  • 11. Data: 2011-06-07 10:10:16
    Temat: Re: Olympus XZ-1 vs Canon G12 - czas pracy na bateriach
    Od: Robert Kazanowski <r...@g...com>

    On 4 Cze, 01:46, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:
    > Czy ja dobrze widzę, że G12 ma akumulator 7,4V 1050mAh
    > a Olympus XZ-1 ma akumulator 3,7V 925mAh czyli prawie
    > dwa razy mniejszą ilość dostępnej energii elektrycznej?
    > Czy zakładając w przybliżeniu taką samą elektrożerność
    > aparatów oznacza to może że Canon zrobi na baterii 2x więcej?

    Jedna drobna uwaga: rożnica w pojemności obu akumulatorów to 125 mAh,
    wiec zakladajac podobny pobór pradu obu aparatow (np.100mA), przy tych
    samych warunkach i rodzajach wykonywanych zdjec, to G12 popracuje
    ponad godzinę dłużej (dokładnie 1h15m) niż Olek. Różnica w napięciach
    obu akumulatorów nie ma żadnego znaczenia przy ocenie możliwej do
    uzyskania z nich energii elektr., czyli Canon nie zrobi w tych samych
    warunkach 2 x wiecej zdjec.

    > Jak można porównać te aparaty pod względem czasu pracy
    > na tak różnych bateriach?

    Jak to wczesniej juz odpowiadano (i sam znalazles) zwykle te parametry
    są standardowo podawane przy aparatach w postaci ilości mozliwych do
    zrobienia zdjęć w okreslonych warunkach. Nie jest to ideal, ale daje
    chociaż jakieś orientacyjne porównanie. Być może uda Ci sie znaleźć
    gdzieś w specyfikacjach średni pobór pradu każdego z aparatów, wtedy
    bedziesz miał już w miarę obiektywne porównanie czasu pracy obydwu
    aparatow (dzielisz pojemność aku przez ten prad i otrzymujesz średni
    czas pracy).
    --
    Pozdrawiam.
    rk

  • 12. Data: 2011-06-07 12:12:53
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Robert Kazanowski" <r...@g...com> wrote in message
    v.googlegroups.com...

> [...]
    > obu akumulatorów nie ma żadnego znaczenia przy ocenie możliwej do
    > uzyskania z nich energii elektr., czyli Canon nie zrobi w tych samych

    Ciekawe teorie tu tworzysz, Robercie... :-)
    Energia prądu elektrycznego wyrażona jest wzorem E = P*t.
    Gdzie E - energia, P - moc, t - czas. Natomiast moc prądu to
    iloczyn napięcia na odbiorniku i natężenia płynącego prądu:
    P = U*I. Innymi słowy - energię elektryczna przepływająca lub
    pobierana przez urządzenie określa iloczyn natężenia prądu
    płynącego przez odbiornik, napięcia na odbiorniku i czasu
    przepływu prądu przez odbiornik.

    Twierdząc, że napięcie baterii nie ma znaczenia robisz duży błąd.
    Owszem, przy założeniu tego samego natężenia prądu oba aparaty
    będą pracować tak samo długo na baterii akumulatorów o tej samej
    pojemności, ale bateria o 2x większym napięciu dostarczy przy tym
    samym natężeniu prądu 2x większą moc, a zatem w tym samym
    czasie wykona dwa razy większą pracę.
    Patrząc na to z innego punktu widzenia - dwa identyczne aparaty
    przy identycznych funkcjach będą czerpać RÓŻNE natężenia prądu
    przy różnym napięciu z baterii (o ile do takiej baterii zostały
    zaprojektowane).

> [...]
    > bedziesz miał już w miarę obiektywne porównanie czasu pracy obydwu
    > aparatow (dzielisz pojemność aku przez ten prad i otrzymujesz średni

    Nie znajdę średniego poboru prądu bo średni prąd silnie zależy
    od tego co aparat w danej chwili robi - prąd będzie duży w momencie
    ładowania lampy albo w czasie kręcenia obiektywem a mały w czasie
    czekania na naciśnięcie guzika shuttera. A więc prąd będzie zależeć od
    tego jak wykorzystywać będziesz aparat: czy większość zdjęć zrobisz
    z lampą czy bez, czy będziesz strzelać fotki czy kręcić film, itp, itd...
    Nikt więc Ci w ksiażce nie poda tego tajemniczego "średniego prądu",
    Ale masz rację: gdyby ustalono standardowy test i podano dla niego średni
    prąd to można by z tego parametru i z pojemności baterii wyznaczyć
    czas pracy na niej, już wtedy bez względu na napięcie na baterii...

  • 13. Data: 2011-06-08 10:59:19
    Od: Robert Kazanowski <r...@g...com>

    On 7 Cze, 14:12, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:
> [...]
    > pobierana przez urządzenie określa iloczyn natężenia prądu
    > płynącego przez odbiornik, napięcia na odbiorniku i czasu

    Oj obawiam sie, że to niestety Ty troche pojechałes. Wzor podany przez
    Ciebie dotyczy tego jaka energię pobiera aparat (urzadzenie) o
    określonej mocy w pewnej jednostce czasu. Pobrana energia nijak sie ma
    do wydajności źródła prądu, w tym przypadku akumulatora. Energia
    zgromadzona w aku to E=I*t czyli iloczyn prądu i czasu przez jaki dane
    źródło ten prad o okreslonym natężeniu może dostarczać. Zwykle im
    wyższy potrzebny prąd tym krótszy czas w którym aku może ten prad
    zapewnić :) Idąc dalej: znajac moc obydwu aparatów, spokojnie mógłbyś
    określić prad potrzebny do ich pracy (czyli np średni prad pobierany i
    właśnie do tego potrzebne by było napiecie aku I=P/U) i tym samym
    możesz określić jak długo będa pracować obydwa aparaty. Musisz zacząc
    odrózniać żródła energii (aku) od odbiorników (aparaty fot)

> [...]
    > przy identycznych funkcjach będą czerpać RÓŻNE natężenia prądu
    > przy różnym napięciu z baterii (o ile do takiej baterii zostały

    Tu dalej jedziesz az milo :))) Bateria nie dostarcza mocy. Nie ma
    takiego pojecia jak moc baterii, może być tylko moc odbiornika
    energii. W przypadku baterii o różnych napieciach i odbiornikach
    charakteryzujacych sie tym samym poborem pradu to odbiornik
    potrzebujacy wyższego napiecia ma wieksza moc od tego o niższym
    napieciu :) i tym samym potrzebuje odpowiednio wiecej energii (jesli
    napiecie jest 2x wieksze to potrzebuje 2x wiecej energii) do
    działania. Dalszy Twoj wywód dotyczacy poboru pradu przez takie same
    aparaty zasilane przez aku o różnych napieciach jest juz poprawny, ale
    nic nie zmienia jeśli chodzi o istote problemu, czyli wydajności aku.

> [...]
    > prąd to można by z tego parametru i z pojemności baterii wyznaczyć
    > czas pracy na niej, już wtedy bez względu na napięcie na baterii...

    Widzisz i tu sie zgadzasz z moja propozycją, a wynika ona z wcześniej
    wspomnianej różnicy w wydajności obu akumulatorów. Zreszta jak
    napisałem wyżej wystarczy też moc obydwu aparatów i tez sobie dalej to
    wyliczysz. Niestety tak jak piszesz, aparaty rzadko pracuja w
    powtarzalnych warunkach, wiec takich parametrów producenci zwykle nie
    podaja, albo podaja w postaci: tyle i tyle przy ustawieniach takich to
    a takich. Zwykle te ustawienia i parametry sa różne i mało
    porównywalne dla różnych producentów. A tak w ogole to podejrzewam, że
    różnica w ilości klatek zrobionych przez obydwa aparaty nie bedzie
    wieksza niz 30-50 zdjec, czyli standardowo zmieścisz sie w 300-400
    zdjeciach zrobionych na obydwu aparatach.

    --
    Pozdrawiam.
    rk

  • 14. Data: 2011-06-08 11:13:58
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-08 12:59, Robert Kazanowski pisze:

> [...]
    > zgromadzona w aku to E=I*t czyli iloczyn prądu i czasu przez jaki dane
    > źródło ten prad o okreslonym natężeniu może dostarczać.

    Bzdura. I*t to nie energia a ładunek. Kiedyś uczono tego na lekcjach
    fizyki chyba nawet jeszcze w szkole podstawowej.

    > Tu dalej jedziesz az milo :))) Bateria nie dostarcza mocy. Nie ma
    > takiego pojecia jak moc baterii, może być tylko moc odbiornika
    > energii.

    Niestety to Ty się ośmieszasz. Istnieje zarówno pojęcie mocy odbieranej
    przez odbiornik, ale również i mocy oddawanej przez źródło.
    Zresztą - jeśli twierdzisz, że bateria nie dostarcza mocy a odbiornik ja
    pobiera, to... skąd ją bierze? Perpetuum mobile?

    Obawiam się, że pozostaje Ci wejść pod stół i odszczekać. A potem...
    poszukać jakiegoś podrecznika fizyki i dopiero po jego poczytaniu
    ewentualnie wrócić do tematu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 15. Data: 2011-06-08 13:47:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Robert Kazanowski" <r...@g...com> wrote in message
    b.googlegroups.com...

    v.googlegroups.com...

    > Oj obawiam sie, że to niestety Ty troche pojechałes. Wzor podany
    > przez Ciebie dotyczy tego jaka energię pobiera aparat (urzadzenie)
    > o określonej mocy w pewnej jednostce czasu.

    W naszym przypadku energia jaką pobiera aparat ma tylko jedno
    źródło i jest nim akumulator lub bateria kilku akumulatorów. No
    chyba że w swoim aparacie masz prądnicę na korbkę którą kręcisz?
    A jeśli tak, to energia którą pobiera aparat JEST RÓWNA energii
    jaką dostarcza aparatowi akumulator. Inaczej być nie może :-)

    > Pobrana energia nijak sie ma
    > do wydajności źródła prądu, w tym przypadku akumulatora.

    Pobrana energia ma się nijak do wydajności źródła prądu o ile
    jest mniejsza od tej wydajności :-)

    > Energia zgromadzona w aku to E=I*t czyli iloczyn prądu i czasu
    > przez jaki dane źródło ten prad o okreslonym natężeniu może
    > dostarczać.

    W momencie gdy mylisz tak podstawowe pojęcia jak energia i ładunek
    kłócąc się przy tym że to Ty masz rację zaczyna to być śmieszne...
    Iloczyn natężenia prądu i czasu to ładunek a nie energia.

> [...]
    > możesz określić jak długo będa pracować obydwa aparaty. Musisz zacząc
    > odrózniać żródła energii (aku) od odbiorników (aparaty fot)

    Znając tylko moc nie mógłbym obliczyć potrzebnego prądu ich pracy
    nie znając napięcia. To elementarne jest... Czy możesz się pochwalić gdzie
    uczęszczałeś do szkoły? Na pewno nauczyciel od fizyki będzie dumny :-)

> [...]
    > aparaty zasilane przez aku o różnych napieciach jest juz poprawny, ale
    > nic nie zmienia jeśli chodzi o istote problemu, czyli wydajności aku.

    Nie wiem co Ci się nie podoba w tym co napisałem - nie napisałem
    przecież że bateria ma moc, cechuje się mocą (co mi niesłusznie zarzucasz)
    lecz że bateria o 2 razy większym napięciu dostarczy 2 razy większą moc
    przy tym samym natężeniu prądu elektrycznego. Nie ma w tym niczego
    błędnego.

    Może pomoże Ci w zrozumieniu tego problemu analogia wodna:
    wyobraź sobie taki akumulator litowy jako wiaderko wody umieszczone
    gdzieś na jakiejś wysokości, prąd pobierany z tego akumulatora to woda
    ściekająca z wiadra rurką... Wiekszy akumulator (o większej pojemności)
    to po prostu większe wiaderko... I teraz mamy naszą sytuację w której
    porównujemy akumulator o pojemności ciut poniżej 1000mAh i napięciu
    3,7V do akumulatora o pojemności ciut powyżej 1000mAh i napięciu
    7,4V. Czy wiesz czemu są takie dziwne napięcia? Bo 3,7V to napięcie
    nominalne jednego ogniwa litowo jonowego. Akumulator o napięciu 7,4V
    jest faktycznie baterią dwu akumulatorów po 3,7V kazdy. Co to oznacza?
    Ano tyle, że w akumulatorze 7,4V 1000mAh masz DWA akumulatory
    3,7V 1000mAh, a więc masz DWA WIADERKA WODY, czyli więcej wody
    w nich zgromadzisz niż w jednym. Czy teraz lepiej rozumiesz?

  • 16. Data: 2011-06-08 20:47:12
    Od: ryba72rk <r...@g...com>

    On 8 Cze, 15:47, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:
    > "Robert Kazanowski" <r...@g...com> wrote in message

    b.googlegroups.com...

    Duze ciach

> [...]
    > por wnujemy akumulator o pojemno ci ciut poni ej 1000mAh i napi ciu
    > 3,7V do akumulatora o pojemno ci ciut powy ej 1000mAh i napi ciu
    > 7,4V. Czy wiesz czemu s takie dziwne napi cia? Bo 3,7V to napi cie
    > nominalne jednego ogniwa litowo jonowego. Akumulator o napi ciu 7,4V
    > jest faktycznie bateri dwu akumulator w po 3,7V kazdy. Co to oznacza?
    > Ano tyle, e w akumulatorze 7,4V 1000mAh masz DWA akumulatory
    > 3,7V 1000mAh, a wi c masz DWA WIADERKA WODY, czyli wi cej wody
    > w nich zgromadzisz ni w jednym. Czy teraz lepiej rozumiesz?

    Jesli juz doszlismy do wiaderek to dla takich zawieszonych na różnych
    wysokościach (napiecie aku) i o pewnych zblizonych masach, czy tez
    pojemnościach (pojemnosc aku) energia potencjalna wyzej zawieszonego
    wiaderka np 2 razy wyżej bedzie faktycznie 2 razy wieksza, ale ta
    wysokosc nie sprawi nagle ze woda bedzie dwa razy cięższa lub bede jej
    mial dwa razy wiecej. Jeżeli teraz sprawimy, że z obydwu tak
    zawieszonych wiaderek zacznie wypływać ta sama ilość wody (prad) to
    wydaje mi się, że jesli mają zblizona pojemnosc to obydwa opróżnią się
    w tym samym czasie mimo, że wiszą na różnych wyskościach. Dobrze chyba
    kombinuję ? :)
    Dlatego jesli chcesz porównywać akumulatorki to wystarczy porównać
    tylko ich pojemność (przy założeniu, że obydwa dostarczaja do
    dobiornika ten sam prad) i nie ma potrzeby angazowac do tego napiecia.

    --
    Pozdrawiam.
    rk

  • 17. Data: 2011-06-08 21:00:47
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "ryba72rk" <r...@g...com> wrote:

> [...]
    > wydaje mi się, że jesli mają zblizona pojemnosc to obydwa opróżnią się
    > w tym samym czasie mimo, że wiszą na różnych wyskościach. Dobrze chyba

    Tyle że woda z wiaderka zawieszonego wyżej wykona tym samym większą
    pracę, np. przy płukania piasku.

    Jeżeli więc zamierzamy wykonywać tę samą pracę w jednostce czasu
    (jednakowa moc), to musimy przykręcić przepływ z wyższego wiaderka =
    wody starczy na dłużej. Prawda?

    [mr.]

  • 18. Data: 2011-06-08 21:06:04
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "ryba72rk" <r...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...

    > Jesli juz doszlismy do wiaderek to dla takich zawieszonych na różnych
    > wysokościach (napiecie aku) i o pewnych zblizonych masach, czy tez
    > pojemnościach (pojemnosc aku)

    Aku od G12 ma DWA wiaderka o pojemności 1000mAh.
    Aku od XZ-1 ma JEDNO wiaderko o pojemności 1000mAh.
    Z którego aku wypłynie więcej wody?

    > energia potencjalna wyzej zawieszonego
    > wiaderka np 2 razy wyżej bedzie faktycznie 2 razy wieksza, ale ta
    > wysokosc nie sprawi nagle ze woda bedzie dwa razy cięższa lub
    > bede jej mial dwa razy wiecej.

    A czujesz to, że mniej wody trzeba do wykonania tej samej pracy
    gdy spada ona z większej wysokości? Innymi słowy ta sama ilość
    wody spadającej z dużej wysokości może wykonać większą pracę
    niż woda spadająca z małej wysokości?

> [...]
    > wydaje mi się, że jesli mają zblizona pojemnosc to obydwa opróżnią się
    > w tym samym czasie mimo, że wiszą na różnych wyskościach.

    Bardzo dobrze kombinujesz. Bo jak puścisz prąd 1000mA
    z aku 1000mAh 7,4V to będzie on płynął taką samą godzinę
    co prąd 1000mA puszczony z aku 1000mAh 3,7V.

    Wszystko się zgadza z wyjątkiem tego, że nie dostrzegasz
    że ten sam prąd na dwa razy większym napięciu to dwa
    razy większa moc tego prądu, a więc w tym samym czasie
    dwa razy większa praca wykonana przez taki prąd.

    > Dlatego jesli chcesz porównywać akumulatorki to wystarczy porównać
    > tylko ich pojemność (przy założeniu, że obydwa dostarczaja do
    > dobiornika ten sam prad) i nie ma potrzeby angazowac do tego napiecia.

    Mam nadzieję, że teraz już wiesz że się jednak myliłeś, i uwzględnianie
    napięcia akumulatora jest tu KLUCZOWE i nie można go pominąć.

  • 19. Data: 2011-06-09 18:00:03
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik ryba72rk napisał:
    > Dlatego jesli chcesz porównywać akumulatorki to wystarczy porównać
    > tylko ich pojemność (przy założeniu, że obydwa dostarczaja do
    > dobiornika ten sam prad) i nie ma potrzeby angazowac do tego napiecia.

    Oj, doucz się trochę, zanim z takimi głupotami wyjdziesz do ludzi.
    Według Twoich teorii akumulatorek może mieć nawet 1,2V (stary Ni-Cd) i
    będzie dawał tyle samo energii do odbiornika. Bzdura totalna.
    Podpowiem - chyba w każdym aparacie jest przetwornica, produkująca różne
    napięcia dla całego aparatu. Im wyższe napięcie baterii, tym mniejszy
    prąd będzie pobierany z akumulatora.
    Resztę sobie sam dopowiedz.
    Maciek