    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Oplaty za autostrady - mapka
    Date: Tue, 17 Aug 2010 16:17:18 +0200

    On Tue, 17 Aug 2010 15:12:14 +0200, PaPi wrote:
    >Nie. To PiSowski minister Jerzy Polaczek.
    >Zerwal koncesje na budowe A1 z GTC, po czym... przegral w sadzie co
    >opoznilo inwestycje o 2 lata i sprawilo ze byla drozsza o okolo 1.5 mln
    >euro na kilometrze.

    Czekaj czekaj, moge sie mylic, ale o ile pamietam to wygladalo jakos
    tak, sprostuj w miare potrzeby:
    - dawno dawno temu, w poprzednim wieku, autostrad sie narodowi
    zachcialo, a kiesa byla pusta. Wiec Pawlak z SLD wymyslil prywatne
    autostrady, i w tym momencie w zasadzie sie zdecydowalismy na model
    wlosko-francuski, platnosc na bramkach, i nie bedzie zadnych tanich
    rocznych winietek.

    -konkursy rozpisano, wielkiego zainteresowania nie bylo, ale [kawalki]
    A2 i A1 udalo sie wykoncesjonowac. No i udalo sie wydzierzawic A4
    Katowice-Krakow - tu zdaje sie zainteresowanie na zysk na panstwowym
    majatku bylo wieksze. Rok byl 1997.

    -co by zlego o Kulczyku nie mowic - wzial sie do roboty i pierwszy
    kawalek skonczyl jeszcze w 2003r. Postawil bramki i bral oplaty.

    -GTC swoich A1 nawet nie zaczela. Nie wiem dlaczego - ale mysle ze z
    braku wizji zysku.

    -w miedzyczasie rzad sie pare razy zmienil, pojawil sie i Marek Pol ze
    swoja wizja winiet na nieistniejace jeszce autostrady.

    -A4 sie budowala od nowa za panstwowe pieniadze .. i calkiem niedrogo

    -w okolicach roku 2004 wizja finansowania byla wiec ciagle dosc
    otwarta, mielismy az jeden i cwierc prywatnej autostrady - cwierc to
    licze A4 Staleksportu - oni chyba dziela sie przychodem z panstwem to
    i latwiej o negocjacje.
    Np. cala reszta A4 miala byc tez obramkowana, a nie jest do dzisiaj.

    -ujawnil sie unijny przepis ze panstwo nie moze wymagac oplat od
    ciezarowek w tranzycie za drogi i dodatkowo za autostrady.
    Panstwo moglo zmienic model, albo zrezygnowac z oplat tranzytowych.
    Niemal calkowicie, bo z innych autostrad tylko A4 mielismy.

    -Panstwo dogadalo sie z Kulczykiem, zaplaca za przejazd ciezarowek.
    winieta na dobe kosztuje 38zl, z czego panstwo wyplaci AW cos 130zl
    za przejazd, swietny interes :-)
    Cos nawet pisali ze w KFD brakuje pieniedzy na wyplaty :-)

    -i gdzies w tym momencie GTC sie obudzilo, ze oni tez maja koncesje.

    >Aha - dalej buduje A1 z Grudziadza do Torunia GTC, zas pan minister
    >wypowiada sie jako "ekspert" w TV.
    >W krajach o ugruntowanej demokracji po takim numerze pan minister by sie
    >do konca zycia nie wyplacil.

    Nie bardzo - kodeks pracy ogranicza odpowiedzialnosc do trzech pensji,
    za granica chyba tez. I nie wiadomo jak to by z ta demokracja wyszlo -
    tam tez przegrywaja procesy i rzadza dalej.
    Mowiac szczerze to uwazam ze ten ruch byl w dobra strone. Skorzystac z
    nieruchawosci GTC i zabrac im koncesje. Tylko trzeba bylo staranniej
    wykonac - zeby nie przegrac w sadzie.

    Czy to moze o inny odcinek chodzi ? Bo w miedzyczasie chyba zamowiono
    kolejne, tylko ponoc w innym ukladzie - sama budowa, panstwo bedzie w
    ratach splacalo.

    J.