-
11. Data: 2012-04-09 16:28:20
Temat: Odp: Odp: Odp: Opel Ampera
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1204091559390.924@quad...
> On Mon, 9 Apr 2012, Cavallino wrote:
>
>> BTW: ktoś wie ile mocy mają silniki elektryczny i spalinowy w
>> lokomotywach spalinowych?
>
> Lokomotywa manewrowa z zestawem silnik spalinowy -> pradnica -> silnik
> elektryczny (szeregowy) była pierwszym co mi przyszło na mysl do
> porównywania, ale zaraz znalazłem dwa poważne argumenty przeciw,
> więc przezornie schowałem kwestie kolejowe na dno ;)
Ale nie musi być manewrowa, może być pasażerska.
-
12. Data: 2012-04-09 19:20:31
Temat: Re: Opel Ampera
Od: Cezary Daniluk <c...@n...com>
W dniu 2012-04-09 16:28, Cavallino pisze:
>
> Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
> wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1204091559390.924@quad...
>> On Mon, 9 Apr 2012, Cavallino wrote:
>>
>>> BTW: ktoś wie ile mocy mają silniki elektryczny i spalinowy w
>>> lokomotywach spalinowych?
>>
>> Lokomotywa manewrowa z zestawem silnik spalinowy -> pradnica -> silnik
>> elektryczny (szeregowy) była pierwszym co mi przyszło na mysl do
>> porównywania, ale zaraz znalazłem dwa poważne argumenty przeciw,
>> więc przezornie schowałem kwestie kolejowe na dno ;)
>
> Ale nie musi być manewrowa, może być pasażerska.
>
>
http://pl.wikipedia.org/wiki/SU46 chociażby ;)
Pozdrawiam !
PS:
Żebyś nie musiał klikać:
2250KM silnik
1450kW prądnica
225kW silniki trakcyjne :)
SU46 to dwukabinowe 6-osiowe lokomotywy o układzie Co'Co' z przekładnią
elektryczną. Źródłem mocy jest wysokoprężny czterosuwowy silnik
spalinowy zbudowany w oparciu o daleko idącą modyfikację konstrukcyjną
silnika kolejowego firmy FIAT typu W2112SSF o mocy 1655 kW (2250 KM),
który napędza prądnicę główną GP-846 B1 (napięcie znamionowe - 725 V,
prąd znamionowy - 2000 A, moc ciągła - 1450 kW, prędkość obrotowa - 1500
obr/min, wzbudzanie - szeregowo-bocznikowo-obce, masa - 4350 kg),
współpracującą ze wzbudnicą typu BA-72U (prod. - Dolmel Wrocław,
napięcie znamionowe - 190 V, prąd - 45 A, prędkość obrotowa wirnika -
1500 obr/min, wzbudzanie - obce (ok. 10 A), masa - 230 kg) i zasilającą
elektryczne silniki trakcyjne LSm-493 (moc - 225 kW, prąd przy
obciążeniu ciągłym - 334 A (max. 565 A), napięcie robocze - 725 V (max.
850 V), prędkość obrotowa znamionowa - 553 obr/min (max. - 2260
obr/min), zapotrzebowanie powietrza chłodzącego - 66 m?/min, masa - 1890
kg). Ponieważ do rozruchu konieczne jest osiągnięcie temperatury silnika
+40° C, lokomotywa wyposażona jest w opalany olejem napędowym
podgrzewacz wody do nagrzewania kadłuba silnika, oleju oraz chłodnicy
powietrza ładującego[1]. Jako źródła prądu użyto zasadowych akumulatorów
niskooporowych typu SJ-200 o napięciu 90 V[2].
Lokomotywa mogła przechodzić przez łuki o minimalnym promieniu 100 m.
-
13. Data: 2012-04-09 23:14:05
Temat: Re: Opel Ampera
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2012-04-09 19:20, Cezary Daniluk pisze:
(ciach)
czyli prawie-na styk:
- silnik spalinowy 1655kW
- prądnica o mocy ciągłej 1450kW (chwilowa zapewne większa, znacznie)
- silniki elektryczne 6szt po 225kW = 1350kW
- (ale jeszcze prawie do 10kW idzie na wzbudnicę prądnicy głównej),
- całkiem sporo kW na wentylatory chłodzące silniki trakcyjne i inny
osprzęt...
Ale z samochodem to nie ma prawie nic wspólnego, w aucie dochodzą
akumulatory (żeby jeździć bez spalin, jeśli tylko się da, i odzyskiwać
do nich energię z hamowania elektrodynamicznego).
W lokomotywie po pierwsze - często operuje się mocami bliskimi pełnej, a
po drugie jest przełożenie wprost silnik spalinowy > prądnica > silniki
elektryczne tylko i wyłącznie z tego powodu, że przy takich
mocach/momentach ciężko by było zrobić przekładnię wprost z silnika
spalinowego, uzyskać duży moment od zerowej prędkości i przenieść taki
napęd na 6 osi napędowych. Po drugie dla silnika spalinowego nie ma
szans na płynną zmianę prędkości w tak dużym zakresie, więc potrzebna by
była "skrzynia biegów" oraz sprzęgła do niej - co w przypadku takich sił
jak w lokomotywie jest nieopłacalne, nawet wielkie auta "wywrotki do
kopalni" są też jak lokomotywa "szeregowo spalinowo-elektryczne".
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
14. Data: 2012-04-10 00:12:47
Temat: Re: Opel Ampera
Od: The_EaGle <t...@p...pl>
W dniu 2012-04-09 13:10, BartekK pisze:
>... W dodatku - silniki elektryczne jednak mają
> moc szczytową 'taką sobie' w porównaniu do spalinowego, często hybrydy
> mają ~100KM spalinowego i ~30KM elektryka, dzięki czemu sumując moce da
> się jechać całkiem dynamicznie i całkiem szybko, a jakby koła kręcił
> tylko ten elektryczny - to jednak za mała moc.
Silnik elektryczny może mieć właściwie dowolną moc...a na pewno znacznie
większą niż największy silnik spalinowy w samochodzie.
Tak więc ani moc ani moment nie jest problemem. Silniki elektryczne w
samochodach są sterowane za pomocą falowników w związku z tym mogą
pracować z dużym momentem zarówno przy niskich jak i wysokich obrotach.
Problem wysokiej prędkości wiąże się z generowaniem dużej mocy przez
dłuższy czas co oczywiście dla silnika elektrycznego nie jest żadnym
problemem. Niestety dużym problemem jest dla akumulatorów i zasięg
takiego auta które podróżowało by z prędkością non stop np 180km/h.
Druga sprawa to wydajność prądowa długotrwała z akumulatorów. Samochody
elektryczne zwykle jeżdżą wolno wiec tak projektuje się ich zasilanie
aby optymalnie rozładowywały aku przy odpowiednim prądzie ponieważ
pojemność aku nie jest stała. Zmienia się w zależności od wielu
czynników m.in od prądu ładowania i rozładowywania.
Pozdrawiam
Rafał
-
15. Data: 2012-04-10 00:21:28
Temat: Re: Opel Ampera
Od: The_EaGle <t...@p...pl>
W dniu 2012-04-09 09:57, megrims pisze:
> O ile dobrze wyczytałem, to Opel Ampera jest jedynym autem
> elektrycznym, w którym napęd jest realizowany tylko za pomocą
> silników elektrycznych.
Opel ampera, chevrolet volt...
> Silnik spalinowy pracuje tylko jako
> generator prądu.
Nie ma bezpośredniego przełożenia mocy silnika na koła.
> Zastanawiam się po cholerę robili takie cuda
> hybrydowe jak Lexus z literką h.
Hybrydy w toyocie to pochodne tych od priusa - starsza technologia.
> Tam oba silniki przenoszą
> napęd na kolą. Przecież silnik spalinowy ma największą sprawność
> przy konkretnych obrotach i konkretnym obciążeniu. Można
> efektywniej ładować akumulatory. Poza tym duża moc pojazdu
> jest wykorzystywana podczas rozpędzania i nie jest cały czas
> potrzebna.
Silnik elektryczny w priusie pracuje jako wspomaganie silnika
spalinowego. Oznacza to że silnik spalinowy pracuje efektywnej.
Po za tym prius do niewielkiej prędkości może poruszać się tylko na
silniku elektrycznym.
> W czym problem, aby wszystkie hybrydy/elektryki robione były
> w taki sposób jak Opel Ampera.
Trzeba od zera stworzyć samochód tak jak to zrobił GM a nie modyfikować
znane rozwiązania = większe koszty.
Po za tym jest jeszcze jedno ale. Silnik elektryczny ma bardzo wysoką
sprawność ale akumulatory już nie. Dlatego w takich autach jak volt
używa się m.in super kondensatorów (w priusie też) która są w stanie z
dużą sprawnością odzyskać energię z hamowania albo oddać duży prąd w
krótkim czasie (czego nie potrafią akumulatory) z bardzo wysoką
sprawnością. Pomyśl teraz ile jest tutaj zmiennych aby taka hybryda
działała niezawodnie - cała masa nowych rzeczy = nowe oprogramowanie do
sterowania tym stuffem = duże koszty.
--
Pozdrawiam
Rafał
-
16. Data: 2012-04-10 07:24:40
Temat: Re: Opel Ampera
Od: Czarek Daniluk <c...@c...com>
On Apr 9, 11:14 pm, BartekK <s...@d...org> wrote:
> Ale z samochodem to nie ma prawie nic wspólnego, w aucie dochodzą
> akumulatory (żeby jeździć bez spalin, jeśli tylko się da, i odzyskiwać
> do nich energię z hamowania elektrodynamicznego).
> W lokomotywie po pierwsze - często operuje się mocami bliskimi pełnej, a
> po drugie jest przełożenie wprost silnik spalinowy > prądnica > silniki
> elektryczne tylko i wyłącznie z tego powodu, że przy takich
> mocach/momentach ciężko by było zrobić przekładnię wprost z silnika
> spalinowego, uzyskać duży moment od zerowej prędkości i przenieść taki
> napęd na 6 osi napędowych. Po drugie dla silnika spalinowego nie ma
> szans na płynną zmianę prędkości w tak dużym zakresie, więc potrzebna by
> była "skrzynia biegów" oraz sprzęgła do niej - co w przypadku takich sił
> jak w lokomotywie jest nieopłacalne, nawet wielkie auta "wywrotki do
> kopalni" są też jak lokomotywa "szeregowo spalinowo-elektryczne".
Są lokomotywy z przekładną całkiem hydrauliczną - poczytaj o Voith
Maxima czy jakoś tak podobnie :)
Pozdrawiam !
-
17. Data: 2012-04-10 08:45:05
Temat: Re: Opel Ampera
Od: megrims <m...@i...pl>
W dniu 2012-04-10 00:21, The_EaGle pisze:
> W dniu 2012-04-09 09:57, megrims pisze:
>> O ile dobrze wyczytałem, to Opel Ampera jest jedynym autem
>> elektrycznym, w którym napęd jest realizowany tylko za pomocą
>> silników elektrycznych.
>
> Opel ampera, chevrolet volt...
Przecież to to samo auto
Opel Kadet = Pontiac le Mans
Opel Omega = Cadillac Catera
Opel Insignia = Buick Regal
Opel Senator = Vauxhall Royale
i takich przykładów jest dużo.
>
>> Silnik spalinowy pracuje tylko jako
>> generator prądu.
>
> Nie ma bezpośredniego przełożenia mocy silnika na koła.
Dokładnie to miałem na myśli.
>
> Po za tym jest jeszcze jedno ale. Silnik elektryczny ma bardzo wysoką
> sprawność ale akumulatory już nie. Dlatego w takich autach jak volt
> używa się m.in super kondensatorów (w priusie też) która są w stanie z
> dużą sprawnością odzyskać energię z hamowania albo oddać duży prąd w
> krótkim czasie (czego nie potrafią akumulatory) z bardzo wysoką
> sprawnością. Pomyśl teraz ile jest tutaj zmiennych aby taka hybryda
> działała niezawodnie - cała masa nowych rzeczy = nowe oprogramowanie do
> sterowania tym stuffem = duże koszty.
Może dożyjemy czasów, aż będzie to wszystko miało sensowne ceny
co spowoduje masowość produkcji. Ale cena i produkcja masowa są ze
sobą mocno powiązane.
-
18. Data: 2012-04-10 10:03:53
Temat: Re: Opel Ampera
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "megrims" napisał w wiadomości
>>> Silnik spalinowy pracuje tylko jako
>>> generator prądu.
>> Nie ma bezpośredniego przełożenia mocy silnika na koła.
>Dokładnie to miałem na myśli.
Wreszcie porzadny naped na 4 kola moze byc, a nie jakies polsrodki :-)
>Może dożyjemy czasów, aż będzie to wszystko miało sensowne ceny
>co spowoduje masowość produkcji. Ale cena i produkcja masowa są ze
>sobą mocno powiązane.
No nie wiem ... GM juz jednemu elektrycznemu samochodzikowi leb
ukrecil i to wyjatkowo konsekwentnie, ciekawe czemu .. fakt ze pozniej
sie okazalo ze GM nie bylo stac na doplacanie do interesu :-)
J.
-
19. Data: 2012-04-13 22:35:03
Temat: Re: Opel Ampera
Od: The_EaGle <t...@p...pl>
W dniu 2012-04-10 08:45, megrims pisze:
>> Po za tym jest jeszcze jedno ale. Silnik elektryczny ma bardzo wysoką
>> sprawność ale akumulatory już nie. Dlatego w takich autach jak volt
>> używa się m.in super kondensatorów (w priusie też) która są w stanie z
>> dużą sprawnością odzyskać energię z hamowania albo oddać duży prąd w
>> krótkim czasie (czego nie potrafią akumulatory) z bardzo wysoką
>> sprawnością. Pomyśl teraz ile jest tutaj zmiennych aby taka hybryda
>> działała niezawodnie - cała masa nowych rzeczy = nowe oprogramowanie do
>> sterowania tym stuffem = duże koszty.
>
> Może dożyjemy czasów, aż będzie to wszystko miało sensowne ceny
> co spowoduje masowość produkcji. Ale cena i produkcja masowa są ze
> sobą mocno powiązane.
Przeglądałem niedawno ceny toyoty prius i za około 40-50tys można kupić
3 letnie autko wiec jeżeli na akumulatory toyota daje chyba 7 lat
gwarancji to w zasadzie można kupić taką używana toykę i cieszyć się
spalaniem 3-4l w mieście.
Pozdrawiam
Rafał
-
20. Data: 2012-04-14 01:36:57
Temat: Re: Opel Ampera
Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>
megrims <m...@i...pl> napisał(a):
> W dniu 2012-04-10 00:21, The_EaGle pisze:
> > W dniu 2012-04-09 09:57, megrims pisze:
> >> O ile dobrze wyczytaĹem, to Opel Ampera jest jedynym autem
> >> elektrycznym, w ktĂłrym napÄd jest realizowany tylko za pomocÄ
> >> silnikĂłw elektrycznych.
> >
> > Opel ampera, chevrolet volt...
>
>
> PrzecieĹź to to samo auto
> Opel Kadet = Pontiac le Mans
> Opel Omega = Cadillac Catera
> Opel Insignia = Buick Regal
> Opel Senator = Vauxhall Royale
>
>
> i takich przykĹadĂłw jest duĹźo.
>
> >
> >> Silnik spalinowy pracuje tylko jako
> >> generator prÄ du.
> >
> > Nie ma bezpoĹredniego przeĹoĹźenia mocy silnika na koĹa.
>
> DokĹadnie to miaĹem na myĹli.
>
> >
> > Po za tym jest jeszcze jedno ale. Silnik elektryczny ma bardzo wysokÄ
> > sprawnoĹÄ ale akumulatory juĹź nie. Dlatego w takich autach jak volt
> > uĹźywa siÄ m.in super kondensatorĂłw (w priusie teĹź) ktĂłra sÄ w stanie z
> > duĹźÄ sprawnoĹciÄ odzyskaÄ energiÄ z hamowania albo oddaÄ duĹźy prÄ d w
> > krĂłtkim czasie (czego nie potrafiÄ akumulatory) z bardzo wysokÄ
> > sprawnoĹciÄ . PomyĹl teraz ile jest tutaj zmiennych aby taka hybryda
> > dziaĹaĹa niezawodnie - caĹa masa nowych rzeczy = nowe oprogramowanie do
> > sterowania tym stuffem = duĹźe koszty.
>
> MoĹźe doĹźyjemy czasĂłw, aĹź bÄdzie to wszystko miaĹo sensowne ceny
> co spowoduje masowoĹÄ produkcji. Ale cena i produkcja masowa sÄ ze
> sobÄ mocno powiÄ zane.
>
Długo na te czasy poczekamy. Każdy producent jest w stanie w przeciągu
maksymalnie kwartału wprowadzić do produkcji samochód elektryczny. Nic na tym
nie straci. Silniki elektryczne są. Akumulatory są. W produkcji samochód
elektryczny będzie tańszy od od takiego z silnikiem spalinowym. To dlaczego
nie ma w dużych ilościach produkowanych samochodów elektrycznych. Prostsza
konstrukcja spowodowała by zmniejszenie zatrudnienia i likwidację firm
produkujących silniki i skrzynie biegów. Część firm przestawiło by się na
produkcję akumulatorów i silników elektrycznych, co z tymi co by były zbędne.
Nawet jak by dało się z minimalnymi stratami społecznymi wprowadzić do masowej
produkcji samochód elektryczny to pozostaje drugi w tej chwili niemożliwy do
rozwiązania problem. Brak prądu i infrastruktury potrzebnej do ładowania
akumulatorów. Na Świecie prądu jest w tej chwili na styk. W Polsce jak jest ze
sto samochodów elektrycznych to problem nie istnieje. Ale jak by było sto
tysięcy to część by stała bo nie było by prądu żeby je ładować. Niemcy mają
problem z prądem bo zaczynają wyłączać elektrownie atomowe. Zanim zbudują nowe
trochę potrwa. czyli u nich taka sama lipa. Idea samochodu elektrycznego jest
dobra. Na jej wprowadzenie według mnie trzeba będzie poczekać jeszcze wiele
lat. Chyba że jakiś cud się stanie.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/