  • 101. Data: 2009-09-16 10:33:33
    Temat: Re: Program do 'wyciagania' cieni - szukam
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Sebastian Nibisz" h8auvf$bpp$...@i...gazeta.pl

    > Dlaczego w ujęciu aparatu a nie monitora?
    > Nie obchodzi mnie to co jest zarejestrowane w aparacie. Interesuje mnie to, co mogę
    wyświetlić na monitorze.
    > Gdyby nie RAW, w ogóle byś nie wiedział, że masz większy zakres tonalny, aniżeli
    ten który widzisz w JPG.
    > Składałbyś wtedy zdjęcie z trzech JPG i nazywał to HDR-em, choć cały zakres tonalny
    siedziałby w RAW.

    RAWka ma (zwykle?) 14 bitów na pikselu -- czyli pewnie i tyle potrafi matryca oddać.
    JPEG ma 8, choć naprawdę ma zwykle znacznie mniej. Najlepszy JPEG ma 8, a
    najdoskonalszy
    druk ma jeszcze o 1 czy 2 mniej. :) Tak więc z jednej RAWki można uzyskać kilka
    różnych
    JPEG, które połączone dać mogą niby HDR. :) Ale bezpośrednia obróbka tej RAWki dać
    powinna
    taką samą rozpiętość. :)

    > A jak będę miał aparat o rozpiętości 16EV i uzyskam obraz z jednego pliku, to Twój
    obraz złożony z trzech plików, będzie HDR-em a
    > mój nie?
    > A czymże się będa różnić?

    Numerem seryjnym matrycy? ;)

    > To ze zdjęcia końcowego wynika, czy zostało zrobione w technice HDR, czy nie.
    Aparat nie ma tutaj nic do rzeczy.
    > Po zdjęciu poznasz, czy jego rozpiętość tonalna został skompresowana, czy nie. Nie
    wyświetlisz na monitorze zdjęcia o rozpiętości
    > tonalnej16EV, bo nie ma takich monitorów.

    Monitory może i są, ale sterowniki do monitorów ,,komputerowych'' tyle nie niosą.
    (ja znam tylko z 24 bitami i 32, ale wówczas są 4 kanały -- RGB i [niesamiec] alfa,
    czyli przeźroczystość)

    Jeśli Samsung chwali się matrycami telewizyjnymi dającymi kontrast 1:miliona,
    mamy chyba przekroczenie 16EV z nawiązką. ;) 2^16=65536
    Milion to mniej więcej 2^20 -- 2^10 to ~tysiąc. :)

    Ale czy to naprawdę 20 bitów? ;) Toż tam może być tylko jeden bit. ;)
    Jasny piksel i ciemny -- i też można wówczas mieć kontrast jeden:miliona.
    Ile bitów na pikselu ma taka telewizyjna matryca -- trudno zgadnąć.
    Ponoć u Samsunga 1:miliona to tyle, co u Sony 1:33tsysięcy, a obie
    te firmy produkują matryce wspólnie...

    Próbowałem sił z telewizorami Samsunga. I mogę spokojnie powiedzieć, że to porażka.
    Tam nie tylko nie ma 14 bitów, ale nawet o 8 nie warto marzyć. :) Tam są 4 bity. ;)
    No... Może 6... ;) Tak przynajmniej prezentowały się moje pliki -- gradienty.
    2^14=16384

    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 102. Data: 2009-09-16 10:36:41
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Dariusz W." 9...@1...0.0.1

    > Podobno oko ludzkie czlowieka rejestruje zakres 20 EV stad

    Skąd te wieści?

    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 103. Data: 2009-09-16 17:04:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Sep 2009, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > RAWka ma (zwykle?) 14 bitów na pikselu

    "Zwykle" to od niedawna. Starsze lustrzanki z dolnej półki miały
    "zwykle" 12-bit (mimo, że np. Minolta do A1 i A2 dawała przetworniki
    14-bit, nawet nie wiem jak do A200)

    > -- czyli pewnie i tyle potrafi matryca oddać.
    > JPEG ma 8, choć naprawdę ma zwykle znacznie mniej.

    Dla porządku: pomijasz gammę.
    To nieelegancko ;>
    Jak chodzi o "dynamikę", rozumianą jako zakres jasności na którego
    krańcach *jeszcze* występują zmiany wartości, to nakładana z urzędu
    na JPG gamma (przy wszystkich wadach tego rozwiązania) akurat
    *tę* cechę poszerza.
    Mamy 8 bit, ale nieliniowe. To nie jest tożsame z 256-krotną
    różnicą wartości poziomów (mimo, że poziomów jest tylko 256,
    a porównujesz z 12- lub 14-bit RAW który ma zapis liniowy)

    pzdr, Gotfryd

  • 104. Data: 2009-09-16 17:44:47
    Od: d...@2...pl (Dariusz W.)

    Witaj !

    >Byc moze. :)

    >Czego sie nie da, tego sie nie da.
    >
    >A da sie wyciagnac literki, które utraciles z mego postu?
    >Nie ma ich. Tam, gdzie byly, sa znaki zapytania.
    >Mozna odtworzyc je, biorac pod uwage sasiednie literki? :)

    No to moze sprawdze to co piszesz ;)

    Uzupelnij brakujace literki wedlug Twojej teorii ;)

    x?5?y?tt?
    ?a?t?t??r
    4??5?g?e?

    Jak uzupelnisz prawidlowo przyznam Ci racje ;)

    >Gdy brak jednej litery -- odtworzenie jej zazwyczaj jest proste.

    Ok... Uzupelnij MI te 1 litere:

    nmOi?aWoped

    >Gdy brak polowy kadru -- wówczas wyobraznia, pedzel i farby... ;)

    Tak - Tylko to juz nie bedzie FOTOGRAFIA a o tym przeciez
    piszemy ;)

    >Gdy na ,,kilku'' pikselach brakuje jakiegos kanalu, mozna
    >ów kanal odtworzyc na podstawie tego, co jest dookola niego. :)

    A jak nie ma tych informacji ? Dorabiamy recznie - czyli
    domalowujemy ?

    >(oczywiscie wszystko trzeba najpierw ,,przycmic'', aby nie
    >wyjsc poza mozliwosci) Wiadomo, jaki jest sklad pikseli
    >sasiednich, wiadomo wiec, jak dopelnic piksel przepalony
    >w jakims kanale.

    Albo domalowujemy ;) Jak brak.

    >W uproszczeniu: Wez niebieski kij hustawki. Oswietl Sloneczkiem i zdejmij.
    >Tu i ówdzie moze dojsc do przepalów, ale wiedzac, jaki jest kolor kija,
    >widzac wyjscie poza zakres kanalu niebieskiego (czerwony i zielony jeszcze
    >zmieszcza sie) mozna piksel przyciemnic, dajac miejsce kanalowi
    >niebieskiemu i ów kanal stosownie dopasowac tak, aby kolor calego piksela
    >odpowiadal kolorowi pikseli sasiednich. Przy przepaleniach niewielkich
    >rozmiarów mozna spokojnie odtworzyc to, czego matryca nie dala. :)

    W praktyce na jednym zdjeciu wiele tracisz jak scena wymaga
    duzej rozpietosci tonalnej.

    Pisze o konkretnych brakach.

    Mozna domalowac ale litosci... zrozum ze jak masz
    RAW-a to nie przeskoczysz ograniczen przy 1 zdjeciu.

    > Jesli
    >nawet wszystkie kanaly wyjda poza zakres, mozna (na podstawie pikseli
    >sasiednich) cos rozsadnego zmalowac. :) (nierzadko zreszta w tych
    >miejscach nie ma niczego ciekawego)

    Piszesz o jakis ekstremalnych przypadkach jak cos jest jednokolorowe
    ale w praktyce jest wielokolorowe i masz wiele odcieni.

    To nie jest takie proste jak Ci sie wydaje.

    >A ze nijak to nie zastapi HaDRowania -- to prawda. :)
    >W sloneczny dzionek dynamika sceny zwykle wielokrotnie przekracza
    >mozliwosci matrycy. tu cien, tam pelne slonce... Podobnie z ulica w
    >swietle lampy swiecacej prosto w obiektyw. :)

    >I podtrzymuje to, co pisze. :)

    Napisales, ze
    "Czego sie nie da, tego sie nie da."

    To dlaczego twierdzisz ze sie da ;)
    Nie uwazasz, ze to nie zgadza sie z tym co piszesz wczesniej ?

    >Wejdzie wiele innych informacji, chocby data, która nie matryca nie daje,
    >ale zegarek.

    >Tego nie kwestionuje. :)

    >Watpie w to, ze potrafisz obrabiac fotki. :)

    Watpie czy wiesz co to bardzo dobrej jakosci zdjecie.
    Po prostu nie rozumiesz pewnych spraw i sie krecisz
    wokol blednej teorii wmawiania, ze da sie wyciagac cos z niczego.

    Oczywiscie domalowac recznie mozna wiele ale to nie o tym
    jest mowa ;)

    >Zazwyczaj.

    Dariusz W.

    Usun z e-mail znaki x.

  • 105. Data: 2009-09-16 20:19:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Gotfryd Smolik news" Pine.WNT.4.64.0909161855130.2028@quad

    > "Zwykle" to od niedawna. Starsze lustrzanki z dolnej półki miały
    > "zwykle" 12-bit (mimo, że np. Minolta do A1 i A2 dawała przetworniki

    OK. Zwykle od 12 do 14.

    > Dla porządku: pomijasz gammę.

    To znaczy?

> [...]
    > różnicą wartości poziomów (mimo, że poziomów jest tylko 256,
    > a porównujesz z 12- lub 14-bit RAW który ma zapis liniowy)

    Czyli wg Ciebie JPEG ile zmieści poziomów? :)

    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 106. Data: 2009-09-16 20:19:56
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Dariusz W." 9...@1...0.0.1