  • 91. Data: 2009-09-10 08:00:34
    Temat: Re: Program do 'wyciagania' cieni - szukam
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@p...onet.pl>

    Dariusz W. wrotr:
    > Recznie bedzie dluzej bo jest 5 zdjec do skladu.
    >
    > Tutaj widze przyklad typowy dla laczenia HDR i automatem
    > bedzie szybciej to jasne.
    >
    > Ale pisalem wczesniej o tym, ze jak z jednego zdjecia robisz sztucznie 3
    > pliki JPG - to tak naprawde niczego nie zmieniasz poza tym... ze wyciagasz
    > jedynie to co mozna wycisnac z jednej klatki.
    >
    > Dokladnie to samo uzyskasz obrabiajac to samo 1 zdjecie w
    > programie graficznym.

    Zgadza sie.
    Nie zmienia to jednak faktu, ze program moze wewnetrznie tworzyc wiele
    ekspozycji. Uzytkownik widzi jedynie efekt koncowy.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 92. Data: 2009-09-10 08:53:48
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@p...onet.pl>

    Dariusz W. wrote:
    > Caly czas bazujesz na na ograniczonej przestrzeni
    > tonalnej w granicach jednego zdjecia.
    >
    > Masz ograniczony ten zakres dla 1 ekspozycji.
    > Nie przeskoczysz tych braku danych.
    >
    > Z cieni i swiatel nie wyciagniesz tego czego
    > tam nie ma.
    >
    > Mozesz rozjasniac cienie ale zwiekszaja
    > sie mocno szumy i obraz ulega duzej degradacji.
    >
    > Wtedy potrzeba drugiej ekspozycji (na cienie) aby
    > uzupelnic te braki.
    >

    > Przy jednej klatce... Nigdy nie bedzie to prawdziwy HDR.

    Tutaj masz dostępne zdjęcie 32bit, które zawiera bardzo duży i precyzyjny
    zakres tonalny http://www.debevec.org/Research/HDR/memorial.exr
    Są trzy możliwości:
    1. Materiał obrobić i sprowadzić do akceptowalnej postaci.
    2. Wyciągnąć z materiału 9 zdjęć z zakresu od -8EV do +8EV i złożyć je z
    powrotem.
    3. Pójść do tej katedry, wykonać 9 zdjęć w zakresie od -8EV do +8EV i je
    złożyć

    Wszystkie trzy techniki dadzą taki sam efekt. Która z nich nie jest HDR-em?

    > Nie ma sensu robic 3 JPG-ow z jednego zdjecia i laczyc to jako HDR bo
    > to samo zrobisz z jednego JPG-a a roznica bedzie taka, ze
    > jedno Ci zrobi automat a drugi efekt polega na wykorzystaniu
    > mozliwosci programu graficznego i wiedzy uzytkownika.

    Należy się zastanowić, co to jest ten HDR. Ano HDR jest to technika,
    pozwalająca sprowadzić zarejestrowany zakres tonalny, do zakresu widzialnego
    z zachowaniem jego dynamiki.
    Nie ma znaczenia jakim narzędziem to zrobisz.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 93. Data: 2009-09-10 12:42:47
    Od: d...@z...pl (Dariusz W.)

    Witaj !

    >Tutaj masz dostepne zdjecie 32bit, które zawiera bardzo duzy i precyzyjny
    >zakres tonalny http://www.debevec.org/Research/HDR/memorial.exr
    >Sa trzy mozliwosci:
    >1. Material obrobic i sprowadzic do akceptowalnej postaci.
    >2. Wyciagnac z materialu 9 zdjec z zakresu od -8EV do +8EV i zlozyc je z
    >powrotem.
    >3. Pójsc do tej katedry, wykonac 9 zdjec w zakresie od -8EV do +8EV i je
    >zlozyc
    >
    >Wszystkie trzy techniki dadza taki sam efekt. Która z nich nie jest
    >HDR-em?

    Nie przesadzaj... Jaki aparat da Ci rozpietosc 16 EV na 1 zdjecie ?

    Nie miales nigdy w zyciu przepalow ani wyzartych cieni w RAW-ach ???

    >Nalezy sie zastanowic, co to jest ten HDR. Ano HDR jest to technika,
    >pozwalajaca sprowadzic zarejestrowany zakres tonalny, do zakresu
    >widzialnego z zachowaniem jego dynamiki.
    >Nie ma znaczenia jakim narzedziem to zrobisz.

    To WIDZE ;), ze mamy inne widzenie co do definicji formatu HDR.

    Dla mnie HDR bedzie wtedy jak uzyskasz szerszy zakres
    tonalny niz jest to fizycznie mozliwe zmiescic w jednym ujeciu
    przez aparat.
    (nie wnikam czy to jest zawsze i wszedzie zauwazalne na zdjeciach
    skupiam sie na idei... tworzenia HDR-a )

    Czyli zabawa w HDR sie zaczyna jak zrobisz co najmniej dwa zdjecia z pewnym
    przesunieciem ekspozycji.
    (dla wiekszosci przypadkow - najlepiej 1 pomiar na swiatla i jeden na
    cienie)

    To co piszesz... To mozna sie tak pobawic w pseudo HDR-a jak masz
    rownomiernie naswietlony caly kadr, ktory nie zawiera silnych kontrastow
    natomiast sprawa sie diametralnie zmienia jak bedziesz
    mial calkiem inne warunki oswietleniowe gdzie nie wyrobisz
    calej sceny na 1 RAW-ie.

    Dariusz W.

    Zamien w e-mail x na kropke

  • 94. Data: 2009-09-10 13:29:16
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@p...onet.pl>

    Dariusz W. wrote:
    > Nie przesadzaj... Jaki aparat da Ci rozpietosc 16 EV na 1 zdjecie ?

    Nie ma znaczenia, masz jeden plik.

    > Nie miales nigdy w zyciu przepalow ani wyzartych cieni w RAW-ach ???

    A gdyby tych przepałów w RAW-ach nie było, tylko program by Ci tego nie
    pokazywał?

> [...]
    > przez aparat.
    > (nie wnikam czy to jest zawsze i wszedzie zauwazalne na zdjeciach
    > skupiam sie na idei... tworzenia HDR-a )

    Dlaczego w ujęciu aparatu a nie monitora?
    Nie obchodzi mnie to co jest zarejestrowane w aparacie. Interesuje mnie to,
    co mogę wyświetlić na monitorze.
    Gdyby nie RAW, w ogóle byś nie wiedział, że masz większy zakres tonalny,
    aniżeli ten który widzisz w JPG.
    Składałbyś wtedy zdjęcie z trzech JPG i nazywał to HDR-em, choć cały zakres
    tonalny siedziałby w RAW.

> [...]
    > pewnym
    > przesunieciem ekspozycji.
    > (dla wiekszosci przypadkow - najlepiej 1 pomiar na swiatla i jeden na

    Aparat aparatowi nie równy, więc dlaczego to aparat ma decydowac co jest
    HDR-em a co nie?

> [...]
    > natomiast sprawa sie diametralnie zmienia jak bedziesz
    > mial calkiem inne warunki oswietleniowe gdzie nie wyrobisz

    A jak będę miał aparat o rozpiętości 16EV i uzyskam obraz z jednego pliku,
    to Twój obraz złożony z trzech plików, będzie HDR-em a mój nie?
    A czymże się będa różnić?

    To ze zdjęcia końcowego wynika, czy zostało zrobione w technice HDR, czy
    nie. Aparat nie ma tutaj nic do rzeczy.
    Po zdjęciu poznasz, czy jego rozpiętość tonalna został skompresowana, czy
    nie. Nie wyświetlisz na monitorze zdjęcia o rozpiętości tonalnej16EV, bo nie
    ma takich monitorów.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 95. Data: 2009-09-10 14:16:16
    Od: d...@z...pl (Dariusz W.)

    Witaj !

    >Nie ma znaczenia, masz jeden plik.

    Masz ale gdzie ? Ktory aparat daje 16 EV na kadr ?

    Cala sprawa rozbija sie o ograniczenia jakie daje jeszcze
    aparat i niemoznosci zmieszczenia calej sceny przy 1 ekspozycji.

    W wielu przypadkach nie zmiesci sie i masz utrate danych.

    >A gdyby tych przepalów w RAW-ach nie bylo, tylko program by Ci tego nie
    >pokazywal?

    Sa przepaly i tak sie czesto dzieje.

    >Aparat aparatowi nie równy, wiec dlaczego to aparat ma decydowac co jest
    >HDR-em a co nie?

    Jak spojrzysz matryce w aparatach maja dosc wyrownane mozliwosci
    w rejestracji i tam masz zdecydowanie mniej niz 20 EV.

    Podobno oko ludzkie czlowieka rejestruje zakres 20 EV stad
    to co widzimy rzadko pokrywa sie z tym co uzyskamy z aparatu.

    Chodzi mi o to, ze jest ograniczenie w rejestracji calosci
    na 1 kadr i wymyslono sposob na obejscie tego ograniczenia
    i nazwano to technike fotografii zdjec HDR.

    Trudno mi zdefiniowac kiedy to przestanie miec sens jak
    bedzie mozna na 1 kadr brac 16-20 EV lub wiecej ;)

    Mysle, ze wtedy ta technika HDR straci racje bytu.

    >To ze zdjecia koncowego wynika, czy zostalo zrobione w technice HDR, czy
    >nie. Aparat nie ma tutaj nic do rzeczy.
    >Po zdjeciu poznasz, czy jego rozpietosc tonalna zostal skompresowana, czy
    >nie. Nie wyswietlisz na monitorze zdjecia o rozpietosci tonalnej16EV, bo
    >nie ma takich monitorów.

    Wiem o co Ci chodzi i jak to widzisz ale wszystko byloby ok
    gdybym nie mial przepalonych zdjec albo paskudnie wyzartych cieni.

    Widzisz na TERAZ w moim przypadku lepsze rozwiazanie ?

    Niz zrobienie wiecej niz 1 zdjecia ?

    Takie sa na dzisiaj fakty, ze
    nie zawsze da sie z 1 RAW-a wyciagnac wszystko w detalach w
    swiatlach i cieniach.

    Dariusz W.

    Zamien w e-mail x na kropke

  • 96. Data: 2009-09-10 15:08:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Sep 2009, Dariusz W. wrote:

    [...komuś; BTW: dałoby się wrotki załatwić?...]
    > Witaj !
    [...]
    > Przy jednej klatce... Nigdy nie bedzie to prawdziwy HDR.

    Ta....
    To teraz weź zrzut z jednej klatki danych matrycy np. Fuji S5
    i mi powiedz co to jest, jak nie "prawdziwy" HDR (z odstępem
    między 3,5 a 4 EV)?

    > Nie ma sensu robic 3 JPG-ow z jednego zdjecia i laczyc to jako HDR bo
    > to samo zrobisz z jednego JPG-a

    Ech...
    Zauważ czego się czepiam: robisz wszystko, aby się mało
    dokładnie wyrażać, wiec jak ktoś chce to znajdzie
    zaiste ciekawe treści w Twoim poście :)
    Jak to nie ma sensu robić 3 JPG z jednego RAWa[1] "bo to
    samo zrobisz z jednego JPG"???
    Nijak nie zrobisz!

    Acz zgadzam się, że do 12..14 bit matrycy dwa JPG
    powinny wystarczyć :|

    [1] napisałeś "zdjęcia" - czyli mamy "pełny" dostępny materiał

    > a roznica bedzie taka, ze
    > jedno Ci zrobi automat

    Czekaj.
    Jak masz *już* 1. JPG, to oczywiscie masz rację.
    Ale skoro piszesz, że masz jedno *zdjęcie*, to nijak nie ma
    mowy o braku sensu w porównaniu do "jednego JPG"!
    Chyba, że ten JPG to już jest JPG *docelowy*, czyli m.in.
    ze skompresowaną dynamiką. Ale do tego po pierwsze trzeba
    mieć armaty, czyli oprogramowanie z co najmniej kilkunasto-
    bitowym przetwarzaniem.
    Jak nie masz chęci wydawania pieniędzy na PS-a, to jak
    jak najbardzie 2x wołanie i obróbka np. w GIMP *ma sens*.

    > a drugi efekt polega na wykorzystaniu
    > mozliwosci programu graficznego

    Tylko chwilowo, AFAIK oczywiscie, nie ma darmowego programu
    z *pełnym* przetwarzaniem 16-bit (GIMP ma GEGLa, ale tylko
    w ograniczonym zakresie - oczywiście to się będzie zmieniało).
    Istnieje więc *sens*.
    To po pierwsze :)
    A drugi sens... też istnieje.
    Jak bardzo by tego krytykanci nie chcieli, przy sporej "dziurze"
    w ekspozycji miejsc jasnych i ciemnych, osobne obrobienie
    "świateł" i "cieni" i następnie ich złożenie *może* być prostsze,
    niż użeranie się z wzajemnym wpływem nastaw w obróbce
    "jednoprzebiegowej". IMO oczywiście.

    pzdr, Gotfryd

  • 97. Data: 2009-09-10 22:47:57
    Od: d...@2...pl (Dariusz W.)

    Witam !

    > Ta....
    > To teraz we? zrzut z jednej klatki danych matrycy np. Fuji S5
    >i mi powiedz co to jest, jak nie "prawdziwy" HDR (z odst?pem
    >mi?dzy 3,5 a 4 EV)?

    W tym przypadku sklaniam sie, ze sposob obrobki i
    fizyczna budowa matrycy daje dwa obrazy z rozkladem na
    swiatla i cienie i mozna uznac ze obraz koncowy
    to suma dru roboczych obrazow i mozna to okreslic
    jako taki staly HDR.

    > Ech...
    > Zauwa? czego si? czepiam: robisz wszystko, aby si? ma?o
    >dok?adnie wyra?a?, wiec jak kto? chce to znajdzie
    >zaiste ciekawe tre?ci w Twoim po?cie :)
    > Jak to nie ma sensu robi? 3 JPG z jednego RAWa[1] "bo to
    >samo zrobisz z jednego JPG"???
    > Nijak nie zrobisz!

    Pisali o JPG-ach to zakladalem ze bawimy sie tylko JPG-ami
    ale fakt, ze RAW to calkiem inna bajka co nie zmienia faktu
    ze nadal nie masz z tego formatu prawdziwego HDR-a.

    Dariusz W.

    Usun z e-mail znaki x.

  • 98. Data: 2009-09-14 10:59:24
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Dariusz W." 9...@1...0.0.1

    > Z cieni i swiatel nie wyciagniesz tego czego tam nie ma.

    Właśnie wyciągniesz. :) Bo tam może nie ma ,,kawałeczka''
    R, który można sobie wyekstrapolować. :) (co nie zmienia
    niczego w sprawie: jest sens w zamianie RAWki na 3 TIFFki
    czy tego sensu nie ma)

    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 99. Data: 2009-09-16 05:25:57
    Od: d...@2...pl (Dariusz W.)

    Witaj !

    >"Dariusz W." 9...@1...0.0.1

    >W?a?nie wyci?gniesz. :) Bo tam mo?e nie ma ,,kawa?eczka''
    >R, który mo?na sobie wyekstrapolowa?. :) (co nie zmienia
    >niczego w sprawie: jest sens w zamianie RAWki na 3 TIFFki
    >czy tego sensu nie ma)

    Dziwny jestes.

    Jak wyciagniesz cos czego nie da sie juz wyciagnac ?
    A Ty piszesz, ze mozna ;)

    Nie chcesz zrozumiec, ze do RAW-a nie wejdzie nic poza tym co
    przeniesie matryca.

    Dlatego wykonanie 2 ekspozycji (1 na cienie i 1 na swiatla) daje
    calkiem inne mozliwosci.

    Robie HDR-y i wiem co pisze.
    Czesto 1 klatka na ten sam kadr to za malo i zadne cudowne
    techniki wyciagajace nie dadza Ci spodziewanych efektow.
    Dariusz W.

    Usun z e-mail znaki x.

  • 100. Data: 2009-09-16 09:52:24
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Dariusz W." 9...@1...0.0.1

    > Dziwny jestes.

    Być może. :)

    > Jak wyciagniesz cos czego nie da sie juz wyciagnac ?

    Czego się nie da, tego się nie da.

    A da się wyciągnąć literki, które utraciłeś z mego postu?
    Nie ma ich. Tam, gdzie były, są znaki zapytania.
    Można odtworzyć je, biorąc pod uwagę sąsiednie literki? :)

    Gdy brak jednej litery -- odtworzenie jej zazwyczaj jest proste.
    Gdy brak połowy kadru -- wówczas wyobraźnia, pędzel i farby... ;)

    Gdy na ,,kilku'' pikselach brakuje jakiegoś kanału, można
    ów kanał odtworzyć na podstawie tego, co jest dookoła niego. :)
    (oczywiście wszystko trzeba najpierw ,,przyćmić'', aby nie
    wyjść poza możliwości) Wiadomo, jaki jest skład pikseli
    sąsiednich, wiadomo więc, jak dopełnić piksel przepalony
    w jakimś kanale.

    W uproszczeniu: Weź niebieski kij huśtawki. Oświetl Słoneczkiem i zdejmij.
    Tu i ówdzie może dojść do przepałów, ale wiedząc, jaki jest kolor kija,
    widząc wyjście poza zakres kanału niebieskiego (czerwony i zielony jeszcze
    zmieszczą się) można piksel przyciemnić, dając miejsce kanałowi niebieskiemu
    i ów kanał stosownie dopasować tak, aby kolor całego piksela odpowiadał kolorowi
    pikseli sąsiednich. Przy przepaleniach niewielkich rozmiarów można spokojnie
    odtworzyć to, czego matryca nie dała. :) Jeśli nawet wszystkie kanały wyjdą poza
    zakres, można (na podstawie pikseli sąsiednich) coś rozsądnego zmalować. :)
    (nierzadko zresztą w tych miejscach nie ma niczego ciekawego)

    A że nijak to nie zastąpi HaDRowania -- to prawda. :)
    W słoneczny dzionek dynamika sceny zwykle wielokrotnie przekracza możliwości matrycy.
    tu cień, tam pełne słońce... Podobnie z ulicą w świetle lampy świecącej prosto w
    obiektyw. :)

    > A Ty piszesz, ze mozna ;)

    I podtrzymuję to, co piszę. :)

    > Nie chcesz zrozumiec, ze do RAW-a nie wejdzie nic poza tym co
    > przeniesie matryca.

    Wejdzie wiele innych informacji, choćby data, którą nie matryca nie daje, ale
    zegarek.

    > Dlatego wykonanie 2 ekspozycji (1 na cienie i 1 na swiatla) daje
    > calkiem inne mozliwosci.

    Tego nie kwestionuję. :)

    > Robie HDR-y i wiem co pisze.

    Wątpię w to, że potrafisz obrabiać fotki. :)

    > Czesto 1 klatka na ten sam kadr to za malo

    Zazwyczaj.