusioo

  • 2. Data: 2009-04-05 09:20:09
    Temat: Re: Naświetlarka do płytek PCB
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Gusioo pisze:
    > Witam,
    >
    > Jako, że technologia "żelazkowa" mnie zawiodła postanowiłem przejść na
    > metodę fotochemiczną, czyli na Positiv 20.

    Napisz czemu cię zawiodła. Ja przeszedłem z Positiva na żelazko
    (dosłownie żelazko na nie jakieś laminarki) i jestem zadowolony.
    Technologia dużo prostsza. Wprawdzie Positiv dałby możliwość robienia
    cieńszych ścieżek ale biorąc pod uwagę ilość paproszków osadzanych na
    lakierze, trudności z powtarzalnością naświetlania, stężenia i
    temperatury NaOH ciężko uzyskać cienkie ścieżki bez uszkodzeń. Jedynie
    gdy robię dwuwarstwowe to na Positivie bo daje się naświetlić kolejno
    obie strony a resztę procesu masz wspólną. A w żelazku widzę problem z
    centrowaniem masek.

    MD

  • 3. Data: 2009-04-05 10:24:48
    Od: Tomotron <t...@w...pl>

    > Czy jest w ogóle sens bawić się LED, czy lepiej jednak sięgnąć po
    > halogen lub lampę UV. Ceny są zbliżone.
    >
    > Z góry dziękuję za pomoc.

    Również i ja odpuściłem positiva, nie ze względu na jakieś problemy z
    naświetlaniem, paprochami itp. efekty i powtarzalność rewelacyjna, ale
    czas "zabawy" i cena positiva to nie jest to co metoda żelazkowa, parę
    chwil i mamy płytkę. Grubość ścieżek nie jest dla mnie aż tak istotna
    jak trzeba to i długie ścieżki 6mil bez większego problemu da się
    wykonać. Choć wolę grubość 10mil bo na 100% wychodzą ok. Trzeba tylko
    wypróbować kilka rodzajów papieru.

    Co do naświetlania to używam lampy ulicznej (rtęciówki) z usuniętym
    luminoforem. Zrobiłem dziurkę pilnikiem diamentowym, wsypałem trochę
    piachu kwarcowego (z bezpieczników topikowych) pomachałem co spowodowało
    "wyszorowanie luminoforu". Po wysypaniu dziurkę zakleiłem silikonem
    wysokotemperaturowym i ozonem już nie śmierdzi. Czas naświetlania (po
    rozgrzaniu) ok 2min przy odległości 30cm.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-04-05 10:30:02
    Od: wkwj <w...@g...pl>

    O matko i córko - ledy, halogeny, 1000 W lampy UV które grzeją
    jak piec hutniczy...

    Gdy bawiłem się jeszcze w samodzielne robienie płytek skleciłem
    sobie naświetlarkę z czterech małych (30cm) świetlówek UV (chyba
    Philipsa) zamontowanych w drewnianym płaskim pudełku, świetlówki
    rozstawione równomiernie co ok. 7 cm, pod nim odbłyśnik zrobiony
    ze zwykłej śniadaniowej folii Al. Dawało to całkiem równomierne
    oświetlenie powierzchni. Od góry świetlówki były przykryte płytą
    plexi 5mm (mniej więcej 2-3cm nad świetlówkami). Skrzynka miała
    też dodatkowe drewniane wieko oklejone gąbką o grubości ok. 1cm,
    które dociskało płytki z kliszami do plexi. Proste jak drut - nawet
    gdzieś to jeszcze sobie leży i się marnuje - jak chcesz to Ci
    odsprzedam "po kosztach" świetlówek i "elektrotechniki" (świetlówki
    nie są "wyświecone" bo pracowały w sumie może jakieś 60 min)- jeżeli
    Cię to interesuje to proszę o kontakt na priva - sorry za uprawianie
    prywaty na grupie :-))

    Pomimo różnych "dziwnych" opinii na tema naświetlania Positivu
    "swietlówkową" UV wydaje mi się, że miałem - jak na tak "prymitywną
    bazę techniczną" - bardzo dobre wyniki - naświetlanie o ile pamiętam
    ok. 2 min (trzeba było z tym trochę popróbować poza tym niestety zależy
    od grubości warstwy Positivu naniesionego na miedzi) dawało od razu
    widoczną zmianę zabarwienia Positivu.
    Potem kilkanascie minut "dojrzewania" w ciemności i wywoływanie w
    roztworze KOH (zwykły, techniczny w postaci kulek) ale o stężeniu
    DOKŁADNIE takim jak podano na Positivie i w temperaturze pokojowej bez
    żadnych dodatkowych bajerów dawało na prawdę super obraz.

    Klisze - wydruk z lasera na zwykłej kalce technicznej ale "pryśnietej"
    dodatkowo cienką warstwą lakieru poliuratenowego - poprawiało to stopień
    zaczernienia bo częściowo rozpuszczał się toner - tylko uwaga, gdy za
    dużo to ścieżki "rozlewają" się na obszary bez miedzi - trzeba to robić
    z dużym wyczuciem. Lepsza jest oczywiście "profesjonalna" klisza
    naświetlona w dowolnej naświetlarni - wychodzi kilka zł za A4.
    A, i koniecznie trzeba składać "emulsją do emulsji" żeby zminimalizować
    podświetlenia i nieostrość brzegów. Robiłem też tak płytki dwustronne -
    cała "filozofia" sprowadzała się do sklejenia dwóch "klisz" emulsjami
    do siebie z dodatkową przekładką z paska laminatu - w taką "okładkę"
    wkładasz swoją płytkę i naświetlasz kolejno z obu stron - pasek
    laminatu był dodatkowo "oporem" dla jednego brzegu płytki więc nie było
    problemów z przesunięciem w czasie ostrożnej manipulacji.

    Ale jakość obrazu na płytce zależała głównie od jakości tzn.
    równomierności i czystości naniesienia Positivu na płytkę - ale to już
    osobne zagadnienia i właśnie z tego powodu...zamawiam teraz płytki
    w firmie.

    Pozdrawiam,
    wkwj

  • 5. Data: 2009-04-05 15:37:39
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Gusioo" :
    > Jako, że technologia "żelazkowa" mnie zawiodła postanowiłem przejść na
    > metodę fotochemiczną, czyli na Positiv 20.

    współczuję :) wg. mnie jedyna słuszna metoda to termotransfer;
    tu opisałem odpowiednią przeróbkę laminatora:

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=556
    320&highlight=termotransferowca&sid=

    --
    pzdr.
    JR

  • 6. Data: 2009-04-05 16:00:46
    Od: Roch Brada <f...@g...com>

    On 5 Kwi, 17:37, "JR" <j...@w...pl> wrote:

    > współczuję :) wg. mnie jedyna słuszna metoda to termotransfer;
    > tu opisałem odpowiednią przeróbkę laminatora:
    >
    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=556
    320&highlight=ter...

    No właśnie też żałuję i nie wiem co mogło się stać - od zawsze
    korzystałem z folii do drukarek laserowych i laserówki. Płytka Arduino
    wyszła lepiej niż oryginał, inne PCB też miodnie wychodziły, a tu
    nagle nic nie wychodzi - toner, ani myśli przykleić się do miedzi.

    Myślałem, że żelazko wyzionęło ducha, ale nie, zmieniłem folie i
    drukarkę i dalej to samo. Pozostaje tylko laminat do wymiany, ale nie
    chce mi się w to wierzyć.

    Pomyślałem, że warto spróbować czegoś innego, ale im więcej o tym
    czytam, tym bardziej przekonuję się, że żelazko do amatorskich
    zastosowań jest najlepsze.

    --
    Pozdrawiam,
    Gusioo

  • 7. Data: 2009-04-05 16:03:18
    Od: Roch Brada <f...@g...com>

    On 5 Kwi, 12:30, wkwj <w...@g...pl> wrote:

    > O matko i córko - ledy, halogeny, 1000 W lampy UV które grzeją
    > jak piec hutniczy...

    No właśnie - LEDy dlatego, że halogen żre strasznie dużo prądu, a
    palnika UV nie mam skąd dorwać, a przecież nie zniszczę lampy
    ulicznej.

    Im więcej czytam, tym mniej wiem. Co do oferty, to jak nic nie wymyślę
    to zgłoszę się do Ciebie na priv.

    --
    Pozdrawiam,
    Gusioo.

  • 8. Data: 2009-04-05 16:12:31
    Od: Roch Brada <f...@g...com>

    On 5 Kwi, 11:20, Mario <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Napisz czemu cię zawiodła. Ja przeszedłem z Positiva na żelazko
    > (dosłownie żelazko na nie jakieś laminarki) i jestem zadowolony.

    Żelazkiem zaczynałem naukę i szło dobrze -- potem opracowałem własną
    metodę i szło doskonale, płytka Arduino wszła lepiej niż oryginał,
    robiłem opisy na górnej warstwie płytki, zacząłem nawet robić płytki
    dla znajomych.

    Zawsze używałem tej samej folii do drukarek laserowych i tej
    laserówki. Żelazko, jeszcze z CCCP, spisywało się dobrze i dalej
    grzeje jak głupie, ale toner nie chce "przyczepić" się do miedzi - po
    ostygniąciu i oderwaniu folii laminat jest czysty.

    Zmieniłem folię i drukarkę (na szczęście u znajomego mam
    nieograniczony dostęp do lserówek) i nie pomogło. Żelazko sprawdziłem,
    pozostał laminat, ale nie chce mi się wierzyć, że to wina laminatu.

    --
    Pozdrawiam,
    Gusioo.

  • 9. Data: 2009-04-05 16:54:00
    Od: grg12 <g...@c...at>

    JR pisze:

    > Użytkownik "Gusioo" :
    >
    > współczuję :) wg. mnie jedyna słuszna metoda to termotransfer;

    Też wolę tą metodę - a zaczynałem od Positiva (w przypadku samodzielnego
    natryskiwania płytek powinien się nazywać - "przynajmniej jeden
    paproch"). Niestety - słyszałem że nowe laserówki się nie nadają - w
    celu zaoszczędzenia energii używa się teraz fuserów pracujących w
    niższej temperaturze i nowych "niskotemperaturowych" tonerów. Ponoć
    ciężko je przenieść na płytkę. Należy się zaopatrzyć w starą drukarkę i
    zapas tonera :) Powyższe na podstawie postingu na jakimś forum CNC - sam
    mam ML-1210 z regenerowanym tonerem i jak na razie żadnych problemów.
    Pozdrawiam
    GRG

  • 10. Data: 2009-04-05 17:11:15
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Roch Brada pisze:

> [...]
    > grzeje jak głupie, ale toner nie chce "przyczepić" się do miedzi - po
    > ostygniąciu i oderwaniu folii laminat jest czysty.

    Oczyść laminat drobnym papierem ściernym na mokro na całej powierzchni
    a następnie odtłuść go.

    --
    Filip.