    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prosty układ: Analogówka vs Cyfrówka
    Date: Sat, 13 Jun 2009 18:25:05 +0000 (UTC)
    <s...@f...lasek.waw.pl> <h...@p...onet.pl>
    <h0u4dj$bvs$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <h0uf86$r4p$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <h0vnrv$jv$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <h10f36$n4h$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <h10msu$b2a$1@atlantis.news.neostrada.pl>

    Pan Paweł rozważa problem, jak dokładnie zmierzyć ile czasu świeci latarka:

    > Nic nie miało być podchwytliwego.
    > Nie bardzo rozumiem jak chcesz dokładnie zmierzyć czas pracy latarki.
    > Załóżmy, że włączamy ten stoper w chwili włączenia latarki.

    Całkiem dobre założenie.

    > Kiedy mamy go wyłączyć ? Zapewne powiesz, że gdy akumulator się rozładował.

    Nie! Niczego takiego nie powiem. Bo właśnie od takich określeń jak
    "rozładowany akumulator" trzeba uciekać. A już zwłaszcza od mówienia
    o "stopniu rozładowania".

    > Ale jak to precyzyjnie stwierdzić nie mierząc napięcia.

    Może sprawdzając czy robi to, co powinien?

    > Jeśli jednak mamy mierzyć napięcie i to ono ma stanowić punkt odniesienia
    > to powracamy do pierwotnego problemu zależności napięcia od energii
    > zgromadzonej w ogniwie.

    Powrócą tam tylko ci, którzy nie są w stanie skutecznie rozwiązywać
    realnych problemów, bo cały czas głowę zaprzątają im myśli związane
    z teoretycznymi problemami, które bywają istotne w sytuacjach podobnych,
    ale jednak innych niż zastana. A tu szczęśliwie mamy sprawę bardzo
    prostą. Zasilacz lampy ksenonowej jest jednocześnie stabilizatorem
    jej warunków pracy. Czyli przetwornica zasilana różnymi napięciami
    pobiera potrzebny jej prąd, a lampa świeci ze znamionową mocą. Albo
    lampa gaśnie, bo nie ma dość energii by ją uruchomić. Te dwa stany
    rozróżnić bardzo łatwo. Zresztą stąd bierze się pilna potrzeba
    monitorowania zasilania. Ze zwykłą żarówą jest tak, że zanim zgaśnie
    zupełnie, świeci coraz słabiej. Jest więc sygnał ostrzegawczy. Z lampą
    HID jest inaczej, tu ciemność nastaje szybko jak w tropikach.

    -- Jarek

    PS
    Wiem, że nie wszyscy jednako zostali obdarzeni wrodzonymi zdolnościami.
    Ale jest odpowiednia literatura, można poczytać i przynajmiej starać się
    naśladować. Na początek proponuję Aleksandra Macedońskiego. I historię
    pewnego supełka z dereniowego łyka. "Węzłem gordyjskim" to nazywają --
    tak radzę szukać. I jeszcze o Krzysztofie Kolumbie dobrze coś wiedzieć.
    Bynajmniej nie chodzi mi o to, żeby przy konstruowaniu latarki od razu
    starać sie odkrywać Amerykę. Mam namyśli przygodę tego faceta z jajkiem.

    --
    Ciemność widzę, ciemność.