-
Data: 2017-08-18 11:18:17
Temat: Re: Osobowy diesel w PRL
Od: "T." <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2017-08-18 o 10:37, J.F. pisze:
> Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:5996a1fd$0$15203$6...@n...neostrad
a.pl...
> W dniu 2017-08-17 o 23:27, RadoslawF pisze:
>>> Najpierw coś piszesz a potem zaprzeczasz w kolejnych zdaniach.
>>> Więc tak dla uściślenia to silnik, skrzynię biegów, komputer
>>> pokładowy i karoserię robią "tamże" czyli na miejscu?
>>> Lub przynajmniej u nas w kraju?
>>> I jak u nas to jaki procent silnika czy skrzyni robią
>>> u nas z naszego surowca a jaki przychodzi z zagranicy?
>
> Jak za gleboko zejdziesz, to sie sam pograzysz.
> Rudy zelaza sie w Polsce nie produkuje, boksytow nie, ropy naftowej nie,
> wiec te wszystkie samochody to z zagranicznego surowca :-)
>
>
>> Podobno ok. 90% VW Craftera oraz Caddy robione jest w Polsce. Włącznie
>> z silnikiem.
>
> Troche watpie, bo gdzie te fabryki. Choc sporo tych fabryk jest.
>
> A i policzyc trudno, bo silnik - z polskiej fabryki.
> Czy z polskiej montowni ? Robia tam cos do tego silnika, czy tylko
> skladaja z czesci ?
> A jak 2/3 czesci robimy ... to jak to ujac w % koncowym ?
>
> Komputer, wtryskiwacze, pompa wtryskowa, pompa paliwa - polskiej
> produkcji ?
>
> J.
>
VW ma w Polsce 4 zakłady - w Antoninku, Białężycach, Swarzędzu oraz
Wildzie. Są też odlewnie, w których wykonuje się bloki silników. Wbrew
pozorom wykonanie silnika jest dość proste, zwłaszcza jak ma się
obrabiarki CNC. Cały pic to projekt takiego silnika i generalnie -
samochodu.
Trudno policzyć dokładnie, ile % jest robione w Polsce, bo jak? Zapewne
firma ma jakieś wskaźniki ekonomiczne, które służą takim wyliczeniom,
ale rozliczenia wewnętrzne nie zawsze pokazują prawdę (np. pewna duża
firma samochodowa w Polsce sprowadzała "złote klamki" do swoich
samochodów tu produkowanych tylko po to, żeby cały czas wykazywać w
Polsce straty i nie płacić tu podatków - dzięki takiej operacji
wyprowadza się zysk do macierzystej firmy). A skoro silnik produkowany
jest w wewnętrznej firmie w Polsce to jak policzyć jego wartość?
Co do poszczególnych elementów - nie wiem. Bo np. szyby mogą pochodzić z
amerykańskiego Pilkingtona, który robi je w fabryce w... Sandomierzu (no
ale idzie to na konto amerykańskiej firmy).
Wtryskiwacze robią tylko 2 firmy na świecie - Delphi i Bosh. I nie wiem,
gdzie się je robi. Zarówno Bosch jaki i Delphi są mocno osadzone w
Polsce (Bosch ma fabrykę, Delphi - Centrum Techniczne).
Są w Polsce takie firmy, które w zasadzie nawet swoich stron
internetowych nie mają, a jeśli mają - są po angielsku i z punktu
widzenia przeciętnego oglądacza - są na żenującym poziomie. Bo te firmy
pracują po cichu na rzecz innych wielkich firm motoryzacyjnych, z
którymi mają wieloletnie kontrakty i nie muszą szukać nowych klientów. I
wysyła się stąd produkty na cały świat. Naprawdę nie mamy się czego
wstydzić.
Kilka przykładów takich firm:
Nexteer Automotive - 2 fabryki w Polsce (Tychy i Gliwice) - producent
elektrycznych układów wspomagania kierownicy. Sprzedają to praktycznie
wszystkim koncernom motoryzacyjnym w Europie (tak, Citroeny, BMW, Fiaty
i VW jeżdżą z układami wyprodukowanymi w Polsce). Chyba nie ma drugiego
takiego zakładu w Europie.
Kongsberg Automotice - bodaj 3 fabryki w Polsce (Pruszków, Koluszki,
Brześć Kujawski...). Specjalizują się w fotelach samochodowych - też
obdiorcami są wielkie koncerny.
TRW - pasy, napinacze, systemy bezpieczeństwa. Wysyłają nawet do USA.
Groclin - tapicerka - jest nawet w indyjskich Jaguarach :-)
Mabuchi Motor - w Krakowie buduje fabrykę. To największy na świecie
producent silniczków i siłowników samochodowych. Okazuje się, że jest
ich w każdym aucie przynajmniej kilkanaście (szyby, pompki spryskiwaczy,
klimatyzacja - sterowanie klapkami nawiewu, wentylatory, lusterka,
regulacja foteli, itp.).
I można tak mnożyć... Co ciekawe to nie są małe inwestycje - zwykle po
kilkaset mln zł. Czasami kwoty inwestycji to miliardy (jak w przypadku
Mercedesa czy Volkswagena).
Obejrzyj sobie np. tu:
http://glowny-mechanik.pl/2017/03/06/zdjecia-fabryki
-volkswagena-bialezycach/
Polecam też wyszukać w tym serwisie wymienione przeze mnie nazwy firm.
T.
Następne wpisy z tego wątku
- 18.08.17 11:52 J.F.
- 18.08.17 12:30 T.
- 18.08.17 12:50 J.F.
- 18.08.17 13:01 T.
- 18.08.17 14:11 RadoslawF
- 18.08.17 14:14 RadoslawF
- 18.08.17 14:32 J.F.
- 18.08.17 14:53 T.
- 18.08.17 14:54 T.
- 18.08.17 16:17 J.F.
- 18.08.17 16:26 T.
- 19.08.17 16:08 Maciek
- 19.08.17 16:10 Maciek
- 19.08.17 18:21 Wiesiaczek
- 19.08.17 21:01 RadoslawF
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
Najnowsze wątki
- 2025-01-05 Rozkręcają się
- 2025-01-04 pozew za naprawę sprzętu na youtube
- 2025-01-04 gasik
- 2025-01-04 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- 2025-01-04 Zbieranie danych przez www
- 2025-01-04 reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- 2025-01-04 w Nowym Roku 2025r
- 2025-01-04 Warszawa => Specjalista ds. IT - II Linia Wsparcia <=
- 2025-01-04 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-04 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-04 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-04 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2025-01-04 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-04 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-03 Problem z odczytem karty CF