-
291. Data: 2010-12-17 09:57:07
Temat: Re: Problem z akumulatorem - d³ugie
Od: WS <L...@c...pl>
On 17 Gru, 01:35, "kogutek" <k...@v...pl> wrote:
> Esperyment Ci si udal. Potwierdzil wszysko co napialem. Akumulatror o 4 razy
> mniejszej pojemnosci ma 4 razy wieksza opornosc wewnetrzna.
No dobra, nie bede wredny i powiem ci dlaczego ten opor sie zmienia
(przy ladowaniu rosnie)
"Polaryzacja galwaniczna", to juz chyba w XIXw odkryli :) zobacz np.
http://www.fizyka.edu.pl/of/o39d1et2_rozw.pdf
Dlatego (pomijajac juz alternator) moj full naladowany aku samochodowy
(o pradzie rozruchowym z 800A) nie byl w stanie na rozladowanym w ~3/4
aku motocyklowym "wymusic" wiekszego pradu, choc biorac do obliczen
sume ich oporow wewn (liczonych przy rozruchu) + opor przewodow
powinienem zobaczyc tylko dym z miernika...
WS
-
292. Data: 2010-12-17 12:01:09
Temat: Re: Problem z akumulatorem - d³ugie
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2010-12-06 17:09, kogutek pisze:
>
>> Jeśli napięcie jest niższe, zwiększa
prąd wzbudzenia. Jeśli zbyt wysokie,
>> to zmniejsza. Oczywiście w granicach od zera do maksymalnego
prÄ…du wzbudzenia.
> Nie tak jest. To jest system zero jedynkowy. Za wysokie napięcie w instalacji
> prąd cewki wzbudzania =0, za niskie napiecie w instalacji prąd wzbudzania
> maksymalny wynikający z rezystancji i impedancji uzwojenia wzbudzania. Zmienia
> się tylko wypelnienie. Rozladowany akumulator wymusza niższe od nominalnego
> napiecie w instalacji. Czas wlączenia prądu w uzwojeniu wzbodzania jest dlugi.
> Akumulator naladowany czas wlaczenia pradu wzbudzania krotki. To typowy PWM.
> Duza czestotliwosc pzrelaczania i duza pojemnosc oraz stabilizujace dzialanie
> akumulatora powoduje że typowy miernik pokazuje stala wartosc. To czego nie
> widac na mierniku widac na oscyloskopie.
Pomijasz indukcyjność wzbudzenia. Owszem klucz jest sterowany zeroejdynkowo, zwykle z
dużą
częstotliwością (jako typowy PWM lub niekonecznie) i napięcie na wyjściu jest
prostokątne,
ale stała czasowa uzwojenia wzbudzenia powoduje, prze przyrost prądu w momencie
włączenia nie jest zbyt wielki, podobnie jak spadek przy wyłączeniu (w stanie
wyłączenia prąd płynie przez diodę, często zintegrowaną w kluczu.)
W rezultacie prąd wzbudzenia ma przebieg piłokształtny oscylujący około optimum,
a amplituda piły nie jest zbyt wielka. Mowa o norlmalnym, współczenym regulatorze.
Tak więc pomimo że sterowanie jest zerojedynkowe, to regulacja prądu jest niemal
liniowa :)
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
293. Data: 2010-12-17 18:55:10
Temat: Re: Problem z akumulatorem - d³ugie
Od: "kogutek" <k...@v...pl>
> On 17 Gru, 01:35, "kogutek" <k...@v...pl> wrote:
>
> > Esperyment Ci si udal. Potwierdzil wszysko co napialem. Akumulatror o 4 razy
> > mniejszej pojemnosci ma 4 razy wieksza opornosc wewnetrzna.
>
> No dobra, nie bede wredny i powiem ci dlaczego ten opor sie zmienia
> (przy ladowaniu rosnie)
> "Polaryzacja galwaniczna", to juz chyba w XIXw odkryli :) zobacz np.
> http://www.fizyka.edu.pl/of/o39d1et2_rozw.pdf
>
> Dlatego (pomijajac juz alternator) moj full naladowany aku samochodowy
> (o pradzie rozruchowym z 800A) nie byl w stanie na rozladowanym w ~3/4
> aku motocyklowym "wymusic" wiekszego pradu, choc biorac do obliczen
> sume ich oporow wewn (liczonych przy rozruchu) + opor przewodow
> powinienem zobaczyc tylko dym z miernika...
>
> WS
>
>
No to zazynamy od podstaw.
PRZEWODNOSC ELEKTROLITOW
1.Silnie zalezy od stezenia elektrolitu
2. Zalezy od temperatury.
Akumulator rozladowanu - stezenie eletrolitu niskie 1,16 g/l
Akumulatror naladowany - srezenie elektrolitu 1,27 g/l
Wniosek.
Akumulator naladowany ma mniejsza rezystancje wewnetrzna niz rozladowany. czyli
jest odwrotnie niz napisales.
Jony sa duze i ciezkie jesli by je porownac do elektronow. Ale im wyzsza
temperatura elektrolitu tym robia sie bardziej zwawe. Dlugo by pisac dlaczego.
Tak jest i jest to pewne.
Im cieplejszy akumulator tym ma mniejsza rezystancje wewnetrzna. Akumulator w
czasie ladowania i rozladowywania grzeje sie. Akumulator nie jest urzadzeniem
pracujacym bez strat, Straty to cieplo. okolo 10% pobieranej lub dostarczanej do
akumulatora energii zamienia sie na cieplo i podgrzewa alaktrolit.
Nie mam pojecia co chciales udowodnic swoja odpowiedzia. Chyba tylko to ze
piszesz o rzeczach na ktorych sie zwyczajnie nie znasz. Przyklad jaki podales,
ten z doswiadczeniem z wodnym roztworem siarczanu miedzi nie odnosi sie do
procesow zachodzacych w akumulatorze olowiowym. Chyba ze udowodnisz wystepowanie
w nim pasywacji elektrod. W wymuszeniu wiekzsego pradu pzreszkadzala rezystancja
wewnetrzna i roznica napiec pomiedzy zrodlem a odbiornikiem. Jak bym byl na
Twoim miejscu to zanim bm zjadl ze wstydu klawayure napisal bym" Kogutek masz
racje. Mylilem sie. Ale dobrze ze na ciebie trfilo i teraz juz wiem jak to jest
w rzeczywistosci."
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
294. Data: 2010-12-17 19:20:29
Temat: Re: Problem z akumulatorem - d³ugie
Od: "kogutek" <k...@v...pl>
> On 17 Gru, 01:35, "kogutek" <k...@v...pl> wrote:
>
> > Esperyment Ci si udal. Potwierdzil wszysko co napialem. Akumulatror o 4 razy
> > mniejszej pojemnosci ma 4 razy wieksza opornosc wewnetrzna. 16 x 4 = 64. Wez
> > akumulator o zblizonej pojemnosci i zmierz jeszcze raz a pzrekonasz sie ze mam
> > racje. W zasadzie to Ty juz wiesz ze mam racje. Jeszcze sie droczysz. Skoda ze
> > nie podales jakie plynely prady do minuty i osiemnastu sekund.
>
> e... juz mi sie nie chce ;)
>
> pisales, ze zwiekszenie mocy alternatora ma wplyw na czas
> (do)ladowanai aku, bo laduje max pradem jaki daje (czyli alternator
> pracuje na mocy max), wiec "zwiekszylem" alternator ~5x
> Mial sie spalic bezpiecznik(miernik)...
> Dalem ci link do przebiegow na oscyloskopie, to mowisz, ze nie taki
> regulator i... odsylasz do opisu takiego samego :)
>
> do 1:18 (jak latwo sie domyslic) prad byl zero, wtedy wlaczylem "+"
> ladowania do aku samochodowego, a nie chcialo mi sie przeliczac czasu
> (na wypadek gdybys np. chcial zrzuty ekranu z filmu wraz z
> czasem :) )
>
> Wymysliles sobie modele typu "aku to idealne zrudlo pradu z
> opornikiem 0.01oma, alternator to "czarna skrzynka", ktorej jesli na
> wejscie (wzbudz.) damy +14V to na wyjsciu w czasie zero mamy max
> napiecie, jak damy 0, to od razu ono zanika..., tylko, proste
> doswiadczenie z kondenstaorem i dioda wykazalo, ze nic takiego nie
> wystepuje...
>
>
> WS
A moze nieprawde napisalem o tym zwiekszeniu mocy alternatora? Zrobiles bardzo
pozyteczne doswiadczenie. Bylo sporo glosow ze po odpaleniu to trzy ampery plyna
do akumulatora. Ciekawe gdzie podziali sie ich autorzy? I nagle sam sie
pzrekonales że do 4 razy mniejszego akumulatora plynie duzo wiecej. Napisz
prawde. Na jaki prad liczyles przed doswiadczeniem? Nie wymuslilem sobie ze
akumulator jest zrodlem o bardzo malej rezystancji wewnetrznej. Policzylem i
inaczej nie chce wyjsc. Sam mozesz to zrobic. Jka bedziesz mial zrodlo o
mapieciu 10V i rezystancji wewnetrznej 1om, to jaki maksymalny prad bedziesz w
stanie z tego zrodla pobrac? A ja to samo zrodlo bedzie mialo rezystancje
wewnetrza 0,1 oma, to jaki bedzie maksymalny prad> A jak 0,01oma?
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
295. Data: 2010-12-18 01:52:43
Temat: Re: Problem z akumulatorem - długie
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Wed, 08 Dec 2010 07:25:03 +0100, MarcinJM napisał(a):
>>> A o co tobie konkretnie chodzi, bom w lekkiej rozterce?
>>
>> A którego słowa nie rozumiesz?
>
> Nie widze zwiazku pomiedzy _sposobem_ regulacji napiecia z tym, co
> napisalem.
A, PWM to według Ciebie regulowanie napięcia?
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
296. Data: 2010-12-18 01:53:42
Temat: Re: Problem z akumulatorem - długie
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Wed, 08 Dec 2010 00:07:22 +0100, Krzysiek Kielczewski napisał(a):
>>> Z dziwnie uwalonym regulatorem napiecia przez chwilę nie da rady?
>> Nie ma szans.
> A czemu?
Bo alternator to proądnica samowzbudna któa z definicji ma samoczynne
zabezpieczenie nadprądowe.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
297. Data: 2010-12-18 01:54:47
Temat: Re: Problem z akumulatorem - długie
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Tue, 07 Dec 2010 12:53:10 +0100, Filip KK napisał(a):
> No i super. A co zrobiłbyś z akumulatorem bezobsługowym, którego nie
> dałoby się naładować? Zaznaczę, że jak miernik wskazuje (bez obciążenia
> aku) 12V z haczykiem, wcale nie oznacza że aku jest naładowany, bo może
> mieć niewystarczającą pojemność by odpalić np. dużego diesla.
Jak to co? Zafundował bym mu cykl odsiarczaniający.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
298. Data: 2010-12-18 01:55:01
Temat: Re: Problem z akumulatorem - długie
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Wed, 08 Dec 2010 01:17:49 +0100, Filip KK napisał(a):
> Popsuty od czego? Sprawna instalacja w samochodzie nie mogła go zepsuć,
Owszem, mogła.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
299. Data: 2010-12-18 01:56:08
Temat: Re: Problem z akumulatorem - d³ugie
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Wed, 08 Dec 2010 01:01:35 +0100, Filip KK napisał(a):
>> Weź FilpKKu się naucz co to moc i w czym sie ją mierzy...
>>
> Wiem co to moc Płaszczko i w czym się ją mierzy.
KŁAMIESZ! UDOWODNIJ!!!
P, MSPANC.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
300. Data: 2010-12-18 01:56:34
Temat: Re: Problem z akumulatorem - d³ugie
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Wed, 08 Dec 2010 00:16:22 +0100, Karolek napisał(a):
>> Cholera, taki regres? Toż MZ-ki miały szczotki...
> Czemu regres?
> Przeciez w zalozeniu chodzi o totalna bezobslugowosc.
The assumptions are mother of the fuck-ups.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++