  • 1. Data: 2009-04-03 21:08:15
    Temat: Filtr cyfrowy - na czym ?
    Od: "Artur Miller" <a...@b...org>

    hello,

    mam dość mocno zaszumione 2 sygnały sinusoidalne o częstotliwości około
    20kHz i amplitudzie 1-2 Vpp. częstotliwość ich zawsze będzie równa, bo
    źródłem jest jeden generator, różnić się będą fazą. różnica fazy tych
    sygnałów jest bardzo istotnym parametrem pracy urządzenia pewnego, trzeba
    więc je dobrze odfiltrować, zeby miec co porównywać. w oryginalnym
    urządzeniu jest filtr Czebyszewa 4-go rzędu w każdym torze, potem komparator
    robiący kwadrat z koła ;) i zagadkowy układ na dwóch przerzutnikach D i paru
    diodach działający chyba jak synchroniczna bramka XOR, ale to nie jest
    problemem :)

    jako, ze warunki pracy urządzenia czasem się zmieniają, a konieczna jest
    stabilność pracy, pomyslałem nad filtrowaniem tych sygnałów cyfrowo. pytanie
    pierwsze - czy jest sens porywac się na takie banalne w sumie zagadnienie w
    ten sposób ? jesli tak - czy 100-150 instrukcji na 1 próbkę to dobre
    przybliżenie koniecznej wydajności procesora dla realizacji wspomnianego
    filtru ? no i na czYm to zrobic ? przy próbkowaniu 200kHz dwóch sygnałów
    wychodzi 60 MOPSów ;) a z tym obrobi sie jakiś niedrogi ARM za 40zł ... plus
    ADC i flash jakis ... coś czuję jednak ze to strzelanie z armaty do wróbla

    opinie bardziej doświadczonych kolegów mile widziane :)

    @

  • 2. Data: 2009-04-03 21:27:45
    Temat: Re: Filtr cyfrowy - na czym ?
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Artur Miller pisze:

    > robiący kwadrat z koła ;) i zagadkowy układ na dwóch przerzutnikach D i paru
    > diodach działający chyba jak synchroniczna bramka XOR, ale to nie jest
    > problemem :)

    Detektor fazy w lock-in'ie? ;-)

> [...]
    > pierwsze - czy jest sens porywac się na takie banalne w sumie zagadnienie w

    Są takie filtry dolnoprzepustowe MAX292, MAX295 itp. które można łatwo
    stroić. Lepsze będą band-pass, ale takie znam tylko na pasmo mikrofalowe.

    --
    Filip.

  • 3. Data: 2009-04-04 12:39:13
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Miller" <a...@b...org> napisał w wiadomości

> [...]
    pytanie
    > pierwsze - czy jest sens porywac się na takie banalne w sumie zagadnienie

    spróbuj określić precyzyjnie co tam zakłóca ? Filtr 4-go rzędu dobrze
    odkłóca od góry. Może masz przydźwięki 50Hz, może przypadkowe "trzaski" ?
    Jeśli dawać dodatkowe filtry to raczej środkowo-przepustowe, selektywne -
    pamiętając o wnoszonych przez nie błędach fazowych.

    Roman

  • 4. Data: 2009-04-04 18:07:23
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Artur Miller" :
> [...]
    > źródłem jest jeden generator, różnić się będą fazą. różnica fazy tych
    > sygnałów jest bardzo istotnym parametrem pracy urządzenia pewnego
    (...)

    przy tak postawionych założeniach, aż się prosi o wykorzystanie idea
    detekcji
    synchronicznej; jeżeli nie masz dostępu do niezaszumionego wzorca tych
    20kHz,
    to odpowiedni jest algorytm Goertzela; ogólnie problem sprowadzi się
    do kompromisu między czasem_ustalenia/szybkości_reakcji/nadążania
    i skutecznością filtracji/szerokością_prążka_filtru -- to już zależy od
    twoich
    wymagań/potrzeb...

    --
    pzdr.
    JR

  • 5. Data: 2009-04-04 18:10:08
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Artur Miller" :

  • 6. Data: 2009-04-04 21:58:10
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

> [...]
    > ADC i flash jakis ... coś czuję jednak ze to strzelanie z armaty do wróbla

    Skoro częstotliwość stała i jednakowa może analogowo detektorem
    kwadraturowym? Faktycznie po co tam zaraz wsadzać jakieś MOPSy :)

    JanuszR

  • 7. Data: 2009-04-05 07:37:41
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 3 Apr 2009 23:08:15 +0200, Artur Miller wrote:
> [...]
    >źródłem jest jeden generator, różnić się będą fazą. różnica fazy tych
    >sygnałów jest bardzo istotnym parametrem pracy urządzenia pewnego,

    A ten generator jest dostepny ?

    Bo tak na oko to najlepiej byloby wyciagnac z niego sinus i cosinus,
    i mnozyc odebrany sygnal kwadraturowo.
    A do tego to nawet troche gotowych ukladow znajdziesz, choc z
    dostepnoscia moze byc klopot.

    J.

  • 8. Data: 2009-04-05 14:08:24
    Od: "Artur Miller" <a...@b...org>

> [...]
    > i mnozyc odebrany sygnal kwadraturowo.
    > A do tego to nawet troche gotowych ukladow znajdziesz, choc z

    tak, źródło wzorcowe jest dostępne, choć siedzi wewnątrz AVRa a na zewnątrz
    dostęne są tylko sygnały PWM sterujące górnym i dolnym MOSFETem, to można by
    pokusić się o wyciągnięcie wzorca na zewnątrz (prostokąt niestety). tyle, ze
    wchodzimy w tematy, w których jestem green field ;) no i jaką to rozwiązanie
    ma przewagę nad dobrym odfiltrowaniem smieci i porównywaniem fazy ? na obu
    torach są te same filtry, więc o ich charakterystyki fazowe moge sie nie
    martwić, istotna jest różnica między nimi, a nie różnica do wzorca ...

    @

  • 9. Data: 2009-04-05 14:54:59
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

> [...]
    > torach są te same filtry, więc o ich charakterystyki fazowe moge sie nie
    > martwić, istotna jest różnica między nimi, a nie różnica do wzorca ...

    Jak dotąd w otoczeniu zaszumionym niczego lepszego nie wynaleziono.
    Lecisz ze wzorca z AVRa (dolne piętro detektora kwadraturowego) a oba
    sygnały mierzone na piętro górne. Otrzymasz iloczyn wzorca z różnicą
    mierzonych, szumy odseparujesz filtrem dolnoprzepustowym. Działa
    identycznie z detektorem synchronicznym z tym, że tutaj nie musisz
    uzyskiwać nośnej bo ją masz. Jeżeli oba mierzone pływają w fazie
    względem wzorca dajesz jeden mierzony na piętro dolne a drugi mierzony
    na piętro górne, otrzymasz iloczyn mierzonych tj. max sygnał na wyjściu
    przy przesunięciu 0st i zero przy 180 (plus podkład stały chyba, że
    odbierzesz różnicowo (polecane wraz ze wzm. operacyjnym)). Działa nawet
    przy S/N 10dB

    JanuszR

  • 10. Data: 2009-04-05 14:58:48
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Artur Miller" :

> [...]
    > porównywaniem fazy ? na obu torach są te same filtry, więc o ich
    > charakterystyki fazowe moge sie nie martwić, istotna jest różnica między

    jeżeli masz dostępny wzorzec i nawet na szczęście :) prostokąt,
    to robisz najprościej np. tak:
    1. sterujesz tym prostokątem klucze np. 4053
    2. każdy z tych sygnałów robisz dostępny w fazie(+) i w przeciwfazie(-)
    czyli stosujesz wtórniki (Au=1 i Au=-1) na OPAMP'ie
    3. sygnały + i - podajesz na odpowiednie wejścia klucza (4053)
    4. na wyjściu klucza najprostszy człon całkujący RC (szybkość wyznacza
    szerokość
    prążka filtracji);
    5. za członem RC masz sygnał skorelowany z przesunięciem fazowym w stosunku
    do
    wzorca; nie jest to jednak zależność liniowa(!!!)
    6. możesz badać różnice między fazami obu sygnałów porównując odpowiedzi
    na członach RC

    odporność na zaszumienie detekowanych sygnałów jest bardzo duża;
    ja kiedyś _mierzyłem_ w ten sposób amplitudę sygnałów 20..40dB niższą
    od poziomu szumów!

    --
    pzr.
    JR