    From: Paweł Kierski <n...@p...net>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Przeciwko własności intelektualnej - ciekawy przypadek
    Date: Mon, 24 Oct 2011 13:55:50 +0200

    W dniu 2011-10-24 09:13, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Nie widziałem tej reklamy więc może nie rozumiem o co chodzi, ale byłem
    > pod wrażeniem, że oni po prostu wzięli i zrobili piosenkę na melodię
    > "What a Wonderful World"?

    > Jak to nie? Użycie piosenki wymaga zgody właściciela praw, za którą to
    > zgodę właściciel może sobie, bo ja wiem, kazać zapłacić?

    > Nie każde tworzenie "w oparciu o" narusza prawa autorskie. Jest różnica
    > między tworzeniem w oparciu o, a wykorzystaniem czyjegoś utworu.

    Tyle, że wydawcy lubią przedłużanie okresów ochronnych i poszerzanie
    zakresu znaczeniowego "wykorzystanie" kosztem "oparcie o".

    Znów - nie pamiętam szczegółów (jeśli będziesz naciskać, to znajdę), ale
    możliwe są pozwy w stylu "użycia utworu architektonicznego w utworze
    filmowym", czyli wykorzystanie realnych plenerów miejskich z konkretnymi
    budynkami. Albo "nieuprawnione użycie znaków towarowych" - jak wyżej,
    w kadrze znalazły się jakieś billboardy z reklamami.

    > Naprawdę, jest na tym świecie wielu muzyków, którzy za kilka tysięcy
    > dolarów podejmą się skomponowania oryginalnego utworu.

    Teza jest taka - w obecnym modelu będzie coraz trudniej.

    > Nie mówiąc już o tym, że te wszystkie labele, które posiadają prawa
    > autorskiee do różnych istniejących utworów, generalnie nabywają te prawa
    > w celu zarabiania na nich, więc przypuszczam, że jak ktoś jest skłonny
    > zapłacić, to się da.

    [...]

    Licencja serialu "Don Matteo" ("Ojciec Mateusz") to - wg artykułu
    z gazety - prawo do kilku zdań opisujących formułę tego serialu. Coś
    w rodzaju "W prowincjonalnym miasteczku proboszcz pomaga rozwiązywać
    niezbyt rozgarniętemu policjantowi sprawy kryminalne, przy dezaprobacie
    szefa policji". Opis na zbliżonym poziomie szczegółowości jest już
    przedmiotem licencji. Być może konfabuluję za dziennikarzem, ale
    naprawdę boję się, że obecny trend do tego doprowadzi. Dodajmy do tego
    95 lat ochrony.

    > Sorki, ale te twoje przykłady świadczą tylko o tym, że kompletnie, ale
    > to kompletnie nie rozumiesz "IP w takiej formie jaką mamy teraz". Na
    > przykład że ci się wydaje, że można "opatentować" formy artystyczne.

    Jeszcze nie i oby nigdy nie. Ale obecny trend w modelu jest niepokojący.
    Lepiej reagować już, bo potem: prawa nabyte itp.

    > Sorki, ale jeśli powyższe bzdury wziąłeś z tej całej "wolnej kultury",
    > to raczej jednak nie ma sensu się z nią zapoznawać.

    Nawet po to, żeby zbić tezy? Oj - słaby argument...

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net