  • Data: 2013-11-02 19:43:22
    Temat: Re: Oszczędniejsza lodówka
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > > Mam szalony pomysł:

    Moim zdaniem nie taki szalony.
    Zwróć uwagę jak są umieszczane większe agregaty chłodzące, te które
    jeszcze pracują na zamienniku freonu (nie na amoniaku - przemysłowe).
    Sklepy, które zamiast lodówek mają chłodnie, mają agregat i radiator
    na zewnątrz.

    > Gorszą, czytaj niżej.

    Lepszą, czytaj wyżej.

    Jeśli schłodzisz tylko tylny radiator to nie.
    Pamiętaj, że sprężarka wymaga do poprawnej pracy minimalnej temp.
    Coś słyszałem o LG co poniżej 14 st. C nie uruchamiała się.

    > Popsuć się nie popsuje. Ale...
    > Lodówka posiada kapilarę jako element rozpężny. Jest to dławienie
    > stałe, i obliczony przepływ czynnika dla określonego ciśnienia (i
    > temperatury) skraplania. Zmniejszysz temperaturę skraplacza, zmniejszy
    > się tam ciśnienie, więc to zmniejszy przepływ czynnika przez kapilarę,
    > a więc i moc chłodniczą całości. Silnik będzie więcej czasu pracować,
    > większe zużycie prądu. Paradoksalne?
    >
    > Żeby to zoptymalizować musiałbyś zastąpić kapilarkę jakimś zaworem
    > rozprężnym CPV, TXV. Wówczas masz szanse na powodzenie.
    > DJ

    Agregat sprężarkowy jest w zaspawanej puszcze. Robi się tak dlatego,
    że wtedy odpada kłopot uszczelniania obiegu czynnika roboczego.
    W środku luzem wlewa się syntetyczny, silikonowy olej smarujący
    który nie niszczy uszczelnień i nie wchodzi w reakcję z czynnikiem
    obiegowym. Obieg smarujący i chłodzący nie są oddzielone.
    W instrukcji obsługi jest napisane, że nie można lodówki przechylać
    więcej niż 45 st.
    Często przy przechyleniu (w czasie transportu i instalowania)
    dochodzi do zalania instalacji olejem. Jeśli się to zdarzy to należy
    odczekać 2 h, aż olej spłynie.
    Jeśli się nie odczeka i włączy lodówkę to dochodzi do wtłoczenia
    oleju do obiegu chłodzącego.
    Jak olej dotrze do kapilary rozprężnej to zatyka ją i lodówka
    nie chłodzi.
    Ale nie słyszałem, by z tego powodu ktoś uwalił lodówkę (agregat)
    na amen. Ryzyko jest bo wtedy agregat daje maksymalne ciśnienie.
    Ale nie słyszałem.
    Wystarczy taką lodówkę wyłączyć na kilka godzin i spróbować
    następnego dnia.

    Przez kapilarę tylko na początku pracy agregatu przepływa
    czynnik roboczy jako gaz.
    W warunkach podwyższonego ciśnienia czynnik roboczy
    osiąga ciśnienie krytyczne i się skrapla. Wtedy do kapilary dopływa
    czynnik jako ciecz (kiedyś na zamrażalnik "fachofcy" mówili
    parownik).

    Schłodzenie radiatora lodówki tak jak to wymyślił pomysłodawca
    spowoduje, że sprężarka dla takiego samego efektu - skroplenia
    czynnika roboczego - już się tak nie napracuje. Będzie się włączać
    rzadziej i będzie pracować krócej.

    Moim zdaniem warto, bo wartości zużycia energii podawane na
    potrzeby marketingu to się nijak mają do rzeczywistości.
    g.