  • Data: 2009-02-13 07:22:15
    Temat: Re: Pomoc w zrozumieniu działania układu.
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki) szukaj wiadomości tego autora

    Stolat <c...@g...pl> wrote:

    > Generalnie na chłopski rozum, doszedłem do tego, że taki PNP działa tak, że
    > do emitera podłączamy + ( wiem, że to nie do końca tak ale na razie tylko
    > tyle pojmuje) do kolektora minus i teraz jak się pojawi jakieś napięcie na
    > bazie,

    Napięcie na bazie względem emitera. Napięcie zawsze jest względem czegoś.

    Tak jak ci już ktoś napisał - w tranzystorach bipolarnych po osiągnięciu
    napięcia bazy względem emitera 0,6V prąd zaczyna szybko rosnąć. I trzeba
    go ograniczyć (najprościej rezystorem).

    > to zaczyna płynąć prąd miedzy emiterem a kolektorem.

    Prąd, którego wartość = prąd bazy * wzmocnienie.

    > Im wyższe napięcie

    Prąd.

    > tym większy prąd zaczyna płynąć ( a może napięcie

    Rozpatrujemy prąd, napięcia na razie nie mieszajmy.

    > Teraz jak to ogarnąć bo jest też jakiś współczynnik wzmocnienia czy coś
    > takiego tranzystora który mówi o tym, że jak podamy napięcie na bazie to
    > prąd będzie ileś tam razy większy

    Współczynnik wzmocnienia prądowego mówi o tym, ile większy będzie prąd
    kolektora względem prądu bazy. Np. jeżeli przez bazę (względem emitera)
    puścisz prąd 4mA a wzmocnienie tranzystora wynosi 200, to prąd kolektora
    (też płynący przez emiter) wyniesie 400mA.

    > ale co będzie z napięciem ?

    Napięciem gdzie? Na tranzystorze, czy na odbiorniku?

    > Zakładam, że do DS jest podane napięcie 5V o maksymalnym prądzie 1 amper.

    Prądu ten DS weźmie sobie ile zechce.

    > na stronie 15 odczytuje, że to będzie +5V ( choć tam tak dziwnie napisali że
    > mniej niż 5,5V lub Vdd+0,3 czyli jak Vdd 5V to 5,3?)

    To napięcie wejściowe, zignoruj. Interesuje cię zwrot "open drain". W skrócie
    oznacza on, że w jednym stanie wyjście ma wysoką impedancję (nie jest źródłem
    prądu) a w drugim "zwiera do masy" i pozwala na popłynięcie prądu.

    > Po co jest ten rezystor R6 2,2k. Ma on zadanie obniżyć napięcie czy co?
    > Jakie będzie prąd ?

    Ma za zadanie ustawić prąd bazy tranzystora. Jeżeli wyjście jest aktywne to
    jest zwierane do masy (to wynika z datasheeta tego DS-a). Trzeba ograniczyć
    prąd bazy tranzystora żeby go nie zniszczyć.

    > jak dobrać napięcie na bazie żeby BC557 działał jak przekaźnik
    > ( a może tak się nie da?)

    Generalnie to dobierasz prąd bazy - do nasycenia.

    > Bo tak jak na 3 nodze pojawi się napięcie to BC557 zaczyna przewodzić od
    > emitera do kolektora i napięcie które czekało w linie gdzie jest dioda led
    > D5 zaczyna płynąc,

    Napięcie nigdy nie płynie. Napięcie występuje między dwoma punktami. Jak
    różnica ciśnień w rurze w której wstawiono membranę. Usuniemy membranę i
    ta różnica ciśnień sprawi, że woda zacznie płynąć a różnica ciśnień będzie
    mniejsza. Tak to działa w elektronice.

    > zaczyna wykonywać prace

    Pracę wykonuje prąd płynący z powodu istnienia różnicy potencjałów (napięcia).

    > No i są jeszce te rezystory które zmniejszają napięcie,

    Rezystory (jak zwężki w rurze) ograniczają płynący prąd. Jeżeli znamy napięcie,
    jakie zostanie dla rezystora po włączeniu go w obwód, możemy obliczyć dla danego
    prądu rezystancję - to najczęstszy przypadek. Np. bateria 12V i biała, superjasna
    dioda LED, na której występuje spadek napięcia 3.4V i chcemy ograniczyć prąd do
    20mA. Dla rezystora zostaje 12V - 3.4V = 8.6V, z prawa ohma liczymy: R = U / I =
    8.6V / 0.02A = 430ohm.

    Poczytaj o prawie Ohma i prawach Kirchoffa - napięciowym i prądowym.

    --
    http://www.extreme-photo.pl/