eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOsobowy diesel w PRLRe: Osobowy diesel w PRL
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!goblin3!goblin1!goblin.st
    u.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.
    neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Subject: Re: Osobowy diesel w PRL
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    References: <598b6e6e$0$5158$65785112@news.neostrada.pl>
    <omre8c$k8n$1@node2.news.atman.pl>
    <5991668a$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
    <oms20u$6fd$1@node2.news.atman.pl>
    <59919088$0$15197$65785112@news.neostrada.pl>
    <omuc7c$ic3$1@node1.news.atman.pl> <omusvq$3e3$1@node1.news.atman.pl>
    <omv3ep$mo$1@node2.news.atman.pl> <omv5ha$bno$1@node1.news.atman.pl>
    <1awd2u5akttry$.1fhgfx29503ie.dlg@40tude.net>
    <on1dl7$iaj$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <on21bp$nn2$1@node2.news.atman.pl>
    <5994a740$0$641$65785112@news.neostrada.pl>
    <on2fu5$5gj$1@node2.news.atman.pl>
    <5995414e$0$648$65785112@news.neostrada.pl>
    <599542e1$0$5164$65785112@news.neostrada.pl>
    <on3hd2$3l9$1@node2.news.atman.pl>
    <59955d8c$0$5144$65785112@news.neostrada.pl>
    <on419l$hh6$2@node2.news.atman.pl>
    <59960866$0$15207$65785112@news.neostrada.pl>
    <on51oj$hu1$1@node2.news.atman.pl>
    <5996a1fd$0$15203$65785112@news.neostrada.pl>
    <5996a744$0$5161$65785112@news.neostrada.pl>
    From: "T." <k...@i...pl>
    Date: Fri, 18 Aug 2017 11:18:17 +0200
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.2.1
    MIME-Version: 1.0
    In-Reply-To: <5996a744$0$5161$65785112@news.neostrada.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Language: pl
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 83
    Message-ID: <5996b0dc$0$640$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.28.205.211
    X-Trace: 1503047900 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 640 83.28.205.211:60136
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2613124
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2017-08-18 o 10:37, J.F. pisze:
    > Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    > dyskusyjnych:5996a1fd$0$15203$6...@n...neostrad
    a.pl...
    > W dniu 2017-08-17 o 23:27, RadoslawF pisze:
    >>> Najpierw coś piszesz a potem zaprzeczasz w kolejnych zdaniach.
    >>> Więc tak dla uściślenia to silnik, skrzynię biegów, komputer
    >>> pokładowy i karoserię robią "tamże" czyli na miejscu?
    >>> Lub przynajmniej u nas w kraju?
    >>> I jak u nas to jaki procent silnika czy skrzyni robią
    >>> u nas z naszego surowca a jaki przychodzi z zagranicy?
    >
    > Jak za gleboko zejdziesz, to sie sam pograzysz.
    > Rudy zelaza sie w Polsce nie produkuje, boksytow nie, ropy naftowej nie,
    > wiec te wszystkie samochody to z zagranicznego surowca :-)
    >
    >
    >> Podobno ok. 90% VW Craftera oraz Caddy robione jest w Polsce. Włącznie
    >> z silnikiem.
    >
    > Troche watpie, bo gdzie te fabryki. Choc sporo tych fabryk jest.
    >
    > A i policzyc trudno, bo silnik - z polskiej fabryki.
    > Czy z polskiej montowni ? Robia tam cos do tego silnika, czy tylko
    > skladaja z czesci ?
    > A jak 2/3 czesci robimy ... to jak to ujac w % koncowym ?
    >
    > Komputer, wtryskiwacze, pompa wtryskowa, pompa paliwa - polskiej
    > produkcji ?
    >
    > J.
    >

    VW ma w Polsce 4 zakłady - w Antoninku, Białężycach, Swarzędzu oraz
    Wildzie. Są też odlewnie, w których wykonuje się bloki silników. Wbrew
    pozorom wykonanie silnika jest dość proste, zwłaszcza jak ma się
    obrabiarki CNC. Cały pic to projekt takiego silnika i generalnie -
    samochodu.
    Trudno policzyć dokładnie, ile % jest robione w Polsce, bo jak? Zapewne
    firma ma jakieś wskaźniki ekonomiczne, które służą takim wyliczeniom,
    ale rozliczenia wewnętrzne nie zawsze pokazują prawdę (np. pewna duża
    firma samochodowa w Polsce sprowadzała "złote klamki" do swoich
    samochodów tu produkowanych tylko po to, żeby cały czas wykazywać w
    Polsce straty i nie płacić tu podatków - dzięki takiej operacji
    wyprowadza się zysk do macierzystej firmy). A skoro silnik produkowany
    jest w wewnętrznej firmie w Polsce to jak policzyć jego wartość?
    Co do poszczególnych elementów - nie wiem. Bo np. szyby mogą pochodzić z
    amerykańskiego Pilkingtona, który robi je w fabryce w... Sandomierzu (no
    ale idzie to na konto amerykańskiej firmy).
    Wtryskiwacze robią tylko 2 firmy na świecie - Delphi i Bosh. I nie wiem,
    gdzie się je robi. Zarówno Bosch jaki i Delphi są mocno osadzone w
    Polsce (Bosch ma fabrykę, Delphi - Centrum Techniczne).
    Są w Polsce takie firmy, które w zasadzie nawet swoich stron
    internetowych nie mają, a jeśli mają - są po angielsku i z punktu
    widzenia przeciętnego oglądacza - są na żenującym poziomie. Bo te firmy
    pracują po cichu na rzecz innych wielkich firm motoryzacyjnych, z
    którymi mają wieloletnie kontrakty i nie muszą szukać nowych klientów. I
    wysyła się stąd produkty na cały świat. Naprawdę nie mamy się czego
    wstydzić.
    Kilka przykładów takich firm:
    Nexteer Automotive - 2 fabryki w Polsce (Tychy i Gliwice) - producent
    elektrycznych układów wspomagania kierownicy. Sprzedają to praktycznie
    wszystkim koncernom motoryzacyjnym w Europie (tak, Citroeny, BMW, Fiaty
    i VW jeżdżą z układami wyprodukowanymi w Polsce). Chyba nie ma drugiego
    takiego zakładu w Europie.
    Kongsberg Automotice - bodaj 3 fabryki w Polsce (Pruszków, Koluszki,
    Brześć Kujawski...). Specjalizują się w fotelach samochodowych - też
    obdiorcami są wielkie koncerny.
    TRW - pasy, napinacze, systemy bezpieczeństwa. Wysyłają nawet do USA.
    Groclin - tapicerka - jest nawet w indyjskich Jaguarach :-)
    Mabuchi Motor - w Krakowie buduje fabrykę. To największy na świecie
    producent silniczków i siłowników samochodowych. Okazuje się, że jest
    ich w każdym aucie przynajmniej kilkanaście (szyby, pompki spryskiwaczy,
    klimatyzacja - sterowanie klapkami nawiewu, wentylatory, lusterka,
    regulacja foteli, itp.).
    I można tak mnożyć... Co ciekawe to nie są małe inwestycje - zwykle po
    kilkaset mln zł. Czasami kwoty inwestycji to miliardy (jak w przypadku
    Mercedesa czy Volkswagena).
    Obejrzyj sobie np. tu:
    http://glowny-mechanik.pl/2017/03/06/zdjecia-fabryki
    -volkswagena-bialezycach/
    Polecam też wyszukać w tym serwisie wymienione przeze mnie nazwy firm.
    T.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: