  • 1. Data: 2009-04-05 18:08:16
    Temat: Jak sprawdzić nadawanie CB bez anteny ?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Czy można w łatwy sposób ocenić, czy radio CB nadaje bez anteny i
    wołania o odpowiedź? Chodzi o jakies proste metody domowe bez zakupu
    mierników mocy itd.

    Zastanawiam się nad wsadzeniem zarowki w gniazdo anteny - zakładając że
    mamy tam coś koło 4W powinno dac rade zaświecić jakąś zarowkę. Pytanie
    na jakie napięcie? Ewentualnie może wsadzenie rezystora (50 Ohm?) i
    sprawdzanie czy robi się ciepły ;).

    Chodzi o ocene typu "jest nominalna moc". Niedawno okazalo mi się, że CB
    z uszkodzonym nadawaniem nadawało ... coś koło 10x slabiej (subiektywna
    ocena wyssana z palca) i wsadzenie anteny umozliwiało rozmowę - tylko ze
    z sasiadem z innego pietra ...

  • 2. Data: 2009-04-05 18:16:30
    Temat: Re: Jak sprawdzić nadawanie CB bez anteny ?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 05 Apr 2009 20:08:16 +0200, Sebastian Biały wrote:
> [...]
    >
    >Zastanawiam się nad wsadzeniem zarowki w gniazdo anteny - zakładając że
    >mamy tam coś koło 4W powinno dac rade zaświecić jakąś zarowkę. Pytanie

    4W*50ohm -> 14V, 0.3A

    >Ewentualnie może wsadzenie rezystora (50 Ohm?) i
    >sprawdzanie czy robi się ciepły ;).

    Rezystor to bardzo dobry test, tylko trzeba uwazac zeby nie grzalo go
    DC. Zarowki to juz roznie - indukcyjnosc maja ..

> [...]
    >z uszkodzonym nadawaniem nadawało ... coś koło 10x slabiej (subiektywna
    >ocena wyssana z palca) i wsadzenie anteny umozliwiało rozmowę - tylko ze

    Antena "gumowa" 30cm rozswietla swietlowki przy 4W.

    Ale jej konstrukcja jest chyba bardziej skomplikowana niz spirala z
    drutu.

    J.

  • 3. Data: 2009-04-05 20:22:09
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    Sebastian Biały pisze:
    > Czy można w łatwy sposób ocenić, czy radio CB nadaje bez anteny
    > Ewentualnie może wsadzenie rezystora (50 Ohm?) i
    > sprawdzanie czy robi się ciepły ;).
    Tak jest realizowane sztuczne obciażenie. ale te które ja widziałem nie
    robiły sie ciepłe.

> [...]
    > z uszkodzonym nadawaniem nadawało ... coś koło 10x slabiej (subiektywna
    > ocena wyssana z palca) i wsadzenie anteny umozliwiało rozmowę - tylko ze
    jak radio jest sprawne i nadaje na antenie typu KD (kawałek drutu) to
    sąsiedzi będą cie słyszeć, jeśli mają jakiekolwiek urządzenie z
    głośnikiem. Nie będzie im potrzebne Cb radio. W telewizorze też zobaczą.
    Nie koniecznie Ciebie, ale będzie widać ze nadajesz :)

    NAbijam sie a nie pomagam. wiem. moze to Ci pomoże: jesli na antene
    nawiniesz parę zwojów drutu i podłączysz go do diody, podczas nadawania
    będzie świecic. ze 100mW tego nie zrobisz. przynajmniej 1W jest
    potrzebny. Tyle ze znowu musisz wystrugać jakąś imitacje anteny.
    ToMasz

  • 4. Data: 2009-04-05 20:49:54
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Sebastian Biały pisze:
> [...]
    > mamy tam coś koło 4W powinno dac rade zaświecić jakąś zarowkę. Pytanie
    > na jakie napięcie? Ewentualnie może wsadzenie rezystora (50 Ohm?) i

    Podepnij rezystor(y) 50ohm o odpowiedniej mocy i podłącz się równolegle
    oscyloskopem z sondą 1:10 -- tak sprawdzałem działania wzmacniacza na
    pasmo w okolicach CB.

    --
    Filip.

  • 5. Data: 2009-04-05 20:57:33
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Filip Ozimek wrote:
    > Podepnij rezystor(y) 50ohm o odpowiedniej mocy i podłącz się
    > równolegle oscyloskopem z sondą 1:10 -- tak sprawdzałem działania
    > wzmacniacza na pasmo w okolicach CB.

    :D Gdybym mógł podpiąć osyloskop nie było by o czym rozmawiać. Chodzi o
    metodę ah-hoc typu żarowka z postojówek. Mialem okazję kupić dzisiaj CB
    "prawie nówka panie, działa" ale nie było zadnej anteny poza kawałkiem
    druta.

  • 6. Data: 2009-04-05 21:18:35
    Od: "n" <...@o...rs>

    > Chodzi o ocene typu "jest nominalna moc". Niedawno okazalo mi się, że CB z
    > uszkodzonym nadawaniem nadawało ... coś koło 10x slabiej (subiektywna

    Z tym jest problem, jak nie masz odniesienia
    Dawno temu ludziska stroili nadajniki na żarówki
    W radiostacji "hans klos" , a nawet powojennej RBM1 była żarówka do
    strojenia - kręciło się gałkami na maksymalne wskazanie

    Niemniej ty byś musiał mieć żarówkę ( z migaczy może być) i dwa nadajniki -
    jeden o którym wiesz, że jest dobry.
    50 Om to taka sobie liczba. Napięcie na żarówce zależy od rezonansu.
    Do anteny możesz ją podłączyć szeregowo, równolegle, porównać efekty.

  • 7. Data: 2009-04-05 21:30:05
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Ale jej konstrukcja jest chyba bardziej skomplikowana niz spirala z
    > drutu.

    Nie jest. To zwykły helical z drutu stalowego sprężystego grubo
    pomiedziowany/posrebrzony i w gumę zalany. W warunkach laboratoryjnych
    można to zrobić z dowolnego drutu miedzianego - zakładam że w warunkach
    laboratoryjnych taki helical nie będzie narażony mechanicznie.

    --
    Darek

  • 8. Data: 2009-04-06 00:04:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 05 Apr 2009 23:30:05 +0200, Dariusz K. Ładziak wrote:

    >Nie jest. To zwykły helical z drutu stalowego sprężystego grubo
    >pomiedziowany/posrebrzony i w gumę zalany. W warunkach laboratoryjnych
    >można to zrobić z dowolnego drutu miedzianego

    A nie jest to taka konstrukcja ze zasilanie jest kabelkiem
    doprowadzone do srodka anteny i sa dwie spirale do obu koncow anteny
    tworzac dipol ?

    Na srodku jest jakas rurka pod ta guma, ale to moze cewka schowana..

    J.

  • 9. Data: 2009-04-06 18:12:29
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    > tworzac dipol ?
    >
    > Na srodku jest jakas rurka pod ta guma, ale to moze cewka schowana..

    Czasem jest jak piszesz - ale to w lepszych konstrukcjach. We wszystkich
    antenach klasy helicala w modzie poprzecznym na pasmo UHF znajdowałem
    prosty, równoważony masą urządzenia i operatora promiennik
    niesymetryczny - ot, kawał spirali podpiętej do gorącego przewodu
    gniazda wyjściowego.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2009-04-06 19:44:00
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 06 Apr 2009 20:12:29 +0200, Dariusz K. Ładziak wrote:

> [...]
    >prosty, równoważony masą urządzenia i operatora promiennik
    >niesymetryczny - ot, kawał spirali podpiętej do gorącego przewodu

    No ale w UHF to juz prawie cwierfalowy poldipol.
    A ja mam na mysli Alana 38 i jego 30cm antenke na 27MHz.

    J.