    From: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Pierwszeństwo przejazdu.
    Date: Mon, 15 Feb 2010 00:06:35 +0100

    W dniu 13.02.2010 11:14, marjan pisze:

    > Zmartwił mnie wczoraj fakt nieznajomości przepisów przez kierownika
    > jakiegoś SUVa na podwarszawskich tablicach. Sytuacja wyglądała następująco:
    >
    > Kraków, skrzyżowanie ul. Pilotów z Wieniawskiego (lewy górny róg na
    > rysunku) i Widną (prawy dolny róg na rysunku):
    >
    > http://student.agh.edu.pl/~marjan/pms/cross.jpg

    Sytuacja (trochę tylko) podobna do omawianej dwa tygodnie temu w
    programie "Jedź bezpiecznie" na skrzyżowaniu
    Grochowska/Wilka-Wyrwińskiego/Olszyny/Brodowicza (rzut beretem od
    miejsca Twojej "przygody"):

    http://ww6.tvp.pl/6287,20100201957821.strona (druga część programu).

    Różnica jest taka, że na Wilka-Wyrwińskiego są dwa pasy do skrętu w
    lewo, więc kierujący uważają, że ich ulica jest "główniejsza" i nie
    ustępują pierwszeństwa skręcającym w prawo z Grochowskiej!

    Zapewne - zdaniem niektórych dyskutujących - wszyscy łamiący przepisy
    (wymuszający pierwszeństwo skręcając w lewo) to piewcy "zdrowego
    rozsądku" i "kultury", bo "usprawniają ruch", a Ci, którzy próbują
    wyjechać z Grochowskiej (na której natężenie ruchu jest faktycznie o
    rząd wielkości mniejsze) egzekwując oczywiste dla nich pierwszeństwo to
    "buractwo". Do tego prowadzi ignorowanie PoRD - gdyby wszyscy znali
    przepisy, taka sytuacja nie mogłaby mieć miejsca. Paradoksem jest fakt,
    że wszyscy "miejscowi" grzecznie uznali sytuację za normalną i czekają
    jak sieroty na Grochowskiej, ustępując pierwszeństwa skręcającym w lewo,
    a jak pojawi się ktoś, kto nie zna "lokalnych zasad" i jedzie na
    pewniaka w prawo, to zostaje otrąbiony.

    W 90% skręcając w prawo w ulicę dwupasmową zajmuję prawy pas ruchu,
    robiąc miejsce na lewym pasie dla skręcających z przeciwka w lewo.
    Czasem jednak zdarza się, że to nie jest logiczne. Np. skrzyżowanie
    Stoczniowców/Nowohuckiej/Saskiej: na Nowohuckiej korek, chcąc zdążyć
    przejechać na moim zielonym ze Stoczniowców nie czekam "w sznurku"
    skręcających w prawo na prawy pas, tylko zajmuję miejsce na lewym pasie
    - ci z przeciwka i tak przeważnie czekają, aż przejadą jadący prosto ze
    Stoczniowców w Saską. Gdyby nie to, czekałbym kolejną zmianę świateł do
    włączenia się do korka na Nowohuckiej, ale po co?

    Marek