    Date: Sat, 12 Dec 2015 21:45:23 +0100
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Perełka pewnego forum...

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Odry i Riady byly tak zmontowane. A sami tego nie wymyslelismy, tylko
    > pewnie z amerykanskich podpatrzone. A oni uzyli, bo lepsze.
    >
    > Tylko to jednak byl cienki drucik, owiniety na kwadratowym bolcu,
    > zloconym, fabrycznie nowym. Na rogach tego kwadratu byl styk, ktorego
    > kombinerki nie zapewnia.

    Podstawową zaletą połączenia owijanego jest możliwość jego szybkiego
    stosowania w gęstwinie innych przewodów, łączówek. Lutownicą nie
    podejdziesz, bo przytopisz izolację innych przewodów. Pistoletem do
    owijania (wraperem) wciskasz się w kłębowisko makaronu i "bzzzyk".
    Niestety, drut do owijania też nie był byle jaki. W centrali E10A,
    produkcji poznańskiej Teletry była używana szwedzka lub niemiecka
    krosówka, ze srebrzonych drutów, w teflonowej izolacji. Nasza krajowa
    potrafiła nieźle zaskoczyć, np. miała nadtopioną izolację na znacznej
    długości i losowo zwierała, bo żyła wychodziła z izolacji. Dlatego
    stosowano drogą, importowaną. Poza tym nasze wynalazki potrafiły mieć
    porowatą izolację, chłonącą wilgoć. Sprawdzone, testowane. Producent
    więcej nie popełnił błędów, polegających na wspieraniu krajowego przemysłu.
    Potwierdzam solidność połączeń owijanych. Stosowano je nawet w dość
    starych magnetowidach VHS. Wyobraź sobie płytki łączone na owijanie.
    Połączenia owijane miały też drobną wadę - wrzeciono wrapera (to coś, co
    się kręci) potrafiło zeskrobać ledwie widoczny, spiralny, metalowy
    włosek z krawędzi piórka łączówki. Piórko to jest ten bolec, wokół
    którego owijało się drut. W efekcie włosek potrafił wywoływać zwarcie.
    Szukanie było dość długotrwałe - jechałem po drodze połączenia, od płyty
    do płyty, szukając według schematu na których piórkach powinny być
    łączone. Czasmi pół godziny, czasami godzina szukania i gotowe -
    wyciągam ledwie widocznego winowajcę. Na 11 lat pracy miałem kilka
    takich przypadków. Być może powodem było krzywe ustawienie wrzeciona w
    stosunku do piórka.