    From: "zbyszek" <z...@o...eu>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pomoc w zrozumieniu działania układu.
    Date: Thu, 12 Feb 2009 20:41:53 +0100

    > Chciałbym zrobić taki układ. Program działania byłby taki
    >
    > 10 Start
    > 15 Rozewrzyj obwód
    > 20 Czytaj temperaturę i zapisz ją do zmiennej t
    > 30 If t>=60 then goto 15 else goto 40
    > 40 If t<=50 then goto 50 else go to 20
    > 50 Zewrzyj obwód w którym jest 12V 0,012A możesz załączyć przekaźnik,
    > optotriak cokolwiek.
    > 60 Goto 20.
    >
    > Jeżeli się nie pomyliłem to, to ten układ poprzez DS1821 ma załączać (
    > zewrzeć 2 wyjścia )obwód w którym jest 12V 0,012A gdy temperatura spadnie
> [...]

    Odnośnie sterowania typu włącz/wyłącz lepiej przeczytaj i weź tranzystorek
    typu N MOSFET - łatwiej zrozumieć
    http://www-g.eng.cam.ac.uk/mmg/teaching/linearcircui
    ts/mosfet.html

    W nich przepływem prądu od D(drain)(+) do S(source)(-) steruje napięcie
    przyłożone na G (gate) wzg nóżki S,
    a te wejście G przyjmij że nie pobiera żadnego prądu - tylko "mierzy"
    napięcie V g-s.

    Jeśli to napięcie Vgs>Vgs(th) dla tranzystorka to oporność D-S robi sie
    bardzo bardzo mała a jeśli napięcie
    jest mniejsze niż graniczne Vgs(th) to oporność pomiędzu D-S jest bardzo
    bardzo duża - prawie rozwarcie.

    Np popatrz na http://zefiryn.tme.pl/dok/a03/irlr8721pbf.pdf Vgs(th)=1.35
    do 2.35 V czyli
    dla Vgs<1.35 nie płynie prąd od D do S
    dla Vgs> 2.35 zaczyna płynąć (na stronie 3 tego pdf zobaczysz krzywą jaki
    jest prąd wzg Vgs) i im wyższe
    Vgs tym mniejsza oporność D-S. W tym tranzystorku co podałem dla Vgs=4.5V
    opornośc wynosi już tylko 10mili Ohmów!!
    - a prąd max 20A do 46A. Pamiętaj tylko o max napięciu D-S 30V.

    Skoro umiesz DS1821 zaprogramować to reszta jest prosta
    (http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS1821.pdf)

    Twoje planowane obciążenie jest bardzo małe 12mA ale napięcie przekracza
    5.5V (max dla DS1821)
    więc trzeba coś dać na wyjścieaby separowało to napięcie, np.n mosfet
    1. do DQ (ds1821) podłączasz opornik 10k do +5V,
    2. do DQ (ds1821) podłączasz nóżkę G mosfeta irlr8721
    3. nóżkę S (irlr8721) do masy
    4. nóżka D (irlr8721) załącza twoje obciążenie zwierając się do masy -
    obciążenie załączasz pomiędzy D a +12V
    - masz do dyspozycji kiladziesiąt Amperów.

    zbyszek