    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Date: Fri, 29 Jan 2010 21:05:19 +0100
    <hj5mjd$7pj$1@inews.gazeta.pl> <hj6996$pgm$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <hj7h8r$gg6$1@inews.gazeta.pl> <hj7nkh$5j0$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <hj8o0p$ljd$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <hjlhg0$67c$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <hjq80t$kru$1@inews.gazeta.pl> <hjqal4$6j3$1@news.onet.pl>
    <hjqic3$no1$1@inews.gazeta.pl> <hjrb53$pa5$1@news.onet.pl>
    <hjta01$m2j$1@inews.gazeta.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

    > Dla jasności nie zakładam, że odszumiać można tylko w części analogowej.
    > Właśnie raczej bardziej prawdopodobne wydaje mi się możliwie największe
    > przeniesienie takich algorytmów w część cyfrową. Ale... Mając sygnał w
    > czystej postaci cyfrowej (bez obróbki), na komputerze możemy dowolnie
    > sterować sobie tym procesem, współczynnikami itd. Taki RAW ma największy
    > sens.

    Zakładajać, że komputer dostaje komplet informacji z matrycy - a czy
    dostaje? Czy obrabiając sygnał bezpośrednio w matrycy nie jesteśmy w stanie
    pewnych procesów zrobić lepiej? W przypadku obrobki poza matrycą wąskim
    gardłem jest konieczność przetransmitowania sygnału z matrycy do procesora
    aparatu - co trwa dosć długo i wymusza ograniczenie ilości przesyłanych
    danych. Wstępna obróbka sygnalu bezpośrednio w matrycy pozwala na ominięcie
    tego wąskiego gardła. Można np. rozważyc wielokrotne odczytywanie danych z
    tych samych komórek matrycy podczas ekspozycji z ewentualnym wykorzytsaniem
    wartości sczytancych w pocżatkowej fazie ekspozycji do sterowania
    parametarmi pracy matrycy w jej końcowej fazie. Można próbować podczas
    filmowania odczytywać dane z różnych punktów matrycy w różnych momentach
    czasu - byc moze umożliwiłoby to poprawę płynności rejestrowanego obrazu.
    Nie twierdzę, ze właśnie coś takiego jest robione we współczesnych
    matrycach, ale widzę takie możliwości - i jest bardzo prawdopodobne, ze w
    przyszłości takie możliwosci będa wykorzystywane.

    > Im prostszy procesor tym efekty niestety gorsze, dlatego wątpię by tak
    > było. Sony się przejechało na takim odszumianiu przy A700 - efekt był
    > gorszy niż nie odszumiać i zwalić to na soft. Po aktualizacji aparat
    > zaczął lepiej odszumiać i całe maziajki znikły. Wydawało mi się, że tak
    > jak twierdzili odszumianie jest w części analogowej - ale jednak nie. Nie
    > tylko okazało się to wyłączalne, ale też i dało się naprawić softem.
    >
    > Producent matrycy gratis nie da w matrycę super procka do bardzo
    > skomplikowanych operacji. Nie ma na to szans przy cenach jakie spodziewają
> [...]

    Procesor specjalizowany do określonej czynnosci (np. realizujący tylko
    algorytm redukcji szumów i poprawy dynamiki) może być znacznie prostszy od
    uniwersalnego procesora obrazu.

    > Czemu znów zwalasz winę na tajemniczego producenta matryc? Jakie są ku
    > temu przesłanki, poza tym, że off wbrew nazwie nie odszumia? Czemu święcie
    > wierzysz w nazwę?

    Ależ to nie ma nic wspólnego z wiara w taką czy inną nazwę producenta. Twój
    tok myślenia jest taki:
    1-producent aparatu umożliwia w jego menu wyłaczenie odszumiania.
    2-na obrazach zuzyskanych podczas testow rozdzielczość pozioma i pionowa są
    różne - jedna z możliwych pzryczyn jest jakieś cyfrowe odszumianie przez
    procesor aparatu.
    3- wyciągasz wniosek że producent kłamie.
    Ja natomiast nie zakałdam z góry kłamstwa, tylko zastanawiam sie, czy
    sugeruj ę, ze możliwe też są inne przyczyny różnic w rozdzielczosci - np.
    jakaś obróbka sygnału bezpośrednio w matrycy - zwłąszcza, ze widzę
    potencjalne zalety techniczne wstępnej obróbki sygnału w takim miejscu.

    >[...]
    > Dlatego moje pytanie pozostaje aktualne, ale może je przeformatuję: skąd
    > przekonanie że to odszumianie zaszło w matrycy? Co na to wskazuje? Bo
    > dziwnie się póki co bronicie "co złego to nie pentaks".

    Ależ ja nikogo nie próbuję ani bronic ani oskarzać. Twierdzę tylko, ze nie
    ma dowodów na to, że przyczyną różnic w rozdzielczości jest odszumianie
    pzrez procesor aparatu - moga istnieć też inne pzryczyny, np. obróbka w
    matrycy. A może... filtr antyaliasingowy? Może on jest z jakichś względów
    anizotropowy?

    Bo z

    > Abstrahując od realności tego stwierdzenia - jaki sens?

    Umożliwia zbieranie i wykorzystanie większej liczby danych niż przesyłane do
    procesora aparatu. A ilość danych przesyłanych do procesora jest ograniczona
    możliwą do uzyskania szybkością transmisji i czasem dostępnym na przesłanie.

    > Bo według mnie raczej będzie mieć szereg wad. Zresztą powiedz mi jak sobie
    > wyobrażasz matrycę w takim aparacie? Że pobieranie obrazu jest zupełnie
    > niezależne? Że matryca ma zaimplementowane tylko takie operacje jak
    > zwolnij obraz, pobierz obraz i producent aparatu jest zupełnie bezradny?
    > Szczerze - wątpię.

    > Żeby tak było to musiałby być procesor pokroju bionza, exspeeda czy
    > digica. To ten układ wykonuje najważniejsze operacje. Również to on
    > potrafi zrobić całkiem niezłe odszumianie.

    I poza odszumianiem musi wykonywać całkiem sporo innych operacji. Jest to
    zatem procesor dość dużym stopniu uniwersalności. Narzędzie ściśle
    wyspecjalizowane do danej czynnopści może zazwyczaj być znacznie prostsze od
    urządzenia wyspecjalizowanego.

    > Cośtam niewiele może mu
    > pomagać, ale nie spodziewałbym się tu rewolucji. Tymczasem każdy z
    > producentów projektuje układ dla siebie. Idzie na to niebywała liczba
    > środków. Produkcja takiego układu też nie jest tania.
    >
    > Co do Twojej wizji to pozostaję pesymistycznie nastawiony do tego. To jak
    > byś powiedział, że jakiś z producentów zaczął integrować kółka do silnika,
    > bo przecież silnik będzie w samochodzie. Nie sprowadzałbym roli
    > producentów samochodów do sklepania karoserii. Takie coś nigdy nie wyjdzie
    > najlepiej.

    Aż kółka to może nie, ale przypadki integracji i w samochodzie daje sie
    zauwazyć. Kiedyś np. silnik, skrzynia biegów i układ różnicowy stanowiły
    odrębne podzespoły, obecnie w samochodach osobowych najczęściej są
    zintegrowane w jeden blok napędowy.

    >[...]
    >
    > A koszt? to nie problem?

    Zależy od wielkości etgo kosztu. W pzrypadku satrych matryc CCD technologia
    wykonania matrycy różniła się dość znacznie od używanej do wykonywania
    procesorów - to powodowało, ze integracja matrycy z procesorem byłąby bardzo
    kosztowna. W pzrypadku matrycy C-MOS bariery technologicznej nie ma -
    wystarczy na maskach uzytych w procesie wytwarzanai matrycy dodać trochę
    dodatkowych elementów - to nie musi powodować drastycznego wzrostu kosztów.

    > A jakie zakładasz operacje poza prostym sterowaniem.

    Czyżbyś uważał, ze przekazanie do matrycy informacji o ustawionej czułości
    jest problemem o znacznie wyższej trudnosci niż proste sterowanie?

    > Moim zdaniem matryca jest wciąż tylko matrycą, a producenci sprzętu różnie
    > się dopinają do niej. To co tu w k-x raczej napewno zostało zrobione przez
    > główny CPU. Zapewne ta sama matryca jest w A500 i tam to wygląda inaczej.
    > Cały czas jednak wydaje mi się że bronicie bardzo słabego założenia - że
    > off znaczy nieodszumiać. Jak by to ktoś przejmował się kłamstwem.
    >[...]

    Ja to widzę inaczej - Ty zakładasz, ze przy off procesor aparatu nadal
    odszumia. Ja tego bynajmniej pewny nie jestem.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)