  • 161. Data: 2010-01-28 09:10:51
    Temat: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Henry (k)" <h...@g...pl> napisał:

    > Może - ale po co?

    Jak zwykle - dla obniżki kosztów.

    > Matryce się kupuje u tego u kogo taniej. A i tak to co
    > zejdzie z matrycy musi przejść przez procesor aparatu zanim trafi na kartę
    > pamięci.

    A jeśli kupienie niewiele droższej matrycy pozwoli na zastosowanie znacznie
    słabszego, a więc i tańszego procesora w aparcie? Wcale nie będę zdziwiony,
    jeśli za parę lat pojawią się aparaty jednoukładowe - w których matryca
    będzie od razu zawierała procesor sterujący migawką, kontrolujący w
    spółpracę z obiektywem, obrabiający i wysyłający gotowe pliki zdjeć
    bezpośrednio do złącza karty pamięci. Integracja dużej ilości funkcji
    realizowanych dotąd przez oddzielne układy w jednym układzie pozwala na
    zmniejszenie kosztów produkcji i wzrost niezawodności konstrukcji.

    > Który producent przejmie się tym żeby dostarczyć "oryginalne" dane?
    > Przecież RAW jest po to żeby dostarczyć dane najlepiej nadające się
    > do dalszej obróbki w kompie, a nie "najsurowsze".

    I z tym się w 100% zgadzam.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 162. Data: 2010-01-28 13:32:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Jan 2010, dominik wrote:

    > Zgadza się - prawdziwy raw powinien mieć zestaw zdjęć, które dopiero na
    > komputerze są wywoływane do pliku jpg. Ale pewnie tu chodzi o dodatkowe
    > zagadnienia które mogłyby być zgubne:
    > po pierwsze do zdjęcia musiałbyś mieć mapę pikseli - w CMOS takie mapy są,
    > w CCD nie wiem, ale pewnie też coś jest, a przynajmniej mapy walniętych
    > pikseli.
    > po drugie przy długich ekspozycjach ciemne klatki - to mogłoby być również
    > dołączane.
    > No i teraz pomyśl że zamiast jednego pliku RAW masz ich prawie trzy :)

    Toć o tym właśnie piszę :)

    > Kolejna sprawa - zaraz by wszyscy wyciągali te pliki i zamiast zdjęć
    > porównywali właśnie to. O zgrozo jak mój aparat ma nierówne piksele :)

    Zadałeś bardzo trudne pytanie.
    Hm...
    Dlaczego DOTĄD tego nie robią??? :P
    Z mapą jest pewien kłopot (pewnie "nie do wyciągnięcia" od firmware),
    ale już z ciemną klatką nie.
    Do tego można by korygować (kiedyś mnie samego korciło, aby spróbować,
    przy okazji dawnego wątku o "nierównych pikselach" i o tym, że
    najbardziej to wychodzi na czystym niebie) właśnie "nierówność" za
    pomocą "białego zdjęcia" :) (no niech będzie że szarego).

    > Gdzie canon się tym chwalił?

    Hm... nie wiem, czy źle dobieram słowa kluczowe, czy "jak zwykle"
    można zwalić winę na google ;P, ale nie umiem odszukać wątku
    w którym był link do artykułu Canona poruszającego tę kwestię
    - artykułu przynajmniej częściowo "technicznego" (a nie sam
    marketing "dla dyrektorów").
    To co odnalazłem, to jedynie własny post w którym w 2006r. wspominam
    o tym (czyli na pewno było wcześniej) oraz luźne wzmianki, np.
    o kompensacji prądu ciemnego:
    http://groups.google.pl/group/pl.rec.foto.cyfrowa/ms
    g/79d49f4254c9d4b7
    ...ale *wydaje mi się*, że chodziło o co innego - bo nie o długie
    czasy, a o szum przy słabym sygnale właśnie.

    > Przed odczytaniem zdjęcia owszem mniej szumu jest. Ale to raczej jeśli
    > mowa o CCD, bo CMOS z zasady ma miarkę wbudowanę w pojedynczy piksel.
    > Wtedy owszem canonowe stwierdzenie o pikselu ma sens.

    Nie, na pewno chodziło o CMOS i "wydłubywanie" zakłóceń (szumów)
    poprzez korekcję. Wydaje mi się, że dla "dużych ISO".

    > Wtedy to jest RAW, ale działa to odszumianie na poziomie iso 100 jak i iso
    > 6400 i dopiero tam widać rosnące efekty tej techniki. W pentaksie z wątku
    > szum nie rośnie proporcjonalnie, tylko przy danej czułości charakter
    > zdjęcia się zmienia. To jest jawna ingenrencja softem.

    Cóź, Fuji też tak robiło (czas przeszły, bo konstrukcja ostatniego
    ichniego aparatu z tej półki ma już swoje lata).

    > Dlatego, że nie mam danych do tego.

    Ano właśnie - a przy kompensacji "analogowej" nie są dostępne poza
    matrycą (wcale).

    > Kompensacja miałaby sens zresztą tylko
    > przy długich czasach i sporej różnicy pomiędzy szumem.

    ...szumem a...?
    Bo jak masz na myśli niestabilność szumu, to owszem, ale nikt
    nigdy nie powiedział że to jest jedyne zastosowania kompensacji :)

    > To zupełnie inne
    > zagadnienie niż pozbywanie się drobnego małego szumu, który powstaje tylko
    > przy długich czułościach.

    ???
    Chciałeś napisał "długich czasach" czy "wysokich czułościach", a może
    obu naraz?

    [...]
    > W wątku nie ma mowy o problemie długiego naświetlania.

    Wydawało mi się, że (aż do tego postu) nic nie wspominałem
    o tej wersji ;)

    > Jedynie o szumie na wysokich czułościach.

    Owszem.

    > W teorii powinien to być SNR

    hm...
    Uwzględnia "pasmo" (widmo sygnału)?
    Jeśli tak, to kolejnym pytaniej jest "jak".
    Potrzebna jest miara, która dla dowolnego sygnału da wynik "odporny"
    na operacje typu obrót i przesunięcie, a z tym będzie kłopot (np.
    jeśli występują dudnienia, bo filtr rozmywający za słaby).

    > Póki co testy niestety są oderwane od prawdy

    Co się pokrywa z poglądem wyartykułowanym wyżej :)

    > Można by było mierzyć z najlepszym znanym obiektywem i tylko w centrum
    > kadru - powinno być w miarę wiarygodne.

    A nie na odwrót? Znaczy obiektyw "rozmywający bardziej niż filtr AA"?
    Z "najostrzejszym" obiektywem problemy interferencyjne będą przecież
    najsilniejsze. Znaczy synał najbardziej wraźliwy przy przesunięciu
    o pół piksela i tak dalej.

    Wpadamy właśnie w problem "czy wolno brać pod uwagę jakikolwiek pomiar,
    oparty o dane zebrane przy i poza granicą informacji" :D
    Przecież wynik będzie wtedy zawierał dokładnie to co odbiera
    oko: złudzenia.
    Przy matrycy 3000 pikseli (w poziomie) 1500 prążków jasno-ciemnych,
    po przesunięciu o ćwierć piksela gwałtowny spadek, po dalszym
    ćwierć piksela jednolitą szarość...
    Tak, wiem, wiem, przecież "nikt nie weźmie wzorca 1500 linii
    do testowania matrycy o szerokości 3000 pikseli, do tego
    równoległych do kierunku próbkowania".
    Szkoda tylko, że np. dpreview tak długi czas robiło :D

    > Mydlany obiektyw nie będzie wprowadzał różnic w różnych czułościach.

    Ale piszesz nie o tym, czy kłamstwo będzie, tylko o tym czy
    może zostać (łatwo) wykryte :) (w tym przypadku - przez analizę
    próbek o różnych czułościach).
    Dlatego należałoby użyć "rozmywającego" obiektywu, dającego tak
    samo rozmyty obraz na różnych aparatach, aby móc pomierzyć TYLKO
    różnice między matrycami.
    Oczywiście w warunkach, w którym zakładamy że szum o rozmiarze
    jednego piksela jest "niezjadliwy" i *MOŻNA* z góry założyć,
    iż *należy* obciąć widmo (przestrzenne) informacji.

    > U mnie też jutro będzie dzień, ale nigdy nie będzie mi wisiało, dlaczego
    > akurat niemalże zawsze wszelkie niedokładności dziwnie wychodzą z błędem
    > akurat na korzyść producentów

    Ha.
    Ale to że "zero nie znaczy zero" powinno być na trwałe zakodowane
    w świadomości fotopstrykacza, od "zero wyostrzania" poczynając (wiele
    lat temu).
    Oczywiście zgadzam się, że lepiej aby *dało* się wyłączać dany
    ficzer i żeby *opis* aparatu podawał informację "gdzie jest zero".
    Pic w tym, że najwyraźniej lustrzanki zeszły do poziomu
    kompaktów "głuptaków" - wszyscy wiedzą, że "M" nie ma.
    Zwyczajnie nie ma, nie da się nastawić czasu, przysłony i tak
    dalej.
    I w bonusie jest psucie zdjęcia, w sposób zaplanowany przez
    producenta ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 163. Data: 2010-01-29 00:26:39
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-28 07:36, Marek Wyszomirski wrote:
    > A ja się dziwię, dlaczego zakładasz, że dzieje się to tylko w części
    > analogowej.

    Dla jasności nie zakładam, że odszumiać można tylko w części analogowej.
    Właśnie raczej bardziej prawdopodobne wydaje mi się możliwie największe
    przeniesienie takich algorytmów w część cyfrową. Ale... Mając sygnał w
    czystej postaci cyfrowej (bez obróbki), na komputerze możemy dowolnie
    sterować sobie tym procesem, współczynnikami itd. Taki RAW ma największy
    sens.

    > Chip matrycy może zawierać też wbudowany cyfrowy procesor obrazu
    > który załątwia wstępną obróbkę jeszcze przed wysłaniem obrazu poza układ
    > matrycy.

    Im prostszy procesor tym efekty niestety gorsze, dlatego wątpię by tak
    było. Sony się przejechało na takim odszumianiu przy A700 - efekt był
    gorszy niż nie odszumiać i zwalić to na soft. Po aktualizacji aparat
    zaczął lepiej odszumiać i całe maziajki znikły. Wydawało mi się, że tak
    jak twierdzili odszumianie jest w części analogowej - ale jednak nie. Nie
    tylko okazało się to wyłączalne, ale też i dało się naprawić softem.

    Producent matrycy gratis nie da w matrycę super procka do bardzo
    skomplikowanych operacji. Nie ma na to szans przy cenach jakie spodziewają
    się uzyskać producenci aparatów.

    > I w takiej sytuacji to producent matrycy decyduje, czy i w jakim
    > zakresie na sposób tej obróbki będzie miał wpływ producent aparatu.

    Czemu znów zwalasz winę na tajemniczego producenta matryc? Jakie są ku
    temu przesłanki, poza tym, że off wbrew nazwie nie odszumia? Czemu święcie
    wierzysz w nazwę?

    > A skąd Twoje przekonanie ze przed zdigitalizowaniem? Może sie to robić w
    > matrycy już po zdigitalizowaniu.

    Dla jasności - nie twierdzę że nastapiło przed. Wręcz przeciwnie. Twierdzę
    jedynie że przed byłoby uzasadnione. Czyli to co w teorii było głoszone
    przy exmorze - odszumianie przed próbkowaniem i kwantyzacją powinno dawać
    lepsze efekty. Powinno by wymagałoby skomplikowanego do tego układu, a ten
    znów może popsuć. Prosty nie odszumi z całą pewnością.

    Dlatego moje pytanie pozostaje aktualne, ale może je przeformatuję: skąd
    przekonanie że to odszumianie zaszło w matrycy? Co na to wskazuje? Bo
    dziwnie się póki co bronicie "co złego to nie pentaks".

    > Zgadza się. Czyli - albo było odszumianie, albo nie wiadomo, czy było. Bo z
    > technicznego punktu widzenia wykonanie wstępnej obróbki już w samej matrycy
    > wydaje się mieć sens.

    Abstrahując od realności tego stwierdzenia - jaki sens?
    Bo według mnie raczej będzie mieć szereg wad. Zresztą powiedz mi jak sobie
    wyobrażasz matrycę w takim aparacie? Że pobieranie obrazu jest zupełnie
    niezależne? Że matryca ma zaimplementowane tylko takie operacje jak
    zwolnij obraz, pobierz obraz i producent aparatu jest zupełnie bezradny?
    Szczerze - wątpię.

    > Co więcej - nie będę zaskoczony, jeśli postęp pójdzie
    > w tym kierunku, aby coraz większa część elektroniki aparatu była integrowana
    > z matrycą. Może kiedyś doczekamy sie nawet sytuacji, gdy jedynym chipem w
    > aparacie będzie zintegrowany chip zawierajacy w sobie matrycę - i bedzie z
    > niego wychodził juz gotowy plik jpg czy jakiegoś innego formatu zdjęcia.

    Żeby tak było to musiałby być procesor pokroju bionza, exspeeda czy
    digica. To ten układ wykonuje najważniejsze operacje. Również to on
    potrafi zrobić całkiem niezłe odszumianie. Cośtam niewiele może mu
    pomagać, ale nie spodziewałbym się tu rewolucji. Tymczasem każdy z
    producentów projektuje układ dla siebie. Idzie na to niebywała liczba
    środków. Produkcja takiego układu też nie jest tania.

    Co do Twojej wizji to pozostaję pesymistycznie nastawiony do tego. To jak
    byś powiedział, że jakiś z producentów zaczął integrować kółka do silnika,
    bo przecież silnik będzie w samochodzie. Nie sprowadzałbym roli
    producentów samochodów do sklepania karoserii. Takie coś nigdy nie wyjdzie
    najlepiej.

    > Tu właśnie nie byłbym przekonany. Włożenie w matrycę C-MOS procesora nie
    > wydaje się być jakimś znaczącym problemem.

    A koszt? to nie problem?

    > Skąd taka wątpliwość? Czyzbyś zakładał, że transmisja informacji między
    > aparatem i matrycą jest jednokierunkowa???

    A jakie zakładasz operacje poza prostym sterowaniem.
    Moim zdaniem matryca jest wciąż tylko matrycą, a producenci sprzętu różnie
    się dopinają do niej. To co tu w k-x raczej napewno zostało zrobione przez
    główny CPU. Zapewne ta sama matryca jest w A500 i tam to wygląda inaczej.
    Cały czas jednak wydaje mi się że bronicie bardzo słabego założenia - że
    off znaczy nieodszumiać. Jak by to ktoś przejmował się kłamstwem.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 164. Data: 2010-01-29 00:31:17
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-28 09:15, Marek Wyszomirski wrote:
    > I problem właśnie w tym zdefiniowaniu surowości. W przypadku prostych
    > matryc CCD sprawa była prosta - sygnał analogowy który był wyprowadzany
    > z danej komórki matrycy był digitalizowany i te zdigitalizowane wartości
    > były zapisywane w pliku RAW. W przypadku matryc C-MOS zdigitalizowane
    > sygnały poddawane są obróbce już w samej matrycy

    O nie, dla jasności - nikt nie udowodnił tego, że to zły producent matryc
    robi te psikusy.

    > - jeśli jest to tylko
    > korekcja różnic czułości poszczególnych komórek matrycy - raczej nie ma
    > problemu z uznaniem tego nadal za dane surowe, ale... co zrobić jeśli
    > elektronika zintegrowana w chipie z matrycą przeprowadza na
    > zdigitalizowanym sygnale dalsze operacje?

    Czemu nie łatwiej takiego sygnału przekazać do specjalnego i bardzo
    rozbudowanego procesora? Przecież sobie o wiele lepiej poradzi, a cyfrowe
    już nie ma dodatku szumu.

    > A podejrzewam, że wraz z
    > postepem technologii coraz więcej operacji na obrazie będzie
    > przeprowadzanych bezpośrednio w matrycy - bo umożliwi to obniżenie
    > kosztów produkcji.

    Dokładniej to gdzie będzie zysk w koszcie produkcji, że jakąś funkcjonalną
    część wyniesiemy z głównego CPU do pomniejszego w matrycy? Zupełnie nie
    rozumiem. Chcesz powiedzieć, że takie sony zmierza do przymusowego
    obdzielania wszystkich bionzem?

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 165. Data: 2010-01-29 01:18:34
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-28 09:07, januszek wrote:
    > Hmm... Gdybyś uważnie czytał to zauważłbyś, że wcześniej sam do tego
    > hasła w Wiki linkowałem.

    Primo - nie w odpowiedzi na moją wiadomość w tej gałęzi wątku.
    Secundo - tak czy inaczej jak uznać wiki za autorytet to wypisałeś bzdury,
    czyli nie przeczytałeś tego do czego linkowałeś?

    > Sęk w tym, że obecnie w samej matrycy następuje już ingerencja do
    > surówki, którą są czyste impulsy elektryczne.

    Udowodnij to, wyjaśnij powody dlaczego tak by się miało to dziać.

    > Popełniasz duży błąd logiczny bo sama matryca jest właśnie
    > przetwornikiem, którego sensem istnienia jest właśnie przetwarzanie.
    > Idąc tropem Twoich słów: nieprzetworzonym czym?

    Widzę, że nie masz argumentów i szukasz na siłę słówek, które mizernie
    będą miały dowodzić jakichś dziwnych racji. Dla Twojej informacji chodziło
    o stratne przetwarzanie cyfrowe. Odszumianie jest tego najlepszym
    przykładem - daje przyjemniejszy obraz, ale za cenę kłamstwa w
    szczegółach. Nikt nie ma za to za złe przetwarzania bezstratnego innymi
    słowy jak skopiujesz informacje z matrycy na kartę to jest ok. Jak
    odszumisz i wyplujesz jpg - to inna gadana.

    > Przecież jest wyłączone.

    Lubisz się przedrzeźniać?

    > Wysokie czułości to sztuczki programistów od sprzętowych układów z
    > któych zbudowane są matryce, siłą więc rzeczy jakieś odszumianie
    > występuje zawsze i wszędzie.

    Nie, to jest kompletna bzdura. Odpowiedz na pytanie wyżej, a nie wymiguj
    się złymi programistami od elektroniki (!).

    > Czy Ty w ogóle masz pojęcie jak działa matryca?

    Czy Ty potrafisz odpowiedzieć na jasno postawione pytanie zamiast odbijać
    piłeczki?

    > Więc

    Co więc? Postawiłeś sobie jakąś tezę zadając odszczepione od odpowiedzi
    pytanie?

    > zrozum wreszcie, że
    > nowoczesne matryce to skomplikowane układy, w których zawsze działa
    > jakieś oprogramowanie, które steruje całym procesem przekładania
    > sygnałów analogowych na cyfrowe...

    Matryca CMOS jest matrycą cyfrową (w przeciwieństwie do analogowej CCD).
    Możesz sobie wybrać piksel z którego czytasz. Pojedynczy piksel.

    > Skoro więc odszumianie w
    > oprogramowaniu apararu zostaje wyłączone

    Zostaje przestawiona opcja na "off" a po japońsku jakiś krzaczek. To może
    znaczyć cokolwiek. Wredny programista (tym razem pentaksa) mógł zrobić
    waruneczek if(iso>1600) denoise(*image, 0.01)
    Zrozum w końcu, że obrona napisu w menu jest wyjątkowo chybioną strategią.
    Na codzień piszę oprogramowanie i czasem w jakichś aplikacjach widzę takie
    kwiatki zostawione przez ludzie, że nic tylko wysyłać do "daily what the
    fuck".

    > i jednocześnie widać ślady
    > działania jakiegoś odszumiania to wniosek jest prosty - widzimy efekt
    > działania właśnie tego oprogramowania w układzie przetwornika...

    Poczytaj sobie o implikacji, a dokładniej co wychodzi z fałszywego
    poprzednika.. cokolwiek.

    > Wiem, wiem, w Sony A550 jest taka sama matryca

    To k-x ma 14Mpix? Od kiedy mu dwa dourosło?

    > i tam tego nie widać...

    Zarówno w A450, A500 i A550 nie można zupełnie wyłączyć odszumiania. Takie
    coś umożliwia tylko A700 (w sofcie v4), A900 i A850.

    > Bo zapewne matryca Sony w aparacie Sony ma wbudowany lepszy soft niz ten
    > w matrycy Sony zastosowanej w Pentaxie.

    Spisek cyklistów.

    > No i tu się nie zgadzamy bo moim zdaniem kłamstwa żadnego nie ma.

    Usiłujesz przybrać strategię, że nie ma kłamstwa bo nie ma odszumiania,
    nie ma kłamstwa bo to nie pentaks odszumia, czy nie ma kłamstwa bo w tym
    segmencie off może znaczyć wszystko?

    > Hmm... Źródłem zakłóceń, które nazywamy szumem jest właśnie przetwornik
    > analogowo-cyfrowy.

    Nie tylko. Przyjrzyj się układom BSI, tam się okazało, że zmiana struktury
    (niezależna od ADC) zmieniła stosunek SNR o 8dB. Czarny krzem ma jeszcze
    lepszą pochłanialność światła. ADC w przypadku CMOS jest kalibrowany przy
    zdjęciach jednolitych powierzchni bo pod każdym pikselem jest różna "waga".

    > Nie wiem dokładnie co konkrtnie i na jakim etapie
    > robi oprogramowanie w układzie przetwornika zastosowanego w takich
    > matrycach

    Nie wiesz nawet wiele więcej.
    Wytłumacz mi prostą rzecz - wspominałem że waga jest pod każdym pikselem,
    tzn. jeden piksel nawet w optymalnych warunkach zbiera lepiej, inny
    gorzej. Producenci żeby jakoś z tym żyć wprowadzili mapy pikseli, gdzie
    każdemu przypisali jak mierzy ta "waga". Twój układ (który dodatkowo
    sterujesz oprogramowaniem) będzie tak bardzo prosty, a jednocześnie
    cudowny, że mimo braku tej informacji sobie poradzi z odszumianiem, czy
    uważasz, że to nic dla matrycy mieć dodatkową pamięć wielkości tejże
    matrycy i w locie pluć danymi po kompensacji + dodatkowo przetworzonymi
    ciekawymi algorymtami do odszumiania?

    > ale jestem na 100% pewny, że są tam zaszyte sprzętowe
    > algorytmy do usuwania takich zakłóceń.

    Dopiero co miało to być oprogramowanie. Ten prosty układ miał być przecież
    sterowany instrukcjami jakiegoś języka.

    > To nie była by pierwsze urządzenie elektroniczne w którym entry level od
    > high level odróżnia wyłącznie zastosowane oprogramowanie sterujace...

    No bo zły producent matryc programuje je dla aparatów różnych klas, np z
    odszumianiem albo bez albo jeszcze z tym czy tamtym. Do D300 algorytmik od
    profesjonalisty, do k-x od przedszkolaka? :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 166. Data: 2010-01-29 05:50:22
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    dominik napisał(a):

    [...]

    > No bo zły producent matryc programuje je dla aparatów różnych klas, np z
    > odszumianiem albo bez albo jeszcze z tym czy tamtym. Do D300 algorytmik od
    > profesjonalisty, do k-x od przedszkolaka? :)

    Biznes is biznes ;P

    j.

    --
    ps. swoja droga oddam za free dzialajaca kuchenke gazowa, w ktorej
    wystepuje problem z otwieraniem i zamykaniem drzwi od piekarnika.

  • 167. Data: 2010-01-29 07:42:17
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hjta01$m2j$1@inews.gazeta.pl>,
    dominik nabazgrał:
> [...]
    > czystej postaci cyfrowej (bez obróbki), na komputerze możemy dowolnie
    > sterować sobie tym procesem, współczynnikami itd. Taki RAW ma największy

    Czy Twój aparat pozwala Ci wyeksportować do komputera charakterystykę
    szumu poszczególnych pikseli? Nie ciemną klatkę dla kilku minut, ale
    właśnie charakterystykę jak to sobie szumi w krótkich czasach.

    --
    Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
    Eksportowanie historii z Gajima

  • 168. Data: 2010-01-29 19:42:18
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-29 06:50, januszek wrote:
    > Biznes is biznes ;P

    Czy możesz odpowiedzieć na pytania, które wyciąłeś, a nie dorzucać byle
    głupotę tylko po to żeby mieć ostatnie słowo?

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 169. Data: 2010-01-29 19:44:32
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-29 08:42, l...@l...localdomain wrote:
    > Czy Twój aparat pozwala Ci wyeksportować do komputera charakterystykę
    > szumu poszczególnych pikseli? Nie ciemną klatkę dla kilku minut, ale
    > właśnie charakterystykę jak to sobie szumi w krótkich czasach.

    Ani mój, ani zdaje się jakikolwiek tego nie pozwala. Owszem chciałbym mieć
    taką opcję, ale wątpię czy by się pojawiła no i czy z takimi danymi można
    wiele więcej zrobić niż to co właśnie robi aparat.
    Za to Gotfrydowi pisałem jakie by były marketingowe szkody w tym zakresie.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 170. Data: 2010-01-29 20:05:19
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

> [...]
    > czystej postaci cyfrowej (bez obróbki), na komputerze możemy dowolnie
    > sterować sobie tym procesem, współczynnikami itd. Taki RAW ma największy

    Zakładajać, że komputer dostaje komplet informacji z matrycy - a czy
    dostaje? Czy obrabiając sygnał bezpośrednio w matrycy nie jesteśmy w stanie
    pewnych procesów zrobić lepiej? W przypadku obrobki poza matrycą wąskim
    gardłem jest konieczność przetransmitowania sygnału z matrycy do procesora
    aparatu - co trwa dosć długo i wymusza ograniczenie ilości przesyłanych
    danych. Wstępna obróbka sygnalu bezpośrednio w matrycy pozwala na ominięcie
    tego wąskiego gardła. Można np. rozważyc wielokrotne odczytywanie danych z
    tych samych komórek matrycy podczas ekspozycji z ewentualnym wykorzytsaniem
    wartości sczytancych w pocżatkowej fazie ekspozycji do sterowania
    parametarmi pracy matrycy w jej końcowej fazie. Można próbować podczas
    filmowania odczytywać dane z różnych punktów matrycy w różnych momentach
    czasu - byc moze umożliwiłoby to poprawę płynności rejestrowanego obrazu.
    Nie twierdzę, ze właśnie coś takiego jest robione we współczesnych
    matrycach, ale widzę takie możliwości - i jest bardzo prawdopodobne, ze w
    przyszłości takie możliwosci będa wykorzystywane.

> [...]
    >
    > Producent matrycy gratis nie da w matrycę super procka do bardzo
    > skomplikowanych operacji. Nie ma na to szans przy cenach jakie spodziewają

    Procesor specjalizowany do określonej czynnosci (np. realizujący tylko
    algorytm redukcji szumów i poprawy dynamiki) może być znacznie prostszy od
    uniwersalnego procesora obrazu.

    > Czemu znów zwalasz winę na tajemniczego producenta matryc? Jakie są ku
    > temu przesłanki, poza tym, że off wbrew nazwie nie odszumia? Czemu święcie
    > wierzysz w nazwę?

    Ależ to nie ma nic wspólnego z wiara w taką czy inną nazwę producenta. Twój
    tok myślenia jest taki:
    1-producent aparatu umożliwia w jego menu wyłaczenie odszumiania.
    2-na obrazach zuzyskanych podczas testow rozdzielczość pozioma i pionowa są
    różne - jedna z możliwych pzryczyn jest jakieś cyfrowe odszumianie przez
    procesor aparatu.
    3- wyciągasz wniosek że producent kłamie.
    Ja natomiast nie zakałdam z góry kłamstwa, tylko zastanawiam sie, czy
    sugeruj ę, ze możliwe też są inne przyczyny różnic w rozdzielczosci - np.
    jakaś obróbka sygnału bezpośrednio w matrycy - zwłąszcza, ze widzę
    potencjalne zalety techniczne wstępnej obróbki sygnału w takim miejscu.

> [...]
    > przekonanie że to odszumianie zaszło w matrycy? Co na to wskazuje? Bo
    > dziwnie się póki co bronicie "co złego to nie pentaks".

    Ależ ja nikogo nie próbuję ani bronic ani oskarzać. Twierdzę tylko, ze nie
    ma dowodów na to, że przyczyną różnic w rozdzielczości jest odszumianie
    pzrez procesor aparatu - moga istnieć też inne pzryczyny, np. obróbka w
    matrycy. A może... filtr antyaliasingowy? Może on jest z jakichś względów
    anizotropowy?

    Bo z

    > Abstrahując od realności tego stwierdzenia - jaki sens?

    Umożliwia zbieranie i wykorzystanie większej liczby danych niż przesyłane do
    procesora aparatu. A ilość danych przesyłanych do procesora jest ograniczona
    możliwą do uzyskania szybkością transmisji i czasem dostępnym na przesłanie.

> [...]
    > digica. To ten układ wykonuje najważniejsze operacje. Również to on
    > potrafi zrobić całkiem niezłe odszumianie.

    I poza odszumianiem musi wykonywać całkiem sporo innych operacji. Jest to
    zatem procesor dość dużym stopniu uniwersalności. Narzędzie ściśle
    wyspecjalizowane do danej czynnopści może zazwyczaj być znacznie prostsze od
    urządzenia wyspecjalizowanego.

> [...]
    > bo przecież silnik będzie w samochodzie. Nie sprowadzałbym roli
    > producentów samochodów do sklepania karoserii. Takie coś nigdy nie wyjdzie

    Aż kółka to może nie, ale przypadki integracji i w samochodzie daje sie
    zauwazyć. Kiedyś np. silnik, skrzynia biegów i układ różnicowy stanowiły
    odrębne podzespoły, obecnie w samochodach osobowych najczęściej są
    zintegrowane w jeden blok napędowy.

    >[...]
    >
    > A koszt? to nie problem?

    Zależy od wielkości etgo kosztu. W pzrypadku satrych matryc CCD technologia
    wykonania matrycy różniła się dość znacznie od używanej do wykonywania
    procesorów - to powodowało, ze integracja matrycy z procesorem byłąby bardzo
    kosztowna. W pzrypadku matrycy C-MOS bariery technologicznej nie ma -
    wystarczy na maskach uzytych w procesie wytwarzanai matrycy dodać trochę
    dodatkowych elementów - to nie musi powodować drastycznego wzrostu kosztów.

    > A jakie zakładasz operacje poza prostym sterowaniem.

    Czyżbyś uważał, ze przekazanie do matrycy informacji o ustawionej czułości
    jest problemem o znacznie wyższej trudnosci niż proste sterowanie?

> [...]
    > Cały czas jednak wydaje mi się że bronicie bardzo słabego założenia - że
    > off znaczy nieodszumiać. Jak by to ktoś przejmował się kłamstwem.

    Ja to widzę inaczej - Ty zakładasz, ze przy off procesor aparatu nadal
    odszumia. Ja tego bynajmniej pewny nie jestem.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)