-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!goblin3!goblin1!goblin.st
u.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.
neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: Osobowy diesel w PRL
Newsgroups: pl.misc.samochody
References: <598b6e6e$0$5158$65785112@news.neostrada.pl>
<omre8c$k8n$1@node2.news.atman.pl>
<5991668a$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
<oms20u$6fd$1@node2.news.atman.pl>
<59919088$0$15197$65785112@news.neostrada.pl>
<omuc7c$ic3$1@node1.news.atman.pl> <omusvq$3e3$1@node1.news.atman.pl>
<omv3ep$mo$1@node2.news.atman.pl> <omv5ha$bno$1@node1.news.atman.pl>
<1awd2u5akttry$.1fhgfx29503ie.dlg@40tude.net>
<on1dl7$iaj$1@node1.news.atman.pl>
<1...@4...net>
<on21bp$nn2$1@node2.news.atman.pl>
<5994a740$0$641$65785112@news.neostrada.pl>
<on2fu5$5gj$1@node2.news.atman.pl>
<5995414e$0$648$65785112@news.neostrada.pl>
<599542e1$0$5164$65785112@news.neostrada.pl>
<on3hd2$3l9$1@node2.news.atman.pl>
<59955d8c$0$5144$65785112@news.neostrada.pl>
<on419l$hh6$2@node2.news.atman.pl>
<59960866$0$15207$65785112@news.neostrada.pl>
<on51oj$hu1$1@node2.news.atman.pl>
<5996a1fd$0$15203$65785112@news.neostrada.pl>
<5996a744$0$5161$65785112@news.neostrada.pl>
From: "T." <k...@i...pl>
Date: Fri, 18 Aug 2017 11:18:17 +0200
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.2.1
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <5996a744$0$5161$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Language: pl
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 83
Message-ID: <5996b0dc$0$640$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.28.205.211
X-Trace: 1503047900 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 640 83.28.205.211:60136
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2613124
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2017-08-18 o 10:37, J.F. pisze:
> Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:5996a1fd$0$15203$6...@n...neostrad
a.pl...
> W dniu 2017-08-17 o 23:27, RadoslawF pisze:
>>> Najpierw coś piszesz a potem zaprzeczasz w kolejnych zdaniach.
>>> Więc tak dla uściślenia to silnik, skrzynię biegów, komputer
>>> pokładowy i karoserię robią "tamże" czyli na miejscu?
>>> Lub przynajmniej u nas w kraju?
>>> I jak u nas to jaki procent silnika czy skrzyni robią
>>> u nas z naszego surowca a jaki przychodzi z zagranicy?
>
> Jak za gleboko zejdziesz, to sie sam pograzysz.
> Rudy zelaza sie w Polsce nie produkuje, boksytow nie, ropy naftowej nie,
> wiec te wszystkie samochody to z zagranicznego surowca :-)
>
>
>> Podobno ok. 90% VW Craftera oraz Caddy robione jest w Polsce. Włącznie
>> z silnikiem.
>
> Troche watpie, bo gdzie te fabryki. Choc sporo tych fabryk jest.
>
> A i policzyc trudno, bo silnik - z polskiej fabryki.
> Czy z polskiej montowni ? Robia tam cos do tego silnika, czy tylko
> skladaja z czesci ?
> A jak 2/3 czesci robimy ... to jak to ujac w % koncowym ?
>
> Komputer, wtryskiwacze, pompa wtryskowa, pompa paliwa - polskiej
> produkcji ?
>
> J.
>
VW ma w Polsce 4 zakłady - w Antoninku, Białężycach, Swarzędzu oraz
Wildzie. Są też odlewnie, w których wykonuje się bloki silników. Wbrew
pozorom wykonanie silnika jest dość proste, zwłaszcza jak ma się
obrabiarki CNC. Cały pic to projekt takiego silnika i generalnie -
samochodu.
Trudno policzyć dokładnie, ile % jest robione w Polsce, bo jak? Zapewne
firma ma jakieś wskaźniki ekonomiczne, które służą takim wyliczeniom,
ale rozliczenia wewnętrzne nie zawsze pokazują prawdę (np. pewna duża
firma samochodowa w Polsce sprowadzała "złote klamki" do swoich
samochodów tu produkowanych tylko po to, żeby cały czas wykazywać w
Polsce straty i nie płacić tu podatków - dzięki takiej operacji
wyprowadza się zysk do macierzystej firmy). A skoro silnik produkowany
jest w wewnętrznej firmie w Polsce to jak policzyć jego wartość?
Co do poszczególnych elementów - nie wiem. Bo np. szyby mogą pochodzić z
amerykańskiego Pilkingtona, który robi je w fabryce w... Sandomierzu (no
ale idzie to na konto amerykańskiej firmy).
Wtryskiwacze robią tylko 2 firmy na świecie - Delphi i Bosh. I nie wiem,
gdzie się je robi. Zarówno Bosch jaki i Delphi są mocno osadzone w
Polsce (Bosch ma fabrykę, Delphi - Centrum Techniczne).
Są w Polsce takie firmy, które w zasadzie nawet swoich stron
internetowych nie mają, a jeśli mają - są po angielsku i z punktu
widzenia przeciętnego oglądacza - są na żenującym poziomie. Bo te firmy
pracują po cichu na rzecz innych wielkich firm motoryzacyjnych, z
którymi mają wieloletnie kontrakty i nie muszą szukać nowych klientów. I
wysyła się stąd produkty na cały świat. Naprawdę nie mamy się czego
wstydzić.
Kilka przykładów takich firm:
Nexteer Automotive - 2 fabryki w Polsce (Tychy i Gliwice) - producent
elektrycznych układów wspomagania kierownicy. Sprzedają to praktycznie
wszystkim koncernom motoryzacyjnym w Europie (tak, Citroeny, BMW, Fiaty
i VW jeżdżą z układami wyprodukowanymi w Polsce). Chyba nie ma drugiego
takiego zakładu w Europie.
Kongsberg Automotice - bodaj 3 fabryki w Polsce (Pruszków, Koluszki,
Brześć Kujawski...). Specjalizują się w fotelach samochodowych - też
obdiorcami są wielkie koncerny.
TRW - pasy, napinacze, systemy bezpieczeństwa. Wysyłają nawet do USA.
Groclin - tapicerka - jest nawet w indyjskich Jaguarach :-)
Mabuchi Motor - w Krakowie buduje fabrykę. To największy na świecie
producent silniczków i siłowników samochodowych. Okazuje się, że jest
ich w każdym aucie przynajmniej kilkanaście (szyby, pompki spryskiwaczy,
klimatyzacja - sterowanie klapkami nawiewu, wentylatory, lusterka,
regulacja foteli, itp.).
I można tak mnożyć... Co ciekawe to nie są małe inwestycje - zwykle po
kilkaset mln zł. Czasami kwoty inwestycji to miliardy (jak w przypadku
Mercedesa czy Volkswagena).
Obejrzyj sobie np. tu:
http://glowny-mechanik.pl/2017/03/06/zdjecia-fabryki
-volkswagena-bialezycach/
Polecam też wyszukać w tym serwisie wymienione przeze mnie nazwy firm.
T.
Następne wpisy z tego wątku
- 18.08.17 11:52 J.F.
- 18.08.17 12:30 T.
- 18.08.17 12:50 J.F.
- 18.08.17 13:01 T.
- 18.08.17 14:11 RadoslawF
- 18.08.17 14:14 RadoslawF
- 18.08.17 14:32 J.F.
- 18.08.17 14:53 T.
- 18.08.17 14:54 T.
- 18.08.17 16:17 J.F.
- 18.08.17 16:26 T.
- 19.08.17 16:08 Maciek
- 19.08.17 16:10 Maciek
- 19.08.17 18:21 Wiesiaczek
- 19.08.17 21:01 RadoslawF
Najnowsze wątki z tej grupy
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
Najnowsze wątki
- 2024-12-19 koniki obsiadły kolejki i numerki
- 2024-12-18 Poseł oszukany "na policjanta"
- 2024-12-18 znów chory psychicznie
- 2024-12-18 Katowice => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-18 Poznań => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Katowice => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2024-12-18 Gdańsk => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-18 Warszawa => Helpdesk Specialist <=
- 2024-12-18 Katowice => Kierownik Działu Zarządzania Platformą Wirtualizacji i
- 2024-12-18 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-18 Żerniki => Employer Branding Specialist <=
- 2024-12-18 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-18 Kablówka z modułem CAM
- 2024-12-18 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Wróblewo => Analityk finansowy <=