  • 1. Data: 2012-04-09 09:57:51
    Temat: Opel Ampera
    Od: megrims <m...@i...pl>

    Witam.

    O ile dobrze wyczytałem, to Opel Ampera jest jedynym autem
    elektrycznym, w którym napęd jest realizowany tylko za pomocą
    silników elektrycznych. Silnik spalinowy pracuje tylko jako
    generator prądu. Zastanawiam się po cholerę robili takie cuda
    hybrydowe jak Lexus z literką h. Tam oba silniki przenoszą
    napęd na kolą. Przecież silnik spalinowy ma największą sprawność
    przy konkretnych obrotach i konkretnym obciążeniu. Można
    efektywniej ładować akumulatory. Poza tym duża moc pojazdu
    jest wykorzystywana podczas rozpędzania i nie jest cały czas
    potrzebna.

    W czym problem, aby wszystkie hybrydy/elektryki robione były
    w taki sposób jak Opel Ampera.

  • 2. Data: 2012-04-09 10:01:50
    Temat: Re: Opel Ampera
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 09-04-2012 09:57, megrims pisze:
    > O ile dobrze wyczytałem, to Opel Ampera jest jedynym autem
    > elektrycznym, w którym napęd jest realizowany tylko za pomocą
    > silników elektrycznych. Silnik spalinowy pracuje tylko jako

    Źle przeczytałeś...

    --
    Pozdr. Grzymosław

  • 3. Data: 2012-04-09 10:52:21
    Od: megrims <m...@i...pl>

    W dniu 2012-04-09 10:01, DoQ pisze:

    > Źle przeczytałeś...

    OK. pewnie są jeszcze jakieś inne. Jednak takie konstrukcje
    są w mniejszości.

  • 4. Data: 2012-04-09 13:10:25
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-04-09 09:57, megrims pisze:
    > W czym problem, aby wszystkie hybrydy/elektryki robione były
    > w taki sposób jak Opel Ampera.
    Jeśli mówimy o czymś, co występuje jako elektryk/hybryda/zwykły
    równocześnie - to chodzi o prostotę i unifikację.
    Łatwiej dostawić kloc elektrycznego silnika-prądnicy pomiędzy skrzynią a
    silnikiem, a zostawiając całą resztę auta bez zmian (zawieszenie,
    przeniesienie napędu itd). W dodatku - silniki elektryczne jednak mają
    moc szczytową 'taką sobie' w porównaniu do spalinowego, często hybrydy
    mają ~100KM spalinowego i ~30KM elektryka, dzięki czemu sumując moce da
    się jechać całkiem dynamicznie i całkiem szybko, a jakby koła kręcił
    tylko ten elektryczny - to jednak za mała moc.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2012-04-09 13:15:40
    Temat: Odp: Opel Ampera
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > ~100KM spalinowego i ~30KM elektryka, dzięki czemu sumując moce da się
    > jechać całkiem dynamicznie i całkiem szybko, a jakby koła kręcił tylko ten

    W porównaniu do 130 konnego elektrycznego?

  • 6. Data: 2012-04-09 13:21:41
    Od: Stefan Szczygielski <g...@s...eu.org>

> [...]
    > silników elektrycznych.
    > W czym problem, aby wszystkie hybrydy/elektryki robione były

    Nie wiem, może producenci aut sportowych lobbują przeciwko takim
    rozwiązaniom? ;)

    http://www.youtube.com/watch?v=zLjnRj2Dhwk

    S.

  • 7. Data: 2012-04-09 13:34:41
    Temat: Re: Odp: Opel Ampera
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Apr 2012, Cavallino wrote:

    > Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał
    >
    > W porównaniu do 130 konnego elektrycznego?

    Pytaniem jest, jak przy 130-konnym elektrycznym wyglada waga (masa)
    takiego zestawu. Bo to trzeba dodać do już istniejacej masy spalinowego
    a pózniej rozpędzać (z czego częsc wirujaca też stanowi niezerowy
    składnik).
    No chyba, że spalinowy nie musi wystarczac na "samowystarczalnš" jazdę
    (typu "długo pod górę", zakładamy że jak braknie energii w akumulatorach
    to mówi się trudno i redukujemy do 25 kmph) i istotnie odwrócimy proporcje
    mocy.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2012-04-09 14:11:16
    Od: megrims <m...@i...pl>

    W dniu 2012-04-09 13:21, Stefan Szczygielski pisze:

    > Nie wiem, może producenci aut sportowych lobbują przeciwko takim
    > rozwiązaniom? ;)
    >
    > http://www.youtube.com/watch?v=zLjnRj2Dhwk
    >
    > S.

    http://www.youtube.com/watch?v=L7zHcvDPxYU
    jakaś elektryczna pasqda vs 911 Turbo

    http://www.youtube.com/watch?v=OxveY1R2pws
    tesla vs 911 Turbo

    A może chodzi tylko o bicie piany, nakręcanie koniunktury
    i bełkot pseudo ekologów. Lobby naftowe na pewno nie popiera
    takich projektów. Chociaż może za 20 lat zacznie się dziać
    coś sensownego w segmencie elektryków.

  • 9. Data: 2012-04-09 14:20:13
    Temat: Odp: Odp: Opel Ampera
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1204091328100.2252@quad..
    .

    > Pytaniem jest, jak przy 130-konnym elektrycznym wyglada waga (masa)
    > takiego zestawu. Bo to trzeba dodać do już istniejacej masy spalinowego

    Nie jestem przekonany, czy do doładowywania akumulatorów nie wystarcza
    jednak dużo mniejszy, lżejszy (i słabszy) silnik spalinowy.
    W końcu nie musi pracować dobrze w pełnym zakresie obrotów, nie potrzeba mu
    skrzyni biegów i sprzęgła, wałów napędowych czy innych elementów
    przeniesienia napędu, to wszystko waży i to pewnie całkiem sporo w
    porównaniu nawet do kilku silników elektrycznych umieszczonych przy kołach.

    > No chyba, że spalinowy nie musi wystarczac na "samowystarczalnš" jazdę

    Nie wiem dokładnie jak jest z Amperą, ale trzeba pamiętać że to ma być auto
    elektryczne, a silnik spalinowy jest dodatkiem, pozwalającym przedłużyć
    przebieg na prądzie, a nie mającym zapewnić drugie źródło napędu.

    > (typu "długo pod górę", zakładamy że jak braknie energii w akumulatorach
    > to mówi się trudno i redukujemy do 25 kmph) i istotnie odwrócimy proporcje
    > mocy.

    Dokładnie tak chyba powinno być.
    BTW: ktoś wie ile mocy mają silniki elektryczny i spalinowy w lokomotywach
    spalinowych?

  • 10. Data: 2012-04-09 16:11:50
    Temat: Re: Odp: Odp: Opel Ampera
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Apr 2012, Cavallino wrote:

    > BTW: ktoś wie ile mocy mają silniki elektryczny i spalinowy w lokomotywach
    > spalinowych?

    Lokomotywa manewrowa z zestawem silnik spalinowy -> pradnica -> silnik
    elektryczny (szeregowy) była pierwszym co mi przyszło na mysl do
    porównywania, ale zaraz znalazłem dwa poważne argumenty przeciw,
    więc przezornie schowałem kwestie kolejowe na dno ;)

    Po pierwsze, lokomotywa to taki twór, że z natury rzeczy kilkanascie
    dodatkowych ton ciężaru jest wręcz wskazane. W manewrowej szczególnie.
    Samochodowi na osiagi "do setki" ten element raczej nie służy.
    Po drugie, "same plusy" ujawniaja się na małych prędkosciach,
    co też jakby trochę różni lokomotywę manewrowa od samochodu (no,
    może poza startem ze skrzyżowania).
    Oczywiscie ten drugi argument można nieco stępić, wskazujac iż sterowanie
    silnikiem samochodu (nie te moce) nie musi odpowiadać klasycznemu
    połaczeniu szeregowemu, stać nas na impulsowe sterowanie całym
    pradem. Ale pierwszy argument (masa) nadal przemawia przeciw porównywaniu.

    Za tym, że da się skonstruować "dostatecznie lekki" silnik elektryczny
    w sumie najbardziej przemawia fakt, że za grosze (<100zł) da się
    poskładać (latajacy) model smigłowca z napędem elektrycznym.
    Oczywiscie te "grosze" to w proporcji do mocy, niemniej tu mamy
    przeciwieństwo lokomotywy ;)

    pzdr, Gotfryd