    From: "R.M.M" <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Programista C/C++
    Date: Mon, 10 Aug 2009 19:10:25 +0200

    A.L. pisze:
> [...]

    [ciach]

    > Zadana firma nei nawiaze kontaktu z nieprofesjonalnym headunter, bo
    > to by bylo samobojstwo.

    > No wlasnie. W Polsce. Ale moze kiedys dojdzie do normalnosci. W
    > kazdym razie, jezeli pokazalu sie firmy porzedniczace, to idzie w
    > dobrym kierunku. Tyle ze zajmie prawdopodobnie truche czasu aby te
    > firmy staly sie nalezycie profesjonalne.

    Obawiam sie, ze nie tylko w Polsce tak jest. W 2 polowie zeszlego roku
    mialem "przyjemnosc" szukac pracy w Niemczech. Do kryzysu w branzy bylo
    jeszcze daleko, wiec sytuacja na rynku pracy byla dobra - duzo ogloszen,
    w roznych czesciach kraju.

    Problem jedynie w tym, ze (szacunkowo) 3/4 ofert pochodzilo o firm
    posredniczacych. Zeby bylo "smieszniej" gros tych firm ma niezbyt
    przyjemny zwyczaj podpisywac z wyszukanym i wybranym przez swojego
    klienta pracownikiem umowe - nie podpisujesz umowy z firma, w ktorej
    siedzibie najczesciej wykonujesz swoja prace. Ba, to jest na tyle chore
    (lub jak kto woli: integracja jest tak dalece posunieta), ze czesto
    nawet Twoi wspolpracownicy nie wiedza, ze de facto nie jestes
    zatrudniony w ich firmie... Jako marchewka sluzy mozliwosc przejecia Cie
    przez firme-klienta (przy czym jest to na wodzie pisane) po jakims czasie.

    Co gorsza w takim systemie pracy firma posredniczaca (Twoj faktyczny
    pracodawca) przycina Ci z pensji, ktora normalnie na podobnym stanowisku
    moglbys dostawac bedac zatrudniony bezposrednio, ok. 15-20%.

    Jak skonczysz projekt, a firma-klient nie zdecyduje sie Ciebie
    zatrudnic, posrednik szuka Ci zajecia gdzie indziej (uwzgledniajac Twoje
    preferencje jesli chodzi o lokalizacje, ale w skrajnym przypadku moze to
    byc i na 2 koncu kraju...). Plus taki, ze poki nie znajdzie tez
    dostajesz swoja pensje...

    Sytuacja bywa na tyle groteskowa, ze ciezko przebic sie przez ten
    ogloszeniowy spam posrednikow i trafic na ogloszenie jakiejs konkretnej
    firmy.

    Natomiast od czasu jak juz kryzys zawital, dosc powszechna praktyka
    jest, ze firmy daja ogloszenia, po czym pod pretekstem znalezienia
    lepiej pasujacych kandydatow odsylaja odmowe... po czym za 2-3 tygodnie
    identyczne ogloszenie pojawia sie w sieci ponownie... Tyle w kwestii
    dbania o image firmy i... szacunku do potencjalnego pracownika na niby
    bardziej cywilizowanym(?) rynku pracy.

    --
    R.M.M