  • Data: 2017-05-25 08:37:55
    Temat: Re: Partycjonowanie dysku
    Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu czwartek, 25 maja 2017 02:07:03 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał:
    > <s...@g...com> a...@g...co

    > : no nie.
    > : Choćby niedawne wejscie dysków ssd wymusiło inne dzielenie na partycje.
    >
    > Nadal był MBR z jego czterema slotami
    > i kodem maszynowym -- krótkim programem
    > startowym kierującym do BS partycji aktywnej.

    Ale ja ci ciagle zwracam uwage ze numerki zapisane w tablicy się zmieniają.
    Mam wrażenie że zupełnie nie rozrózniasz tablicy partycji od partycji, MBR,
    filesystemu.

    > BTW -- było to tak fajne, ;) że mogło nawet pokierować poza nośnik. :)
    > Ja tak startowałem WinDosa -- od jednego nośnika (nazwijmy go HDD0)
    > startowałem, a z innego (HDD1) szedł WinDos...
    >
    > : Poczytaj o tym bo to nie jest tak jak sadzisz.
    >
    > Nie mogę posymulować SSD w wirtualnym komputerze?

    Te programy czytają dane z dysku o jego charakterze. Pewnie niektóre supervisory mogą
    wystawić istniejący ssd jako całe urządzenie do VM-ki. Ale na hdd nie posymulujesz.
    CHoc może jakis supervisor potrafi symulować. Nie wiem, nie bylo mi to potrzebne.

    > Tablica partycji jest stale edytowana w czasie zapisywania
    > czegokolwiek na partycji... (na danym filesystemie)

    Nie, nie jest.
    Poczytaj o temacie bo sądzisz ze rozumiesz a tak naprawde wiele wiedzy ci brakuje.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Partycja#Specyfikacja

    wiele plyt mialo w biosie opcje alertowania przy zmianie MBR-a.
    Jak sie uruchamialo fdiska albo innego partycjonera to wyskakiwał komunikat i trzeba
    bylo wcisnąc Y aby mozna bylo MBR zapisac.

    Podczas normalnej pracy w systemie operacyjnym takie coś sie nigdy nie powinno
    pojawiać.

    Ergo: Nie jest prawdą co napisałeś tutaj wyżej.

    > : Tak, ale juz logika tworzenia samej partycji
    > : i umiejscawiania jej na dysku juz tak.
    >
    > Logika ;) ta jest niezmienna przez pół wieku, lub dłużej.
    > MBR ma 4 sloty i kod rozruchowy. Partycja może być rozszerzona,
    > przez co może mieścić w sobie masę ,,dysków logicznych'' (czyli
    > niemal pełnoprawnych filesystemów) ułożonych tak zwanym ciurkiem.
    > (dany FS wskazuje, gdzie zaczyna się kolejny FS -- brak slotów
    > położonych w jednym, konkretnym miejscu)

    Przeczytaj co do ciebie piszę. Masz wyjasnione co jest zmienne. Bo nie jest tak jak
    piszesz.

    > Same FileSystemy doznają zmian -- choćby powstają nowe, takie jak NTFS.
    > Jednak sam podział dysku nie ulega zmianom przez dziesięciolecia.
    > (pomijając ciekawostki, które nie przyjęły się)
    >
    > : Masz mozliwośc to pobaw sie w zakładanie partycji
    > : o dziwnych wymiarach
    >
    > Czym jest ów dziwny wymiar?

    Rozmiar, pojemność w MB/GB

    > : starszym fdiskiem spod dosa albo w win95,
    >
    > Zakładałem niedawno -- na wirtualnych dyskach.
    >
    > : potem edycja w postaci skasowania jednej
    > : partycji ze środka i dodanie nowej.
    >
    > Mam takich zabaw za sobą bardzo dużo.
    >
    > : Jak sie odpowiednio długo pobawisz to zobaczysz
    > : ze pojawiaja sie przerwy miedzy partycjami.
    >
    > I w czym widzisz problem?
    >
    > : To własnie te nierówności w umiejscawianiu partycji.
    >
    > W czym przeszkadza szpara ,,wielka'' na parę
    > megabajtów w dysku terabajtowym?

    W tym ze jak skasujesz partycje i zalozysz ja na nowo z takim samym wymiarem to ona
    sie nie załozy taka sama.
    Od tego sie watek zaczął.