  • 1. Data: 2009-02-12 15:39:08
    Temat: Pomoc w zrozumieniu działania układu.
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Witam wszystkich, od czasu do czasu coś tam sam próbuje sklecić i jakoś mi
    to wychodzi, ale ciągle nie rozumiem dokładnie jak działa tranzystor i jak
    go prawidłowo używać.
    Generalnie na chłopski rozum, doszedłem do tego, że taki PNP działa tak, że
    do emitera podłączamy + ( wiem, że to nie do końca tak ale na razie tylko
    tyle pojmuje) do kolektora minus i teraz jak się pojawi jakieś napięcie na
    bazie, to zaczyna płynąć prąd miedzy emiterem a kolektorem. Im wyższe
    napięcie tym większy prąd zaczyna płynąć ( a może napięcie, bo prąd zależy
    od napięcia i odwrotnie U=R/I).
    Teraz jak to ogarnąć bo jest też jakiś współczynnik wzmocnienia czy coś
    takiego tranzystora który mówi o tym, że jak podamy napięcie na bazie to
    prąd będzie ileś tam razy większy ale co będzie z napięciem ?

    Ok to przechodzimy do przykładu jest sobie układ:
    http://sklep.avt.com.pl/photo/_pdf/AVT1261.pdf
    pomijamy cały układ "prostowania" i obniżania napięcia interesuje mnie tylko
    sam DS1821 i sterowanie.
    Zakładam, że do DS jest podane napięcie 5V o maksymalnym prądzie 1 amper.
    Na 3 nodze termostatu jak przekroczymy zadaną temperaturę pojawi się "stan
    wysoki"
    Posiłkując się datasheetem
    http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS1821.pdf
    na stronie 15 odczytuje, że to będzie +5V ( choć tam tak dziwnie napisali że
    mniej niż 5,5V lub Vdd+0,3 czyli jak Vdd 5V to 5,3?)
    Ok, teraz z nogi 3 przez rezystor idzie do bazy tranzystora.
    Po co jest ten rezystor R6 2,2k. Ma on zadanie obniżyć napięcie czy co?
    Jakie będzie prąd ?
    Pytanie głupie ale nie potrafię odczytywać parametrów z datasheetów.
    Ten termostat to jeszcze, ale już BC557 to zupełnie nie rozumiem
    http://www.nxp.com/acrobat_download/datasheets/BC556
    _557_4.pdf
    Pełno danych, które nie wiem jak ugryźć.Np kiedy BC557 zaczyna puszczać
    napięcie, ale jak dobrać napięcie na bazie żeby BC557 działał jak przekaźnik
    ( a może tak się nie da?)
    Sam układ chyba się domyślam jak działa, ale podobnego nie potrafię
    stworzyć bo nie wiem jak to wszytko policzyć.
    Bo tak jak na 3 nodze pojawi się napięcie to BC557 zaczyna przewodzić od
    emitera do kolektora i napięcie które czekało w linie gdzie jest dioda led
    D5 zaczyna płynąc, zaczyna wykonywać prace i dioda zaczyna świecić i
    równocześnie optotriak MOC3020 zaczyna działać bo może przez niego płynąć
    prąd.
    No i są jeszce te rezystory które zmniejszają napięcie, ale nadal nie wiem
    jak to policzyć bo brakuje mi wiadomych ( cały czas ma na myśli wzór U=R/I).
    Jak np policzyć jaki maksymalny prąd będzie płynąć przez cały ten układ tzn.
    jaki trzeba dobrać zasilacz?

    Uff chyba tyle.

  • 2. Data: 2009-02-12 16:12:17
    Temat: Re: Pomoc w zrozumieniu działania układu.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Stolat" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Generalnie na chłopski rozum, doszedłem do tego, że taki PNP
    > działa tak, że

    Latwiej sie tlumaczy na NPN

> [...]
    > emiterem a kolektorem. Im wyższe napięcie tym większy prąd
    > zaczyna płynąć ( a może napięcie, bo prąd zależy od napięcia i

    Prawie dobrze.
    Jesli napiecie C-E jest wysokie [tzn choc kilka V], to
    przepuszczany prad zalezy od pradu bazy. Wspolczynnik wzmocnienia
    beta lub h21e, ktory jest rzedu 50-500
    mowi ile razy wiecej.

    A prad bazy zalezy od napiecia Ube - i to zlacze podobnie jak dioda
    jest bardzo nieliniowe.
    Tzn po przekroczeniu 0.6V [dla krzemu] prad gwaltownie rosnie.
    O jakiejs rezystancji mozna mowic jedynie dla bardzo malych zmian
    napiecia.

    > http://sklep.avt.com.pl/photo/_pdf/AVT1261.pdf

    A tu wez pod uwage ze tranzystor pracuje w ukladzie "wspolny
    kolektor" czy jak kto woli - wtornik emiterowy.
    Kolektor jest podlaczony do zasilania [masy], za to emiter do
    obciazenia.

    Bedzie upierdliwie tlumaczyc, bo PNP. "napiecie" nalezy rozumiec
    wzgledem plusa zasilania.
    Tworzy takie swoiste sprzezenie zwrotne: jesli na bazie pojawi sie
    napiecie [tu niski potencjal], to tranzystor by sie otworzyl.
    Ale jak sie otworzy i puszcza prad, to rosnie napiecie na
    obciazeniu czyli takze na emiterze [tzn spada potencjal].
    Spada wiec napiecie Ube - czyli tranzystor sie zamyka.

    No i efekt koncowy jest taki ze tranzystor otwiera sie na tyle,
    zeby Ube wynosilo ok 0.6-0.7V [w zasadzie z minusem - potencjal na
    bazie nizszy niz na emiterze],
    czyli napiecie na obciazeniu jest niemal rowne napieciu wejsiowemu.
    Wzmocnienie napieciowe jest nieco nizsze od 1.

    Za to prad plynie wiekszy niz przez baze.

> [...]
    > Ok, teraz z nogi 3 przez rezystor idzie do bazy tranzystora.
    > Po co jest ten rezystor R6 2,2k. Ma on zadanie obniżyć napięcie

    W zasadzie niepotrzebny. Ot, na wszelki wypadek.

    > Jakie będzie prąd ?

    Przez baze praktycznie zerowy. Tranzystor bedzie zamkniety i LED
    sie nie zaswieca.

    Za to jak nozka DS bedzie w stanie niskim, to przez baze poplynie
    prad, tranzystor sie otworzy na tyle zeby na emiterze potencjal
    spadl
    do ~0.7V, i LED sie zaswieca.

    J.

  • 3. Data: 2009-02-12 17:05:50
    Od: "news" <d...@w...pl>

    Musisz poczytać np. w internecie podstaw elektroniki, bez tego ani rusz...

  • 4. Data: 2009-02-12 17:40:42
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Użytkownik "news" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Musisz poczytać np. w internecie podstaw elektroniki, bez tego ani rusz...

    Hehe już próbowałem, ale na razie wyjaśnienia są dla mnie zbyt "trudne".
    No ale dalej szukam :).
    A propos tranzystora to tutaj znalazłem fajne wytłumaczenie jego działania
    :).
    http://wow33.republika.pl/tranz.htm
    No tak ale to może być dobre w podstawówce:)

    Chciałbym zrobić taki układ. Program działania byłby taki

    10 Start
    15 Rozewrzyj obwód
    20 Czytaj temperaturę i zapisz ją do zmiennej t
    30 If t>=60 then goto 15 else goto 40
    40 If t<=50 then goto 50 else go to 20
    50 Zewrzyj obwód w którym jest 12V 0,012A możesz załączyć przekaźnik,
    optotriak cokolwiek.
    60 Goto 20.

    Jeżeli się nie pomyliłem to, to ten układ poprzez DS1821 ma załączać (
    zewrzeć 2 wyjścia )obwód w którym jest 12V 0,012A gdy temperatura spadnie
    poniżej 50, a rozłączać gdy wzrośnie powyżej 60.

    DS1821 już umiem oprogramować.

    Pozdrawiam Michał

  • 5. Data: 2009-02-12 17:52:49
    Od: othello <b...@v...com>

    Stolat wrote:
> [...]
    > bazie, to zaczyna płynąć prąd miedzy emiterem a kolektorem. Im wyższe
    > napięcie tym większy prąd zaczyna płynąć ( a może napięcie, bo prąd zależy

    Nie zupelnie tak: U= I*R

    Proponowalbym zagladnac chocby tu:
    http://www.dzikie.net/index.php?art=podstawy_elektro
    niki&ap=4&cpage=1
    Pozwoli ci zrozumiec roznice pomiedzy applikacja tranzystora jako
    wzmacniacz a innym zastosowaniem jako przekaznik/wylacznik, w ang.
    literaturze generalnie jako "switch".
    Dowiesz sie kiedy i co kontroluje sie napieciem a kiedy pradem.

    Inne miejsca do odwiedzenia:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Tranzystor
    http://www.zen22142.zen.co.uk/Design/bjtsw.htm
    http://www.electronics-tutorials.ws/transistor/tran_
    4.html
> [...]
    > http://sklep.avt.com.pl/photo/_pdf/AVT1261.pdf
    > pomijamy cały układ "prostowania" i obniżania napięcia interesuje mnie tylko

    Podejzewam ze traktujesz DS jako element podobny do tranzystora.
    Owszem ma obudowe podobna do tranzystora; i tu konczy sie jego czesc
    wspolna z tranzystorem.
    > Zakładam, że do DS jest podane napięcie 5V o maksymalnym prądzie 1 amper.
    > Na 3 nodze termostatu jak przekroczymy zadaną temperaturę pojawi się "stan
    > wysoki"
    I to ci na razie powinno wystarczyc!
    > Posiłkując się datasheetem
    > http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS1821.pdf
    > na stronie 15 odczytuje, że to będzie +5V ( choć tam tak dziwnie napisali że
    > mniej niż 5,5V lub Vdd+0,3 czyli jak Vdd 5V to 5,3?)

    Obojetne jest co by tam nie bylo - w dalszym ciagu jest to stan "wysoki"
    W elektronice cyfrowej masz z reguly dwa stany 'niski'
> [...]
    > D5 zaczyna płynąc, zaczyna wykonywać prace i dioda zaczyna świecić i
    > równocześnie optotriak MOC3020 zaczyna działać bo może przez niego płynąć
    Dokladnie tak...
    > No i są jeszce te rezystory które zmniejszają napięcie,
    W zasadzie w wiekszosci zastosowan rezystory ograniczaja prad...

    emarcus

  • 6. Data: 2009-02-12 19:41:53
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

> [...]
    > zewrzeć 2 wyjścia )obwód w którym jest 12V 0,012A gdy temperatura spadnie
    > poniżej 50, a rozłączać gdy wzrośnie powyżej 60.

    Odnośnie sterowania typu włącz/wyłącz lepiej przeczytaj i weź tranzystorek
    typu N MOSFET - łatwiej zrozumieć
    http://www-g.eng.cam.ac.uk/mmg/teaching/linearcircui
    ts/mosfet.html

    W nich przepływem prądu od D(drain)(+) do S(source)(-) steruje napięcie
    przyłożone na G (gate) wzg nóżki S,
    a te wejście G przyjmij że nie pobiera żadnego prądu - tylko "mierzy"
    napięcie V g-s.

    Jeśli to napięcie Vgs>Vgs(th) dla tranzystorka to oporność D-S robi sie
    bardzo bardzo mała a jeśli napięcie
    jest mniejsze niż graniczne Vgs(th) to oporność pomiędzu D-S jest bardzo
    bardzo duża - prawie rozwarcie.

    Np popatrz na http://zefiryn.tme.pl/dok/a03/irlr8721pbf.pdf Vgs(th)=1.35
    do 2.35 V czyli
    dla Vgs<1.35 nie płynie prąd od D do S
    dla Vgs> 2.35 zaczyna płynąć (na stronie 3 tego pdf zobaczysz krzywą jaki
    jest prąd wzg Vgs) i im wyższe
    Vgs tym mniejsza oporność D-S. W tym tranzystorku co podałem dla Vgs=4.5V
    opornośc wynosi już tylko 10mili Ohmów!!
    - a prąd max 20A do 46A. Pamiętaj tylko o max napięciu D-S 30V.

    Skoro umiesz DS1821 zaprogramować to reszta jest prosta
    (http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS1821.pdf)

    Twoje planowane obciążenie jest bardzo małe 12mA ale napięcie przekracza
    5.5V (max dla DS1821)
    więc trzeba coś dać na wyjścieaby separowało to napięcie, np.n mosfet
    1. do DQ (ds1821) podłączasz opornik 10k do +5V,
    2. do DQ (ds1821) podłączasz nóżkę G mosfeta irlr8721
    3. nóżkę S (irlr8721) do masy
    4. nóżka D (irlr8721) załącza twoje obciążenie zwierając się do masy -
    obciążenie załączasz pomiędzy D a +12V
    - masz do dyspozycji kiladziesiąt Amperów.

    zbyszek

  • 7. Data: 2009-02-12 20:29:36
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Użytkownik "othello" <b...@v...com> napisał w wiadomości

    > Im wyższe >> napięcie tym większy prąd zaczyna płynąć ( a może napięcie,
    > bo prąd zależy
    >
    > Nie zupelnie tak: U= I*R
    No zgadza się pomyłka. Nie mam tego wzrou we krwii .:)

> [...]
    > literaturze generalnie jako "switch".
    > Dowiesz sie kiedy i co kontroluje sie napieciem a kiedy pradem.

    O właśnie coś takiego będzie OK, na początek.
    Możliwe, że z czasem dojrzeję do dogłębnego przestudiowania zagadnienia.

    > Podejzewam ze traktujesz DS jako element podobny do tranzystora.
    > Owszem ma obudowe podobna do tranzystora; i tu konczy sie jego czesc
    > wspolna z tranzystorem.

    Nie traktuje go tak. Wiem jak zaprogramować go i wiem, że na nodze DQ
    pojawia się stan wysoki i niski :) i że trzeba go zasilać od +2 do +5,5V :).

    Pozdrawiam Michał.

  • 8. Data: 2009-02-12 20:36:16
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > zalezy od pradu bazy. Wspolczynnik wzmocnienia beta lub h21e, ktory jest

    No tak ale ten prąd z niczego się nie bierze? tzn jeżeli mamy wzmocnienie 50
    razy to jak na bazie pojawi się
    1A to rozumiem że prąd między C-E będzie 50A?
    A jak zasilacz ma tylko 2 A? To będą 2A czy jak?

> [...]
    > Tzn po przekroczeniu 0.6V [dla krzemu] prad gwaltownie rosnie.
    > O jakiejs rezystancji mozna mowic jedynie dla bardzo malych zmian

    Tej części na razie nie rozumiem, jak i poniższych wpisów.
    A reszta też czeka na przetrawienie, dostałem trochę linków i powoli cos mi
    zaczyna świtać ale to wymaga przetrawienia.
    Dziękuje bardzo za pomoc.

    Pozdrawiam Michał

  • 9. Data: 2009-02-12 21:31:42
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > opornośc wynosi już tylko 10mili Ohmów!!
    > - a prąd max 20A do 46A. Pamiętaj tylko o max napięciu D-S 30V.

    Ok,rozumiem co napisałeś, link jest bardzo pomocny.

> [...]
    > obciążenie załączasz pomiędzy D a +12V
    > - masz do dyspozycji kiladziesiąt Amperów.

    Ja nieprecyzyjnie to wyjaśniłem.
    W skrócie jest sobie sterownik pieca i ma on wyjście ( 2 przewody)do
    termostatu pokojowego.
    Normalnie to wyjście jest zwarte przez zworkę.
    A termostat pokojowy może je zwierać i rozwierać.
    Dzisiaj dzwoniłem do producenta tego sterownika i pytałem się jakie jest
    napięcie na wyjściu i jaki prąd.
    Odpowiedział 12V i że jest tam opornik 1k.
    Mówił, że to wyjście można zwierać przekaźnikiem.
    Tylko tyle wiem, do pieca będe miał dostęp dopiero w sobotę a do netu w
    poniedziałek :)

    Ok to ja sobie wymyśliłem że tam jest 12V i prąd rzędu I=U/R czyli I=12/1000
    to daje nam 0,012A.
    Czy jak będziemy zasilać ten układ przez to wyjście, to czy napięcie które
    będzie przepływać przez nasze tranzystory "wracając" nie będzie włączać tego
    wyjścia?
    Bo może się okazać, że tego DS1821 trzeba będzie zasilać osobno i dopiero
    DS1821 przez tego Mosfeta będzie zwierać to wyjście.
    To ma być układ prosty i tani, bo będe potrzebować tego 3 egzemplarze

    Pozdrawiam Michał

  • 10. Data: 2009-02-12 23:33:19
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    > Twoje planowane obciążenie jest bardzo małe 12mA ale napięcie przekracza
    > 5.5V (max dla DS1821)
    > więc trzeba coś dać na wyjścieaby separowało to napięcie, np.n mosfet

    Ok przyjmujemy że zasilanie układu to 12V, tak?

    > 1. do DQ (ds1821) podłączasz opornik 10k do +5V,
    Do nogi DQ podłączam opornik 10k a drugą nogę gdzie?
    I dlaczego 10k?

    > 2. do DQ (ds1821) podłączasz nóżkę G mosfeta irlr8721
    rozumiem że opornik i nóżka G spotykaja sie w pukncie DQ

    > 3. nóżkę S (irlr8721) do masy
    Ok

    > 4. nóżka D (irlr8721) załącza twoje obciążenie zwierając się do masy -
    > obciążenie załączasz pomiędzy D a +12V
    > - masz do dyspozycji kiladziesiąt Amperów.

    Czyli prąd będzie płyną od +12V poprzez D aż do S

    Ok, jakbym potrzebował tylko powiedzmy 0,012A to moge np taki bs170?